środa, 7 lutego 2024

Kopenhaga – statki Bjørnsholm i Langø

 

Stolica Danii, Kopenhaga to miasto liczące ponad 650 tysięcy mieszkańców. Wraz z otaczającymi je sąsiednimi miejscowościami tworzy tak zwaną „Wielką Kopenhagę”, którą zamieszkuje ponad milion trzysta tysięcy osób. Ze względu na liczne zabytki i niesamowitą architekturę (również współczesną), miasto przyciąga spore ilości turystów. Także z Polski.

Jednym z najpiękniejszych miejsc w Kopenhadze, będącym obowiązkowym punktem wizyty każdego turysty jest Nyhavn, czyli tłumacząc Nowy Port. To ślepo zakończony żeglowny kanał, otoczony jezdniami i kolorowymi kamienicami. Miejsce niezwykłe, które warto zobaczyć choć przez chwilę. Śmiem twierdzić, że Nyhavn to obecnie główny symbol stolicy Danii. Jest on pokazywany praktycznie przy wszystkich artykułach, materiałach dotyczących tego miasta, detronizując Małą Syrenkę (oficjalny symbol miasta).



Kopenhaga - Nyhavn
Nyhavn. Słynny kopenhaski kanał portowy z kolorowymi kamienicami. Przybywają tam tłumy turystów. W miesiącach zimowych w miejscu tym jest znacznie spokojniej. 19.01.2024.


Shorts - YouTube. Lukaszwo - Travels. Kopenhaga, Nyhavn
Link do filmu shorts - widok na Nyhavn. 19.01.2024.


Wzdłuż ulicy i kanału Nyhavn cumują różne jednostki pływające. W większości są one trwałą ozdobą tego miejsca i w żaden rejs się już nie wybierają. Przy ujściu kanału stałe miejsce postoju mają dwa statki. Bjørnsholm i Langø. Są one czynne, a ich bieżącą lokalizację można śledzić poprzez portal Marinetraffic.com. 

Statek Bjørnsholm ma już 108 lat. Powstał w roku 1916, w jednej z holenderskich stoczni. Pierwotnie był to tak zwany „logger”, czyli masowiec przystosowany przede wszystkim do transportu produktów leśnych, takich jak np. kłody, zrębki. Dopiero w 1974 roku został przebudowany na statek pasażerski. Trafił do Niemiec, gdzie pływał do 1984 roku.

Następnie statek miał kilkuletnią przerwę w pracy, w trakcie której przeszedł remont oraz zmienił właściciela i lokalizację. W latach 1987 – 1990 pływał po Limfjorden (wąska cieśnina w Danii oddzielająca Półwysep Jutlandzki od wyspy Nørrejyske). 

Pod koniec roku 1990 statek ponownie zmienił właściciela, trafiając do firmy Spar Shipping, która użytkuje go obecnie. Bjørnsholm może pomieścić nawet do 170 pasażerów. Liczba ta ulega zmniejszeniu do 140 osób, jeżeli w trakcie rejsu przewidziany jest posiłek. W razie potrzeby, na głównym pokładzie można urządzić parkiet taneczny. W okresie od października do kwietnia oferowane są rejsy dla wędkarzy (maksymalnie 60 osób).

Podsumowując, statek Bjørnsholm wykonuje rejsy pasażerskie na zamówienie.

Pod adresem Nyhavn 71, za statkiem Bjørnsholm cumuje inna własność firmy Spar Shipping. To mniejsza i młodsza jednostka o nazwie Langø (pisownia bez duńskiej litery to Langoe). Zwodowana w 1950 roku w Norwegii jako prom pasażerski (+ jeden samochód). Do 1965 roku kursował on pomiędzy Wyspami Owczymi, a zachodnim wybrzeżem Norwegii. Od roku 1983 już jako statek pasażerski każdego lata pływa z Kopenhagi na pobliską wyspę Flakfort (w zasadzie jest to nazwa fortu utworzonego na sztucznej wyspie Saltholmrev, kurs w jedną stronę trwa około 40 minut). Już od kilku lat rejs jest oferowany także w wersji wydłużonej do Middelgrundsfort (to również nazwa fortu na sztucznej wyspie, znanej jako Ungdomsøen - Wyspa Młodzieży).

W sezonie zimowym rejsy do Flakfort i Middelgrundsfort również się odbywają, ale w ograniczonym zakresie. Wówczas Langø jest oferowany pod wynajem, głównie dla wędkarzy.

Obecnie wnętrze statku Langø może maksymalnie pomieścić 136 pasażerów. Przykładowy koszt wynajmu to 7000 DKK za godzinę (około 4100 zł), przy założeniu, że minimalny czas rejsu to 3 godziny.



Statki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, Nyhavn

Statki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, Nyhavn

Statki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, Nyhavn

Statki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, Nyhavn

Statki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, NyhavnStatki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, Nyhavn

Statki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, NyhavnStatki Bjørnsholm i Langø, Kopenhaga, Nyhavn
Statki Bjørnsholm i Langø zacumowane w rejonie posesji Nyhavn 71. Tuż przy ujściu kanału. W tle, za Langø, widoczna współczesna, nowoczesna zabudowa Kopenhagi. Dokładnie to Papirøen - zespół mieszkaniowy położony na dawnym terenie wojskowo-przemysłowym. 19.01.2024.


Według informacji podanej na stronie internetowej armatora, Spar Shipping działa od początku lat 90-tych ubiegłego wieku.

Nyhavn ponownie pojawi się w Blogu transportowym już niedługo. Będą także inne materiały z Danii.



Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz