21 października 2021 MPK Kraków ogłosiło przetarg pisemny nieograniczony na sprzedaż czterech autobusów przegubowych. Wśród nich znalazł się pojazd dość wyjątkowy. To oznaczony numerem taborowym BH071 Solaris Urbino 18 Hybrid. Pierwsza hybryda w taborze przewoźnika.
Rocznik 2011. To podają oficjalne dokumenty. Jednak pewne internetowe źródła piszą, że jego historia rozpoczęła się już rok wcześniej. Tu powołuję się między innymi na Fotogalerię Phototrans, która oprócz ogromnej ilości zdjęć zawiera również sporo danych, a osoby je zamieszczające skrupulatnie sprawdzają np. tabliczki znamionowe opisywanych pojazdów.
Podsumowując, według tego źródła późniejszy MPK-owski BH071 powstał już w roku 2010 i był wówczas prezentowany na targach IAA 2010 w Hanowerze. Potem pokazano go w Polsce, dokładnie w Kielcach na TransExpo 2010.
Solaris Urbino 18 Hybrid prezentowany w trakcie kieleckich targów TransExpo 2010. Według niektórych źródeł jest to przyszły krakowski #BH071. 7.10.2010.
Wnętrze powyższej hybrydy w trakcie targowej prezentacji w Kielcach. 7.10.2010.
Opisywany Solaris Urbino 18 Hybrid był później testowany w różnych miastach, np. w Radomiu, Gorzowie Wielkopolskim, Olsztynie i Gdyni. W listopadzie 2014 trafił także do Krakowa.
W grudniu 2014 hybrydowy przegubowiec został kupiony przez MPK Kraków za kwotę 730 000,00 zł netto. W udostępnionej dokumentacji podano również, że miał wówczas przebieg 50 000 km. Trafił do zajezdni Bieńczyce. Pierwotnie pod oznaczeniem BH611, a od roku 2016 z obecnym numerem BH071.
Solaris Urbino 18 Hybrid, czyli pierwszy krakowski autobus hybrydowy. Tu w początkowym, charakterystycznym malowaniu oraz z pierwotnym numerem taborowym BH611. Przegubowiec obsługuje przystanek „Arka” na ul. Obrońców Krzyża. To kurs linii 139 do pętli Mydlniki. 13.07.2015.
Z czasem zmieniono także malowanie autobusu. Z oryginalnego i wyróżniającego go pośród taboru kursującego po Krakowie błękitno-białego wzoru został upodobniony do pozostałych pojazdów hybrydowych we flocie przewoźnika.
Opisywany Solaris Urbino 18 Hybrid już po zmianie barw i numeru. To teraz BH071. Przystanek „Os. Jagiellońskie” na ul. Obrońców Krzyża. Linia 139 w stronę pętli Mydlniki. 26.01.2017.
Jak już wcześniej pisałem, przetarg na sprzedaż BH071 ogłoszono 21.10.2021. W opisie pojazdu podano, że jest on niesprawny z powodu awarii systemu hybrydowego, a jego aktualny przebieg wynosił 202 863 km. Koszt naprawy został oszacowany na kwotę 800 000,00 zł netto, natomiast ustalona przetargowa cena minimalna brutto to 29 000 zł (taka cena dotyczyła także pozostałych trzech autobusów). Dodano także zapis: „Autobus prototypowy, brak wielu części zamiennych potrzebnych do naprawy”.
Teraz zacytuję „Załącznik nr 3” dołączony do dokumentacji przetargowej. Jego treść opisuje, dlaczego autobus ten nie jest już eksploatowany i wystawiono go na sprzedaż.
Prototypowy innowacyjny układ napędowy (szeregowa hybryda firmy Vossloh Kiepe), z bateriami litowo-jonowymi ESM 201 o napięciu 384 [V] z oddzielną jednostka chłodzącą i superkondesatorami BMOD-063 umieszczonymi na dachu.
Z uwagi na wiek pojazdu i zostawanie rozwiązania techniczne, TB w latach 2019 - 2021, nie uzyskiwało oczekiwanego wsparcia technicznego zarówno ze strony producenta firmy Solaris, jak i dostawcy elementów układu hybrydowego firmy Vossloh Kiepe gwarantującego przywrócenie autobusu do pełnej sprawności technicznej.
Wykonana w TB diagnoza techniczna poszczególnych systemów wyposażenia pojazdu, wykazała uszkodzenia (zużycie techniczne) podzespołów systemu hybrydowego, takich jak: bateria trakcyjna, falownik, kondensatory elektrolityczne (utraciły właściwości pojemnościowe), modułu BMS wraz z instalacją elektryczną wysokiego napięcia.
Podjęte próby naprawy autobusu przy wsparciu technicznego zarówno ze strony producenta autobusu, jak i poddostawcy firmy Vossloh Kiepe spotkały się z argumentacją o braku dostępności elementów do układu hybrydowego z uwagi na prototypowe rozwiązania zastosowane w tym autobusie i brak dostępności tych elementów w bieżącej produkcji. Zastosowanie nowych elementów obecnie stosowanych w układach hybrydowych wymaga przeprojektowania układów i konstrukcji autobusu, co dla autobusu z roku 2011, jest ekonomicznie nieuzasadnione.
W dniu 30.06.2021 r. zostało wystosowane pismo do Solaris Bus&Coach Sp. z o.o., w charakterze oferty na odkupienie wycofanego z eksploatacji autobusu. Firma Solaris nie zainteresowała się ofertą MPK SA w Krakowie.
Tyle w temacie pierwszej krakowskiej hybrydy. Trzy pozostałe autobusy sprzedawane przez MPK Kraków to tradycyjne Diesle. Jeden Solaris i dwa Mercedesy. Ten pierwszy to pojazd o oznaczeniu BR739. Rocznik 2009 o przebiegu 719 470 km. Przedstawiciel nielicznej grupy malowanych na jasnoniebiesko przegubowców. Prywatnie przyznam, że bardzo lubiłem ten schemat barw.
Początkowo był eksploatowany przez zajezdnię Płaszów pod numerem PR739. W roku 2012 przeniesiony do Bieńczyc.
Drugi z wystawionych w przetargu Solarisów to Diesel. Urbino 18 o oznaczeniu BR739. Tu na al. Solidarności w trakcie obsługi linii 139 do pętli Mydlniki. Przejazd przez skrzyżowanie z ul. Struga i postój na przystanku „Struga”. 22.10.2018.
Powyższy BR739 na ul. Okulickiego, przed skrzyżowaniem z ul. Nowolipki. Obsługuje on linię 138 w kierunku pętli Kombinat. W tle, linia kolejowa przebiegająca przez stację Kraków Nowa Huta, którą obecnie jest prowadzony dość intensywny ruch objazdowych pociągów pasażerskich. 27.01.2021.
Pierwszy z wystawionych Mercedesów-Benzów to Citaro G o oznaczeniu DC704. Rocznik 2008 o przebiegu 689 850 km. Pierwotnie (do roku 2018) eksploatowany z numerem DC504.
To jeden z dziesięciu takich przegubowców, które MPK Kraków kupiło w 2008 roku. Więcej na ich temat
pod tym linkiem.
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka. Prezentacja nowych Mercedesów Citaro G. Wśród nich wystawiony w opisywanym przetargu autobus o numerze DC504. 6.11.2008.
Aleja Krasińskiego. Mercedes-Benz #DC504 zbliża się do mostu Dębnickiego obsługując linię 164. 8.06.2011.
Ul. Kurniki. Mercedes #DC504 utknął w autobusowym zatorze (przed nim stoi Citaro #DC518). Kiedy odjedzie, podstawi się jako linia 405 do pętli Cmentarz Batowice. 1.11.2012.
Pętla Azory. Obok nowego (rocznik 2013) Solarisa Urbino 12 #PU926 (linia 130) stoi Mercedes-Benz Citaro G #DC504 (linia 173). 20.04.2013.
Ulica Karmelicka. Mercedes #DC504 obsługuje linię czasową 702 w relacji Bronowice Małe - Plac Centralny. To modyfikacja trasy 502 w związku z wyłączeniem ruchu tramwajowego (naprawa torowiska na skrzyżowaniu ul. Podchorążych, Kazimierza Wielkiego i Smoluchowskiego). Na ścianie tylnej charakterystyczna reklama zachęcająca do korzystania z ogrzewania sieciowego. 9.11.2013.
Drugie ze sprzedawanych przegubowych Citaro to pojazd o oznaczeniu DC714. Rocznik 2009 o przebiegu 650 126 km. Pierwotnie (do roku 2018) eksploatowany z numerem DC514.
Ulica Lubicz. Na tak zwanym „przystanku wiedeńskim” stoi Mercedes-Benz Citaro G #DC514. Tablica kierunkowa nie chciała współpracować z moim aparatem. Obsługuje on linię 124 lub 424. 10.06.2011.
Ulica Lubicz. W mglisty dzień po pasie autobusowo-tramwajowym jedzie Citaro G #DC514 na linii 124. Za nim wówczas stała obsada linii 4 w dni robocze i soboty, czyli potrójny Konstal 105Na. 24.11.2012.
Przez Aleje Trzech Wieszczów (z ul. Karmelickiej w pl. Inwalidów) jedzie Citaro G już z nowym oznaczeniem DC714. Czasowa linia 704 w relacji Teatr Bagatela - Bronowice Małe. 8.10.2018.
Termin składania ofert w przetargu określono na 15.11.2021. Nie został on jednak rozstrzygnięty, dlatego 24.11.2021 ogłoszono „Drugi przetarg na sprzedaż 4 sztuk autobusów przegubowych”. Termin składania ofert to 13.12.2021.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz