Po przerwie wracam do tematu informacji prasowych publikowanych przez Airbusa. Tym razem zajmę się wyłącznie modelem A220.
Na początek taka maszyna prezentowana w niebieskich barwach amerykańskich linii Breeze Airways. Przewoźnik ten ma siedzibę w miejscowości Cottonwood Heights (stan Utah). W roku 2021 zakontraktował on aż 80 Airbusów A220-300. Pierwszego dostarczono w październiku. Jego rejestracja to N203BZ.
Linie Breeze Airways działalność przewozową rozpoczęły dopiero w maju 2021, bazując na samolotach używanych. Maszyna numer N203BZ to pierwszy fabrycznie nowy samolot kupiony przez tego przewoźnika. Wnętrze Airbusa zostało przystosowane do przewozu 126 pasażerów, w tym 90 w klasie ekonomicznej i 36 w biznesowej.
Przewiduje się, że do Breeze Airways co miesiąc będzie trafiał jeden nowy A220. Przewoźnik ten obsługuje tylko połączenia wewnątrz USA, uwzględniając mniejsze lotniska.
Pierwszy Airbus A220-300 dla amerykańskich linii Breeze Airways w miejscowości Mobile (USA, Alabama), gdzie mieści się jeden z zakładów Airbusa. Fot. Airbus - materiały prasowe.
Airbus A220-300 o rejestracji N203BZ linii Breeze Airways w trakcie lotu. Fot. Airbus - materiały prasowe.
29 września 2021 linie Air France otrzymały pierwszego Airbusa A220-300 z zamówienia liczącego aż 60 takich maszyn. Samolot z Mirabel w kanadyjskim Quebecu (mieści się tam zakład Airbusa) przyleciał na paryskie lotnisko Charles-De-Gaulle, gdzie odbyła się ceremonia powitania nowego pojazdu. Otrzymał on imię Le Bourget, a oznaczono go jako F-HZUA.
Samolot ten obecnie (listopad 2021) jest codziennie eksploatowany. Jego lotnisko bazowe to Charles-De-Gaulle w Paryżu, skąd lata do takich miast jak Berlin, Wenecja, Madryt i Barcelona.
Warto jeszcze dodać, że Airbusy A220-300 dla Air France są konfigurowane w układzie jednoklasowym, przystosowanym do przewozu 148 pasażerów. Dostawa 60 egzemplarzy tych maszyn to obecnie największe zamówienie na A220 złożone przez europejskiego przewoźnika.
Airbus A220-300 o rejestracji F-HZUA linii Air France. Pierwszy z zamówienia liczącego aż 60 samolotów. Fot. Airbus - materiały prasowe.
Grafika informacyjna na temat nowych Airbusów A220-300 dla Air France. Źródło Airbus - materiały prasowe.
Air France nie jest jednak pierwszym francuskim operatorem eksploatującym Airbusy A220-300. Palma pierwszeństwa przypadła linii Air Austral, która zamówiła trzy takie maszyny. Pierwsza z nich została dostarczona 27 lipca 2021. Oznaczono ją jako F-OLAV.
Air Austral ma siedzibę na wyspie Reunion, położonej na Oceanie Indyjskim. Jak podał portal Planespotters, przewoźnik eksploatuje obecnie 10 samolotów. Oprócz trzech Airbusów A220-300 są to dwa Boeingi 737, tyle samo Dreamlinerów i trzy Boeingi 777.
Omawiana maszyna nr F-OLAV bazuje na lotnisku Saint-Denis (stolica wyspy Reunion), skąd w listopadzie 2021 latała głównie do Port Louis na Mauritiusie. Obsługiwała także loty do takich miejscowości jak Dzaoudzi (wyspa Pamanzi - druga co do wielkości wyspa francuskiego departamentu zamorskigo Majotta), Johannesburg (RPA) i Antananarywa (stolica Madagaskaru).
Temat wyspy Reunion pojawił się już w Blogu Transportowym – materiał o autobusach Solaris (
tu link).
Airbus A220-300 o rejestracji F-OLAV linii Air Austral na lotnisku w kanadyjskim Mirabel, kołowanie i start. Fot. Airbus - materiały prasowe.
Więcej materiałów o Airbusie A220 (dawny Bombardier serii C) pod
tagiem A220.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz