Jak co miesiąc prezentuję najnowsze nagrania, które opublikowałem na kanale filmowym Bloga Transportowego (Lukaszwo – Transport Movies). Jednak nim zacznę je opisywać, muszę pochwalić się nową liczbą subskrybentów. W sierpniu przekroczyła ona już wartość 3000. Dziękuję i oczywiście zachęcam kolejne osoby do subskrybowania.
W sierpniu 2021 zamieściłem trzy nowe filmy. Dwa autobusowe i jeden kolejowy. Te pierwsze powstały w Krakowie i prezentują tabor obsługujący trasy specjalne w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Linię przyspieszoną 569 uruchomiono w dniu 25 lipca 2021. Łączyła ona pętle Aleja Przyjaźni i Zielińskiego, a autobusy jeździły w takcie co 30 minut.
Oprócz znanego z ubiegłych lat taboru pojawiła się nowość, czyli Jelcz M181MB/3 o numerze DD493. Rocznik 2007. Ponieważ takie pojazdy były eksploatowane przez MPK Kraków jeszcze w 2018 roku, nie wszyscy mieszkańcy wiedzieli, że jest to autobus zabytkowy. Idealnie potwierdziła to sytuacja, która miała miejsce na pętli Aleja Przyjaźni. Stojąca obok #DD493 dziewczyna zapytała się mnie, czy tu będą dzisiaj jakieś historyczne autobusy, bo o tym czytała. Nawet przez myśl jej nie przeszło, że jednym z nich jest ten niebieski Jelcz.
Inne obsługujące linię 569 autobusy to: MAN SG242, Ikarus 260 i Jelcz 272 MEX. Nagrywałem je i fotografowałem w Bieńczycach i Nowej Hucie. Powstały wówczas materiał przedstawię w osobnym wpisie.
Drugi z autobusowych filmów został nagrany 15 sierpnia 2021. Dokumentuje on tabor obsługujący specjalną linię pospieszną D w relacji Aleja Przyjaźni – Osiedle Kurdwanów. Głównym bohaterem dnia był wówczas Ikarus 280 #24575. Zaprezentowano go w nowym wzorze malowania, który obowiązywał pod koniec eksploatacji tych węgierskich pojazdów w Krakowie. Wcześniej był błękitny i przyznam, że w takiej wersji kolorystycznej podobał mi się bardziej. Tamto malowanie można zobaczyć tutaj.
Pozostałe autobusy obsługujące linię D to Jelcz M-11, Jelcz 021 i Ikarus 260. Co ciekawe, do krakowskiego „miga” w trakcie realizacji jednego z kursów dołączył inny M-11, który przyjechał do Krakowa z Dąbrowy Górniczej i uczestniczył w specjalnym, ale niedostępnym dla wszystkich przejeździe. On również został przeze mnie udokumentowany.
Nagrywałem na pętli Aleja Przyjaźni oraz na al. Andersa i placu Centralnym. Autobusy na linii D będą także bohaterami oddzielnego wpisu.
Trzecie nagranie, dla odmiany kolejowe, powstało na Opolszczyźnie. Dokładnie w miejscowości Krapkowice. Kiedyś leżącej na linii Prudnik – Gogolin. Jej ciągłość została przerwana w roku 1997 przez „powódź tysiąclecia”. Zerwany most na Odrze został po latach odbudowany, ale jako drogowy. Odcinek pomiędzy Prudnikiem, a Krapkowicami jest przejezdny i nawet niedawno został wyremontowany.
Do Krapkowic nie docierają planowe pociągi pasażerskie, ale sporadycznie przyjeżdżają tam składy specjalne. Tak było 28 sierpnia 2021. Wówczas Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl zorganizowało pociąg specjalny „Chrapek” w relacji Prudnik – Krapkowice – Prudnik. Jego zestawienie było dość kontrowersyjne. Dwa pochodzące z różnych epok wagony w barwach oliwkowych i pstrokata lokomotywa. SM42-2612.
Na nagraniu zobaczycie wjazd pociągu, manewry (np. cofanie na minięty wcześniej peron) i odjazd do Prudnika.
Więcej o SM42-2612 z pociągiem „Chrapek” w Krapkowicach napiszę w oddzielnym artykule.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz