środa, 16 czerwca 2021

TransExpo 2018 (12) – Rugby Express L

 

Po prezentacji nowych pojazdów wystawionych na targach TransExpo 2018 (ostatnio pisałem o Iveco – tu link), pora na coś starszego. 

Tradycją TransExpo jest wystawa historycznego taboru. Piękne klasyki pokazano także w 2018 roku. Była to ekspozycja w ramach IV Wystawy Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej „Zabytkowe Autobusy”. 

Zaczynam od najstarszego autobusu, który do Kielc dotarł ze stolicy Małopolski. Jest on częścią bogatej kolekcji MPK Kraków.

To Rugby Express L z roku 1929. Autobus oznaczono numerem taborowym 19. Jako fabrycznie nowy trafił on do Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej, która wykorzystywała go do obsługi regularnych linii, w tym uznawanej za pierwszą w stolicy Małopolski, łączącą Barbakan z Prądnikiem Czerwonym, która otrzymała nr I (uruchomiono ją w roku 1927). Co ciekawe, Prądnik Czerwony nie był wówczas częścią Krakowa. Przejazd całej trasy według rozkładu jazdy zajmował tylko 10 minut.

Jacek Kołodziej i Waldemar Brzoskwinia w swojej książce pt. „Krakowski autobus w 75-lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie” podają, że autobus ten i pozostałe Rugby powstały w Krakowie. Dokładnie zabudowa na dostarczonym podwoziu. Zajmowała się tym Pierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka z siedzibą w rejonie obecnej al. Daszyńskiego. W opracowaniu tym autobusy Rugby nazywane są Durant-Orlicki (Durant Motors Company to nazwa koncernu, w którego posiadaniu była marka Rugby).

W zestawieniu taboru z roku 1931 podano, że wówczas KMKE posiadała 33 egzemplarze omawianego modelu. Mogła być to maksymalna ilość takich autobusów. Jednak biorąc pod uwagę ewentualne wcześniejsze wycofanie któregoś z Durantów i kupowanie kolejnych, w rzeczywistości pojazdów takich mogło być więcej.

Omawiany autobus następnie sprzedano prywatnemu przewoźnikowi, który od roku 1932 obsługiwał nim trasę Poronin – Zakopane. W związku z rozpoczęciem II wojny światowej, wycofany z eksploatacji Rugby trafił do szopy. Został tam ukryty. Pozbawiony kół i silnika przetrwał kolejnych kilkadziesiąt lat. Jak podaje portal Kraków Nasze Miasto, w roku 1985 odnalazł go miłośnik zabytkowego taboru, który dwa lata później kupił go. Nie udało mu się jednak odrestaurować pojazdu.

Tym wyjątkowym autobusem cały czas było zainteresowane także MPK Kraków, będące następcą prawnym Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej. Zakup udało się sfinalizować w 2006 roku.

Rozpoczęła się żmudna, ale przynosząca niezwykły efekt finalny renowacja. Pierwsza prezentacja tego pięknego oldtimera miała miejsce już w 2008 roku, w zajezdni Podgórze. Wówczas nie był jeszcze sprawny. Potem, w roku 2009 można było go podziwiać na Małym Rynku. W roku 2010 Rugby Express L, czy jak kto woli Durant-Orlicki był już w pełni sprawny i po raz pierwszy można było zobaczyć go w ruchu – uczestniczył w paradzie zabytkowego taboru MPK Kraków. 

Rugby Express L nie jest wykorzystywany do obsługi linii, na których pojawia się historyczny tabor. Ten najstarszy w Polsce czynny autobus od czasu do czasu pojawia się jednak jako statyczna ekspozycja w trakcie różnych wydarzeń komunikacyjnych. Bierze także udział w paradach, np. w opisanej pod tym linkiem.



Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018

Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Rugby Express L z MPK Kraków prezentowany w Kielcach. To najstarszy czynny autobus w Polsce. 23.10.2018.


Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Rugby Express L, a obok inne oldtimery wystawione w ramach IV Wystawy Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej „Zabytkowe Autobusy”. 


Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Detale pięknego oldtimera. Numer taborowy 19 i tabliczka z marką pojazdu: Rugby.


Rugby Express L, MPK Kraków, TransExpo 2018
Obok autobusu ustawiono tablicę zawierającą dane techniczne, zdjęcia z renowacji i krótką historię pojazdu. Dowiemy się z niej między innymi, że Rugby ma długość 5,7 m; szerokość 1.93 m i posiada 13 miejsc siedzących (wraz z kierowcą i konduktorem).


W dalszej części relacji z TransExpo 2018 pokażę następnego oldtimera. Również z Krakowa. Będzie to San H01B. Tu link do tego materiału.

Znany jest już termin kolejnej, XV edycji Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo. W roku 2021 odbędą się one w dniach 27 – 29 października.


Pierwszy materiał dotyczący TransExpo 2018.

Relacja z TransExpo 2016.

Relacja z TransExpo 2010.



Blog Transportowy na Twitterze


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz