Od 7 grudnia 2020 po Krakowie kursuje dość nietypowa linia autobusowa. To trasa przeznaczona dla osób bezdomnych. Wzorem Wrocławia nazwano ją „streetbus”.
Takie rozwiązanie jeszcze nigdy nie funkcjonowało w stolicy Małopolski. Jest to efekt rezolucji nr 70/XLVII/20 podjętej przez Radę Miasta Krakowa w dniu 14 października 2020. Jej treść dotyczy działań „względem osób będących w kryzysie bezdomności poprzez uruchomienie specjalnego autobusu pełniącego funkcję mobilnego punktu pomocowego”. Autobus ten ma także dowozić do ogrzewalni przy ul. Księcia Józefa 52.
„Streetbus” kursuje codziennie w następującym planie pracy. Pomiędzy godzinami 19 – 20 przewozi osoby bezdomne z okolic krakowskiego Dworca Głównego do ogrzewalni. Potem, pomiędzy 20:15, a 23:15 pokonuje trasę wyznaczoną II obwodnicą, z około 30 minutowymi postojami w ustalonych miejscach (tak zwane parkingi „park & ride” dla autobusów), np. na ul. Warszawskiej i Pawiej. Kolejne zadanie jest realizowane rano dnia następnego, czyli pomiędzy godzinami 7:30 – 8:30. To odwóz z ogrzewalni przy Księcia Józefa do centrum Krakowa.
Obsługę „streetbusa” zapewnia prywatny przewoźnik. Konkretnie znana w tym rejonie Małopolski firma MAT-BUS z miejscowości Szczygłów w rejonie Wieliczki. Obsługuje ona różne linie do Krakowa i w jego okolicy, np. Czyżyny Dworzec – Niepołomice – Chobot. W taborze dominują pojazdy najmniejszej pojemności, czyli tak zwane busy.
Do przewozu bezdomnych wyznaczono autobus Renault Tracer o rejestracji KWI 63780. Ro rocznik 1999. Nr VIN: VF6R332A100003376. Autobus pierwotnie był eksploatowany we Francji, gdzie kursował pod wciąż widniejącym na pojeździe numerem taborowym 993232. Niestety jego dawnego właściciela nie udało mi się ustalić.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz