W roku 2018 w Krakowie po długo oczekiwanym remoncie zaprezentowano historyczną doczepę Konstal 102NaD #155. Połączono ją w skład z odnowionym wcześniej Konstalem 102Na #210, o czym pisałem tutaj. Kilka miesięcy później, w połowie 2018 roku MPK Kraków oficjalnie ogłosiło, że zakończono remont kolejnej zabytkowej doczepki.
Był to wagon MAN B4 o numerze taborowym 527. Rocznik 1960. W roku 1994 sprowadzony do Krakowa z Niemiec, z Norymbergii. Liniowo kursował on z silnikowym MAN-em T4 #127 i razem z nim od roku 2002 stał się przedstawicielem taboru zabytkowego. W roku 2007 skład #127+527 wycofano z ruchu. Przez kolejne lata oczekiwał on remontu. Rozpoczęto go właśnie od doczepy.
Pięknie odrestaurowaną, niebieską doczepkę B4 podpięto czasowo (do zakończenia remontu wagonu #127) do innego krakowskiego T4. To #220 z roku 1958 w norymberskim kremowym malowaniu. Powstał więc dwukolorowy skład #220+527, który swoją premierę w ruchu liniowym (w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej) miał 1 lipca 2018 na trasie nr 1 (Wzgórza Krzesławickie – Salwator). Niestety nie udało mi się go wówczas fotografować.
Okazja ku temu nadarzyła się jednak niedługo później. W niedzielę 22 lipca 2018. Wówczas kursował on na linii 0, w wariancie z Kopca Wandy do Muzeum Inżynierii Miejskiej. Był to bardzo upalny dzień.
Kolorowy skład historyczny, czyli MAN T4+B4 #220+527. Postój i odjazd z przystanku „Hala Targowa” na ul. Grzegórzeckiej w trakcie obsługi linii 0. 22.07.2018.
Zbliżenie na odrestaurowaną doczepę MAN B4 #527.
Skład MAN T4+B4 #220+527 wjeżdża pod wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, który był wówczas poszerzany pod dwa dodatkowe tory.
Zbliżenie na odrestaurowaną doczepę MAN B4 #527.
Skład MAN T4+B4 #220+527 wjeżdża pod wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, który był wówczas poszerzany pod dwa dodatkowe tory.
Tydzień później, w niedzielę 29 lipca 2018 historyczny skład MAN T4+B4 #220+527 znowu kursował po Krakowie. Towarzyszyły mu inne pojazdy muzealne. Tym razem zabytki oprócz „zerówki” obsłużyły także dwie brygady linii 9, łączącej pętle Mistrzejowice i Nowy Bieżanów. Wybór tej drugiej końcówki nie był przypadkowy. W roku 2018 obchodzono 40-lecie oddania do eksploatacji trasy tramwajowej do Nowego Bieżanowa. Od roku 1979 docierała tam także linia nr 9. Pierwotnie z Walcowni (w różnych wariantach trasy, np. przez ul. Lwowską, gdzie obecnie nie ma już infrastruktury tramwajowej), a od roku 1991 ze Wzgórz Krzesławickich, następnie od 1999 r. z Mistrzejowic.
Stałym bywalcem linii 9 przez lata były składy T4+B4, a we wcześniejszym okresie podwójne „stodwójki”. Dlatego właśnie oprócz wagonów norymberskich tego dnia do Nowego Bieżanowa wyruszył także zestaw Konstal 102Na+102NaD #210+155. Poniżej kilka zdjęć, które 29.07.2018 wykonałem na pętli Mistrzejowice.
Historyczny tabor obsługiwał linię nr 9 w godzinach 9 – 17 i cieszył się dużym zainteresowaniem nie tylko mieszkańców Krakowa.
Stałym bywalcem linii 9 przez lata były składy T4+B4, a we wcześniejszym okresie podwójne „stodwójki”. Dlatego właśnie oprócz wagonów norymberskich tego dnia do Nowego Bieżanowa wyruszył także zestaw Konstal 102Na+102NaD #210+155. Poniżej kilka zdjęć, które 29.07.2018 wykonałem na pętli Mistrzejowice.
Niedziela na krakowskiej pętli Mistrzejowice. Po lewej wagon EU8N #HL437 (rocznik 1990, przebudowany na EU8N z E6 w 2016 r.) na linii 14 do Bronowic, a obok SGP E1 #HW170 (rocznik 1968) na linii 16 do Kopca Wandy. W tle niecodzienny gość, czyli Konstal 102Na+102NaD #210+155 na linii 9 do Nowego Bieżanowa. 29.07.2019.
Konstal 102Na+102NaD #210+155 na krótko przed podstawieniem się jako linia 9.
Podwójne Konstale #210+155 podstawiają się na przystanek dla wsiadających pętli Mistrzejowice, a fakt ten jest intensywnie dokumentowany fotograficznie przez kilka osób. Te historyczne wagony pochodzą z 1970 roku. Stojący obok nich, wciąż czynny liniowo SGP E1 #HW170 jest o dwa lata starszy.
MAN T4+B4 #220+527 ustawiony jak wyżej, ale SGP E1 na linii 16 do Kopca Wandy już inny. Tym razem to #HW173. Rocznik 1967.
MAN T4 #220 - wnętrze.
Nowoczesny Bombardier NGT8 na linii nr 14 dość mocno kontrastował z kilkudziesięcioletnim taborem docierającym na pętlę Mistrzejowice. W tym przypadku to wagon #RY802 z 2012 roku.
Zbliżenie na tył i bok wagonu MAN T4 #220.
Powstał wówczas także materiał filmowy. Najpierw zobaczycie odjazd przegubowych Konstali. Potem z pętli rusza wagon E1 #HW172 na linii 16, a na koniec MAN T4+B4. Jego przejazd rozpoczął się tuż przed burzą, której „pomruk” słychać na zakończenie nagrania.Konstal 102Na+102NaD #210+155 na krótko przed podstawieniem się jako linia 9.
Podwójne Konstale #210+155 podstawiają się na przystanek dla wsiadających pętli Mistrzejowice, a fakt ten jest intensywnie dokumentowany fotograficznie przez kilka osób. Te historyczne wagony pochodzą z 1970 roku. Stojący obok nich, wciąż czynny liniowo SGP E1 #HW170 jest o dwa lata starszy.
MAN T4+B4 #220+527 podstawiony jako linia 9, a obok SGP E1 #HW172 (rocznik 1968) na trasie nr 16.
MAN T4+B4 #220+527 ustawiony jak wyżej, ale SGP E1 na linii 16 do Kopca Wandy już inny. Tym razem to #HW173. Rocznik 1967.
MAN T4 #220 - wnętrze.
Zbliżenia na odrestaurowaną doczepkę MAN B4.
Rocznik już muzealny:1967, czyli E1 #HW173 na niemuzealnej inii 16.
Zbliżenie na tył i bok wagonu MAN T4 #220.
Detale historycznego wagonu T4 #220, np. napis informujący o norymberskim pochodzeniu tramwaju.
Skład MAN T4+B4 #220+527 właśnie rozpoczął kolejny kurs z Mistrzejowic.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz