piątek, 7 czerwca 2019

Czech Raildays 2018 (10) – salonka prezydenta


W 2018 roku Polska obchodziła 100-lecie odzyskania niepodległości. Zakończenie pierwszej wojny światowej w 1918 roku było także ważnym wydarzeniem na drodze do wolności dla innych narodów. Np. powstała wówczas Czechosłowacja. Jej pierwszym prezydentem został Tomáš Masaryk. Kilkukrotnie ponownie wybierany na głowę państwa, stanowisko to piastował aż do 1935 roku (wówczas abdykował). Ówczesne podróże prezydenta często były oparte na transporcie kolejowym. Konieczne było stworzenie dla niego odpowiedniego wagonu – salonki. Być może taki już funkcjonował od roku 1918, choć raczej młode państwo nie posiadało takiego pojazdu (przypuszczalnie również nie miało na niego odpowiednich środków finansowych). 

Salonka będąca bohaterką tego wpisu powstała w 1930 roku, w Pradze, w zakładach Ringhoffera (późniejsze ČKD Praga). Oddano ją do eksploatacji w dniu urodzin prezydenta, 7 marca. Za jej najdłuższą podróż należy uznać wyjazd z prezydentem Masarykiem na Riwierę Francuską. Pojazd pojechał tam jako nówka, w 1930 roku. Wagon ten towarzyszył Masarykowi także w jego ostatniej podróży – jako element pociągu żałobnego wiozącego zmarłego prezydenta w 1937 roku. Później salonka ta służyła innym przywódcom Czechosłowacji. W eksploatacji pozostała do roku 1967.

Na szczęście w roku 1967 salonki nie skasowano, lecz ją odstawiono. Dopiero po wielu latach, w 1991 roku wagon poddano renowacji. Stał się obiektem muzealnym, ale również wykorzystywanym przez głowy państwa, wówczas już czeskiego. W roku 1993 salonką podróżował Václav Havel.

Salonka prezydencka była jedną z większych atrakcji targów Czech Raildays 2018. Niestety nie można było do niej wejść. W zamian do wagonu przystawiono pomost umożliwiający obejrzenie wnętrza.


Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018
Salonka Tomáša Masaryka. Wyjątkowy eksponat.


Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018
Pomost ustawiony przy salonce z 1930 roku.


Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, tabliczka znamionowa, Czech Raildays 2018
Tabliczka znamionowa salonki.


Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018
Wnętrze odrestaurowanej salonki.


Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018

Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018
Detale prezydenckiej salonki.


Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018Salonka Tomáša Masaryka, Ringhoffer, Czech Raildays 2018
Obok prezydenckiego wagonu ustawiono tablice z informacjami o nim. 


W ramach obchodów 100-lecia utworzenia Czechosłowacji, w roku 2018 prezentowana salonka podróżowała po Czechach w składzie specjalnego pociągu historycznego. 

W pobliżu salonki prezydenta Masaryka ustawiono inny historyczny wagon. Pasażerski klasy trzeciej, a dokładniej serii Ce nr 3-3397. Niestety nie ustaliłem, z którego był roku. Tabliczka znamionowa pod tym względem nie była czytelna. Natomiast doskonale wskazywała producenta – zakłady Tatra w Pradze. To następca zakładów Ringhoffera, czyli fabryki, w której powstała salonka prezydenta Masaryka.

Reklamował on zakłady naprawcze taboru DPOV (to w nich odrestaurowano wagon), które należą do Grupy ČD. Ich podstawowe zadanie to naprawa taboru Kolei Czeskich.

Wnętrze wagonu nie było udostępnione zwiedzającym.


Wagon Ce nr 3-3397, Czech Raildays 2018

Wagon Ce nr 3-3397, Czech Raildays 2018

Wagon Ce nr 3-3397, Czech Raildays 2018
Drugi historyczny wagon pasażerski. Klasa trzecia, seria Ce nr 3-3397.


Wagon Ce nr 3-3397, tabliczka znamionowa, Czech Raildays 2018
Tabliczka znamionowa wagonu trzeciej klasy - Zakłady Tatra. Rok produkcji nieczytelny.


Wagon Ce nr 3-3397, Czech Raildays 2018Wagon Ce nr 3-3397, Czech Raildays 2018
Detale wagonu produkcji Tatry. ČSD, czyli Československé státní dráhy (Czechosłowackie Koleje Państwowe).


W dalszym ciągu relacji z targów Czech Raildays 2018 zajmę się modelami. Tu link.


Wpisy poświęcone kolei

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz