Jak już pisałem, w Oświęcimiu trwa rozbiórka budynku dworca kolejowego (link). Dokumentując postęp prac w dniu 27 grudnia 2018 (czwartek), fotografowałem także przejeżdżające w pobliżu autobusy. Było to przed godziną 10:00. Ruch panował wówczas dość spory. Niestety pogoda nie zachęcała do dłuższego spacerowania z aparatem.
Pod dworcem pojawiały się wówczas przede wszystkim pojazdy MZK Oświęcim. Głównie najnowsze, w obecnej wersji malowania miejskiego.
Widok na rozbierany budynek dworca od strony przystanków autobusowych.
Solaris Urbino 10,5 #37 wjeżdża na pętlę Dworzec PKP. To rocznik 2018. W tle budowa parkingu w systemie „park and ride” (w miejscu dawnego hotelu Glob). Co ciekawe, pojazd ten przed dostarczeniem do MZK był elementem ekspozycji Solarisa na targach IBE - International Bus Expo we włoskim Rimini. Numer taborowy 37 autobus odziedziczył po Jelczu 120M eksploatowanym przez tego przewoźnika w latach 1998 - 2011. Można go zobaczyć na filmie dostępnym pod tym linkiem. Na nagraniu udokumentowałem również budynek dworca.
Solaris Urbino 12 Hybrid #40 z 2018 roku (do MZK dostarczony w październiku) pozuje na tle pozostałości po budynku dworca, podstawiony na przystanku początkowym linii 1.
Hybryda #40 odjeżdża w stronę Lodowiska - teraz tam kończą trasę autobusy, które wcześniej jeździł do Zakładów Chemicznych (miały pętlę przy budynku dawnego dworca PKS). Warto także zwrócić uwagę na wyjątkowo wąski chodnik pomiędzy autobusem, a płotem. Przy większej ilości pasażerów nie jest to zbyt bezpieczne rozwiązanie. Jako drugi pojazd Solaris #37.
Bohater jednego z powyższych zdjęć, czyli Solaris Urbino 10,5 #37 podstawiony jako rozpoczynająca kurs linia 2 w wersji skróconej do pętli Lodowisko. Odjazd o 9:45.
Na linii nr 1 pojawia się także najmniejszy tabor MZK: Solaris Urbino 8,9 LE. Autobus #79 z 2011 roku obsługujący kurs wariantowy do końcówki Leszczyńskiej Pętla, czyli dawne Społem. Postój na przystanku i odjazd spod dworca.
Obok wyburzanego dworca kolejowego przejeżdżały także pojazdy prywatnych przewoźników. Tu dwa Mercedesy Sprintery. Pierwszy to rocznik 2002 z firmy Konkret-Bus. Linia Oświęcim - Bielsko-Biała.
Drugi ze Sprinterów. Młodszy, bo z 2006 roku. Ten właśnie skończył kurs z miejscowości Piotrowice. Własność firmy Gołba Bus.
Kiedy Mercedesy odjechały, przy dworcu pojawiły się kolejne pojazdy MZK. Na pierwszym planie Solaris Urbino 10,5 #36. Rocznik 2018. Autobus obsługuje linię 28 w relacji Oświęcim Lodowisko - Brzeszcze - Jawiszowice - Zasole Pętla. Za nim inna nowość z 2018 roku, czyli Solaris Urbino 8,9 LE #27. Pojazd właśnie zakończył obsługę linii 42 kursującej z Dworca Fabrycznego.
Solaris Urbino 8,9 LE #27 w całej okazałości na przystanku dla wysiadających. W tle tymczasowa kontenerowa zabudowa dworca.
Po chwili do małego Urbino dojechał inny Solaris. Urbino 10,5 #35. Również rocznik 2018. Kończył on kurs linii 16 z miejscowości Łazy.
Urbino #35 na tle burzonego dworca.
Solaris Urbino 8,9 LE #27 gotowy do rozpoczęcia kolejnego kursu. Jednak nie jako linia 42, lecz 18 do pętli Poręba Granica. Odjazd o 9:55.
Na pętlę właśnie wjeżdża kolejny Solaris Urbino 10,5. Tym razem #33 dostarczony do przewoźnika w maju 2018. Kończy on kurs linii nr 3.
Minęło kilka minut i przy wyburzanym dworcu pojawiły się kolejne autobusy. W tym wyczekiwany przeze mnie przedstawiciel starszego i kultowego taboru, czyli DAB. Na pierwszym planie Solaris Urbino 8,9 LE #29 (rocznik 2018) jako linia 10 do końcówki Ośrodek Zdrowia Zasole. Za nim dwa pojazdy linii 1. Trasę właśnie skończył DAB 1200B #56 (rocznik 1994, w MZK od 2005 roku), a do pętli Lodowisko wybiera się Solaris Urbino 10,5 #31 (rocznik 2018).
Stare i nowe, czyli obsługa linii 1 idealnie pokazująca zmianę taborową. Oświęcim słynął z DAB-ów, teraz będzie zdominowany przez Solarisy.
Solaris Urbino 10,5 #31. Co ciekawe, przez ten krótki czas spędzony przy wyburzanym dworcu kolejowym udało mi się sfotografować większość z siedmiu pojazdów tego typu eksploatowanych przez MZK Oświęcim: #31, 33, 35, 36 i 37.
Zbliżenie na DAB-a 1200B #56.
Te elementy dworca najprawdopodobniej nie zostaną zniszczone. Inna opcja to konieczność powiększenia wygrodzenia, aby bezpiecznie wyburzyć obiekt, a do tego niezbędne jest wyłączenie ruchu na pętli, zatem odłożono to na termin późniejszy.
Obok wyburzanego dworca przejeżdżały także autobusy Spółki Lajkonik. Tu Setra S315 UL-GT z 2004 roku jako kurs z Krakowa przez Chrzanów i Libiąż.
Pokazany powyżej Urbino 10,5 #35 po zakończeniu kursu na linii 16 zjechał do pobliskiej zajezdni. Następny kurs (na 10:05) wykonał mniejszy i starszy pojazd. Solaris Urbino 8,9 LE #77 z 2011 roku.
DAB #56 z linii 1 zmienił się w 20 i właśnie rozpoczyna kurs do przyległej do Oświęcimia miejscowości Zaborze.
Później przemieszczałem się jeszcze wzdłuż ul. Leszczyńskiej, czyli obok zajezdni MZK. Z chodnika wykonałem poniższe zdjęcia.
Na terenie zajezdni stoi Solaris Urbino 10,5 #33, którego wcześniej fotografowałem przy wyburzanym dworcu. Obok DAB 1200B #74. Rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009.
Na pierwszym planie kolejny Solaris Urbino 8,9 LE. Jednak egzemplarz #84 wyróżnia się pośród innych pojazdów tego typu. Kupiono go jako używkę z Norwegii w 2016 roku. To rocznik 2008. W tle DAB 1200B #19. Rocznik 1992. W Oświęcimiu od 2015 roku, a wcześniej własność PKM Gliwice (pod numerem 114, a początkowo 2714).
Obok myjni ustawiono trzy pojazdy. Po lewej Solaris Urbino 12 #24. Dwudrzwiowy, rocznik 2003. Pierwotnie eksploatowany w Niemczech przez VBR Unterschleißheim, następnie trafił do PKM Jastrzębie-Zdrój (w roku 2011), a od 2017 jest w Oświęcimiu. Obok niego Solaris Urbino 12 #23. Jego historia jest identyczna jak w przypadku autobusu #23. Warto także dodać, że oba pojazdy miały krótki epizod w PKM Gliwice, gdzie były wypożyczone. Trzeci autobus to jedyny przegubowiec w MZK, czyli DAB 1800B #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Jeszcze niedawno towarzyszył mu inny 1800B, #58. Niestety w styczniu 2018 zapalił się jego silnik.
Na zakończenie tej pochmurnej sesji utrwaliłem kolejnego DAB-a 1200B. Pojazd oznaczony jako 22, rocznik 1993. Od nowości w MZK Żywiec (pod numerem 326), a od czerwca 2016 w Oświęcimiu. Przystanek MZK na ul. Leszczyńskiej. DAB obsługuje linię 29 w relacji Kaniówek Pętla - Oświęcim Miasto. O DAB-ach z Żywca w Oświęcimiu pisałem tutaj.
Warto jeszcze dodać, że wówczas MZK Oświęcim testowało autobus elektryczny SOR EBN11, który w dni świąteczne kursował na linii 1. Niestety nie udało mi się go sfotografować. Wcześniej pojazd był testowany w Krakowie, na trasach obsługiwanych przez firmę Mobilis.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz