czwartek, 17 stycznia 2019

Autobusy i rozbiórka dworca w Oświęcimiu


Jak już pisałem, w Oświęcimiu trwa rozbiórka budynku dworca kolejowego (link). Dokumentując postęp prac w dniu 27 grudnia 2018 (czwartek), fotografowałem także przejeżdżające w pobliżu autobusy. Było to przed godziną 10:00. Ruch panował wówczas dość spory. Niestety pogoda nie zachęcała do dłuższego spacerowania z aparatem.

Pod dworcem pojawiały się wówczas przede wszystkim pojazdy MZK Oświęcim. Głównie najnowsze, w obecnej wersji malowania miejskiego.


Dworzec kolejowy, Oświęcim

Dworzec kolejowy, Oświęcim
Widok na rozbierany budynek dworca od strony przystanków autobusowych.  


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 10,5 #37 wjeżdża na pętlę Dworzec PKP. To rocznik 2018. W tle budowa parkingu w systemie „park and ride” (w miejscu dawnego hotelu Glob). Co ciekawe, pojazd ten przed dostarczeniem do MZK był elementem ekspozycji Solarisa na targach  IBE - International Bus Expo we włoskim Rimini. Numer taborowy 37 autobus odziedziczył po Jelczu 120M eksploatowanym przez tego przewoźnika w latach 1998 - 2011. Można go zobaczyć na filmie dostępnym pod tym linkiem. Na nagraniu udokumentowałem również budynek dworca.


Solaris Urbino 12 Hybrid, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 12 Hybrid #40 z 2018 roku (do MZK dostarczony w październiku) pozuje na tle pozostałości po budynku dworca, podstawiony na przystanku początkowym linii 1. 


Solaris Urbino 12 Hybrid, MZK Oświęcim
Hybryda #40 odjeżdża w stronę Lodowiska - teraz tam kończą trasę autobusy, które wcześniej jeździł do Zakładów Chemicznych (miały pętlę przy budynku dawnego dworca PKS). Warto także zwrócić uwagę na wyjątkowo wąski chodnik pomiędzy autobusem, a płotem. Przy większej ilości pasażerów nie jest to zbyt bezpieczne rozwiązanie. Jako drugi pojazd Solaris #37.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Bohater jednego z powyższych zdjęć, czyli Solaris Urbino 10,5 #37 podstawiony jako rozpoczynająca kurs linia 2 w wersji skróconej do pętli Lodowisko. Odjazd o 9:45. 


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Na linii nr 1 pojawia się także najmniejszy tabor MZK: Solaris Urbino 8,9 LE. Autobus #79 z 2011 roku obsługujący kurs wariantowy do końcówki Leszczyńskiej Pętla, czyli dawne Społem. Postój na przystanku i odjazd spod dworca. 


Mercedes-Benz Sprinter
Obok wyburzanego dworca kolejowego przejeżdżały także pojazdy prywatnych przewoźników. Tu dwa Mercedesy Sprintery. Pierwszy to rocznik 2002 z firmy Konkret-Bus. Linia Oświęcim - Bielsko-Biała.


Mercedes-Benz Sprinter
Drugi ze Sprinterów. Młodszy, bo z 2006 roku. Ten właśnie skończył kurs z miejscowości Piotrowice. Własność firmy Gołba Bus.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Kiedy Mercedesy odjechały, przy dworcu pojawiły się kolejne pojazdy MZK. Na pierwszym planie Solaris Urbino 10,5 #36. Rocznik 2018. Autobus obsługuje linię 28 w relacji Oświęcim Lodowisko - Brzeszcze - Jawiszowice - Zasole Pętla. Za nim inna nowość z 2018 roku, czyli Solaris Urbino 8,9 LE #27. Pojazd właśnie zakończył obsługę linii 42 kursującej z Dworca Fabrycznego.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 8,9 LE #27 w całej okazałości na przystanku dla wysiadających. W tle tymczasowa kontenerowa zabudowa dworca.


Solaris Urbino 8,9 LE i Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE i Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Po chwili do małego Urbino dojechał inny Solaris. Urbino 10,5 #35. Również rocznik 2018. Kończył on kurs linii 16 z miejscowości Łazy. 


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Urbino #35 na tle burzonego dworca.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 8,9 LE #27 gotowy do rozpoczęcia kolejnego kursu. Jednak nie jako linia 42, lecz 18 do pętli Poręba Granica. Odjazd o 9:55.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Na pętlę właśnie wjeżdża kolejny Solaris Urbino 10,5. Tym razem #33 dostarczony do przewoźnika w maju 2018. Kończy on kurs linii nr 3.


Solaris, DAB, MZK Oświęcim
Minęło kilka minut i przy wyburzanym dworcu pojawiły się kolejne autobusy. W tym wyczekiwany przeze mnie przedstawiciel starszego i kultowego taboru, czyli DAB. Na pierwszym planie Solaris Urbino 8,9 LE #29 (rocznik 2018) jako linia 10 do końcówki Ośrodek Zdrowia Zasole. Za nim dwa pojazdy linii 1. Trasę właśnie skończył DAB 1200B #56 (rocznik 1994, w MZK od 2005 roku), a do pętli Lodowisko wybiera się Solaris Urbino 10,5 #31 (rocznik 2018).


DAB 1200B, Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Stare i nowe, czyli obsługa linii 1 idealnie pokazująca zmianę taborową. Oświęcim słynął z DAB-ów, teraz będzie zdominowany przez Solarisy.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Solaris Urbino 10,5 #31. Co ciekawe, przez ten krótki czas spędzony przy wyburzanym dworcu kolejowym udało mi się sfotografować większość z siedmiu pojazdów tego typu eksploatowanych przez MZK Oświęcim: #31, 33, 35, 36 i 37.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
Zbliżenie na DAB-a 1200B #56.


Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Te elementy dworca najprawdopodobniej nie zostaną zniszczone. Inna opcja to konieczność powiększenia wygrodzenia, aby bezpiecznie wyburzyć obiekt, a do tego niezbędne jest wyłączenie ruchu na pętli, zatem odłożono to na termin późniejszy.


Setra S315 UL-GT
Obok wyburzanego dworca przejeżdżały także autobusy Spółki Lajkonik. Tu Setra S315 UL-GT z 2004 roku jako kurs z Krakowa przez Chrzanów i Libiąż.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim

Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Pokazany powyżej Urbino 10,5 #35 po zakończeniu kursu na linii 16 zjechał do pobliskiej zajezdni. Następny kurs (na 10:05) wykonał mniejszy i starszy pojazd. Solaris Urbino 8,9 LE #77 z 2011 roku.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
DAB #56 z linii 1 zmienił się w 20 i właśnie rozpoczyna kurs do przyległej do Oświęcimia miejscowości Zaborze.


Później przemieszczałem się jeszcze wzdłuż ul. Leszczyńskiej, czyli obok zajezdni MZK. Z chodnika wykonałem poniższe zdjęcia.


DAB 1200B, Solaris Urbino 10,5, MZK Oświęcim
Na terenie zajezdni stoi Solaris Urbino 10,5 #33, którego wcześniej fotografowałem przy wyburzanym dworcu. Obok DAB 1200B #74. Rocznik 1997, w Oświęcimiu od 2009.


Solaris Urbino 8,9 LE, MZK Oświęcim
Na pierwszym planie kolejny Solaris Urbino 8,9 LE. Jednak egzemplarz #84 wyróżnia się pośród innych pojazdów tego typu. Kupiono go jako używkę z Norwegii w 2016 roku. To rocznik 2008. W tle DAB 1200B #19. Rocznik 1992. W Oświęcimiu od 2015 roku, a wcześniej własność PKM Gliwice (pod numerem 114, a początkowo 2714).


Solaris Urbino 12, DAB 1800B, MZK Oświęcim
Obok myjni ustawiono trzy pojazdy. Po lewej Solaris Urbino 12 #24. Dwudrzwiowy, rocznik 2003. Pierwotnie eksploatowany w Niemczech przez VBR Unterschleißheim, następnie trafił do PKM Jastrzębie-Zdrój (w roku 2011), a od 2017 jest w Oświęcimiu. Obok niego Solaris Urbino 12 #23. Jego historia jest identyczna jak w przypadku autobusu #23. Warto także dodać, że oba pojazdy miały krótki epizod w PKM Gliwice, gdzie były wypożyczone. Trzeci autobus to jedyny przegubowiec w MZK, czyli DAB 1800B #66 (rocznik 1993, w Oświęcimiu od 2007). Jeszcze niedawno towarzyszył mu inny 1800B, #58. Niestety w styczniu 2018 zapalił się jego silnik.


DAB 1200B, MZK Oświęcim
Na zakończenie tej pochmurnej sesji utrwaliłem kolejnego DAB-a 1200B. Pojazd oznaczony jako 22, rocznik 1993. Od nowości w MZK Żywiec (pod numerem 326), a od czerwca 2016 w Oświęcimiu. Przystanek MZK na ul. Leszczyńskiej. DAB obsługuje linię 29 w relacji Kaniówek Pętla - Oświęcim Miasto. O DAB-ach z Żywca w Oświęcimiu pisałem tutaj.


Warto jeszcze dodać, że wówczas MZK Oświęcim testowało autobus elektryczny SOR EBN11, który w dni świąteczne kursował na linii 1. Niestety nie udało mi się go sfotografować. Wcześniej pojazd był testowany w Krakowie, na trasach obsługiwanych przez firmę Mobilis.


Blog Transportowy na Google +

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz