W Blogu Transportowym już wiele razy
pisałem na temat pojazdów produkowanych przez Stadlera. Do tematu
powracam, bo firma ta wygrała kolejne przetargi. Na początek Rosja.
W połowie lutego 2013 r. Grupa Stadler
Rail poinformowała o zwycięstwie w przetargu na dostawę 24 piętrowych
zespołów trakcyjnych do Rosji. Trafią one do przewoźnika o nazwie
Aeroexpress i będą wykorzystywane do obsługi połączeń pomiędzy centrum
Moskwy, a trzema lotniskami. Łącznie zamówiono 16 czteroczłonowych i 8
sześcioczłonowych piętrowych ezt. Dostawy nowego taboru mają zakończyć
się do końca 2016 roku. Wartość zamówienia to około 350 milionów euro.
Będzie ono realizowane w nowej fabryce Grupy Stadler Rail – w Mińsku
oraz w Szwajcarii. Białoruski zakład jeszcze jest w budowie. Uruchomiony
zostanie jesienią 2013 roku. Zamówienie zawiera także klauzulę
zezwalającą na dodatkową dostawę kolejnych 13 pociągów.
Piętrowe ezt zamówione przez Aeroexpress
zostaną wyprodukowane na bazie pociągów typu KISS. Będą się jednak w
dużej mierze różnić od produkowanych dotychczas składów z tej serii, co
wynika ze specyfiki rosyjskiej kolei. Będą przeznaczone na tory o
rozstawie 1520 mm (standard w Europie Zachodniej to 1435 mm), a ich
szerokość wyniesie 3400 mm (w Europie Zachodniej szerokość standardowo
wynosi 2800 mm). Będą także wyższe od kolejowych odpowiedników z naszej
części Europy, czyli będą miały 5240 mm wysokości (standardowo 4500 mm).
Ze względu na specyficzne warunki klimatyczne, piętrowe KISS-y zostaną
przystosowane do temperatur z zakresu od -50°C do +40°C. W tym przypadku
producent będzie bazował na konstrukcji składów typu Flirt, które
powstały dla przewoźników z Finlandii, Norwegii, Estonii i Białorusi.
Pociągi dla Aeroexpressu będą miały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą
także ekologiczne – zużyją mniej energii elektrycznej, bo ich pudła
zostaną wyprodukowane z lekkiego aluminium, a nie z ciężkiej stali.
Pasażerowie rosyjskich KISS-ów będą mieli do dyspozycji dwie klasy:
ekonomiczną i biznesową.
Piętrowe ezt dla rosyjskiego Aeroexpressu.
Grupa Stadler Rail wygrała także
przetarg na Węgrzech. Tam do dostarczenia jest aż 48 pociągów. Będą to
elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt. Trafią one do dwóch
przewoźników. Większa część, czyli 42 egzemplarze będą zbudowane dla
Węgierskich Kolei Państwowych (MAV), a 6 sztuk dla regionalnego
przewoźnika o nazwie GYSEV, który prowadzi działalność także na terenie
Austrii.
Nowe Flirty będą czteroczłonowe,
jednosystemowe i osiągające maksymalną prędkość 160 km/h. Każdy będzie
posiadał 200 miejsc siedzących. Ich dostawa zakończy się jesienią 2015
r.
Warto jeszcze dodać, że Stadler także
wcześniej wygrywał przetargi na Węgrzech. Wszystko zaczęło się w 2005
roku. Wówczas rozpoczęto dostawy pierwszych 30 ezt. Po realizacji
obecnego zamówienia, po szlakach kolejowych Węgier będzie jeździć
łącznie 112 Flirtów (należących do MAV i GYSEV). Znaczna część produkcji
nowych ezt odbędzie się w węgierskim zakładzie w Szolnok,
specjalizującym się w wytwarzaniu aluminiowych pudeł wagonów.
Flirt należący do węgierskich kolei MAV.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz