Pod
koniec czerwca 2014 polskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło
bezpłatną usługę o nazwie Bezpieczny Autobus. Dzięki niej można
sprawdzić, czy dany pojazd ma aktualne badania techniczne, jest
ubezpieczony i czy z jakiś powodów nie został wycofany z ruchu (np.
decyzją policji). Wystarczy wejść na stronę internetową (tu link) i
wpisać numer rejestracyjny autobusu. Wówczas wyświetli się raport
podający markę i model pojazdu, jego rok produkcji oraz dane dotyczące
ubezpieczenia oraz ważności przeglądu technicznego. Podane są także
podstawowe informacje o sprawdzanym autobusie: ilość miejsc, masa. W
niektórych przypadkach wyświetli się także ostatni zarejestrowany stan
licznika.
Bezpieczny
Autobus powstał z myślą o rodzicach wysyłających swoje dzieci na
wakacyjne wyjazdy. Nakręcono nawet specjalny animowany film, który
zachęca do korzystania z tej nowej usługi. Można go oglądać w serwisie
YouTube (tu link). Opinie
o tym obrazie są jednak bardzo negatywne, a dzieci po obejrzeniu
materiału niejednokrotnie reagowały przerażeniem, płaczem. Nie dziwię
się. W końcu główny bohater filmu, stary, zniszczony autobus ginie, a
scena śmierci to nie jest element humorystyczny.
Uruchamiając
usługę Bezpieczny Autobus ministerstwo zrobiło ogromny prezent
wszystkim miłośnikom autobusów. Otwarto ogromną bazę danych, obejmującą
także pojazdy dawno wycofane z eksploatacji. Nie ma już teraz żadnego
problemu z dokładnym określeniem, z którego roku jest dany autobus, czy
kiedy go wyrejestrowano, przeznaczając do demontażu. Nieco gorzej jest z
dokładnym ustaleniem typu. Dane zapisane w dowodach rejestracyjnych (i
zgromadzone w bazie danych, z której korzysta usługa) nie zawsze
pokrywają się ze stanem faktycznym. Np. zamiast hiszpańskiej marki
Castrosua zobaczymy informację, że to Scania, bo takie autobus ma
podwozie.
Poniżej kilka przykładowych autobusów i to, co na ich temat podaje opisywana strona ministerstwa.
To zdjęcie miało być tylko moją prywatną dokumentacją istnienia takiego autobusu. Wykonane pospiesznie, w ostatniej chwili wyjętym aparatem. Teraz ma już wielką wartość historyczną. Ta Scania CN113CLB należała do wspomnianej powyżej firmy CB z miejscowości Dobiesławice. Przewoźnik obsługiwał kilka podmiejskich linii z Krakowa (np. do Chobotu przez Niepołomice), a w jego taborze przeważały starsze Scanie sprowadzone jako używane ze Skandynawii. To rocznik 1988. Autobus odjeżdża z przystanku „Plac Centralny” w Krakowie, realizując poranny kurs Czyżyny Dworzec – Gawłówek przez ul. Igołomską, Nowe Brzesko i Groblę. 26.08.2008. Od dobrych kilku lat autobus nie istnieje. CB swoje Scanie złomowało na terenie krakowskiej bazy przy ul. Łowińskiego. Najwidoczniej nie dopełniono wszystkich formalności, bo Bezpieczny Autobus podaje, że pojazd nadal jest zarejestrowany. Nie ma jednak ważnego badania oraz polisy OC. Dowód rejestracyjny wydano 20.12.2007. Screen raportu.
Ciekawy
hiszpański autobus. Przedstawicieli tego modelu trochę jeździ po Polsce,
co nie zmienia faktu, że to bardzo oryginalny pojazd: ze względu na
markę oraz wygląd. To Sunsundegui Sideral 2000. Własność PKS-u Chełm.
Okolica ówczesnego Regionalnego Dworca Autobusowego w Krakowie,
oczekiwanie na kurs pospieszny Kraków – Chełm przez Sandomierz i Lublin.
30.01.2010. Strona ministerstwa podaje, że to autobus turystyczny Volvo
B12, czyli podwozie, na którym powstał ten pojazd. O marce Sunsundegui
nie ma żadnej wzmianki. Na pasażera istotniejsza jest informacja o
aktualnym badaniu technicznym (obecnie ważnym do 30.09.2015) i ważnej
polisie OC. Rok produkcji 2002. Za opisywanym pojazdem Autosan Solina z
PKS Myślenice (wówczas już PKS Grupa). Obecnie przewoźnik nie istnieje, a
Soliny trafiły do różnych firm, np. do Małopolanina, który przejął
trasy po słynnym CB (linie np. do Koszyc i Nowego Brzeska). Screen raportu.
To zdjęcie miało być tylko moją prywatną dokumentacją istnienia takiego autobusu. Wykonane pospiesznie, w ostatniej chwili wyjętym aparatem. Teraz ma już wielką wartość historyczną. Ta Scania CN113CLB należała do wspomnianej powyżej firmy CB z miejscowości Dobiesławice. Przewoźnik obsługiwał kilka podmiejskich linii z Krakowa (np. do Chobotu przez Niepołomice), a w jego taborze przeważały starsze Scanie sprowadzone jako używane ze Skandynawii. To rocznik 1988. Autobus odjeżdża z przystanku „Plac Centralny” w Krakowie, realizując poranny kurs Czyżyny Dworzec – Gawłówek przez ul. Igołomską, Nowe Brzesko i Groblę. 26.08.2008. Od dobrych kilku lat autobus nie istnieje. CB swoje Scanie złomowało na terenie krakowskiej bazy przy ul. Łowińskiego. Najwidoczniej nie dopełniono wszystkich formalności, bo Bezpieczny Autobus podaje, że pojazd nadal jest zarejestrowany. Nie ma jednak ważnego badania oraz polisy OC. Dowód rejestracyjny wydano 20.12.2007. Screen raportu.
Jeszcze jeden
autobus słynnej firmy CB. Tym razem przegubowiec. Linia Czyżyny Dworzec –
Koszyce miała takie obłożenie, że konieczne było wykorzystywanie taboru
mega. Kurs do Krakowa przed godziną 7:00 obsługiwały dwa jadące razem
przegubowce. Tu Scania CN113ALB w wersji lokalnej (drzwi w układzie:
1-1-1-0), rocznik 1992. Na zdjęciu przystanek początkowy. Był wówczas
wielki upał, a autobus nie miał otwieralnych okien. Nawiewy działały,
ale i tak jazda nim była dość ekstremalnym przeżyciem (wysiadłem na
krótko przed zrobieniem zdjęcia). 29.06.2009. Według bazy ministerstwa,
pojazd nadal jest zarejestrowany, ale bez ważnego przeglądu i polisy OC.
W rzeczywistości autobus złomowano w bazie przy ul. Łowińskiego. Screen raportu.
Irizar Century z
roku 1997. Własność PKS Zielona Góra. Autobus podstawiony na górnej
płycie ówczesnego RDA w Krakowie, jako kurs pospieszny z Zakopanego do
Zielonej Góry. 18.01.2009. Baza ministerstwa podaje, że 15 lipca 2014
(wówczas wykonałem screen) nie miał on już ważnej polisy OC, a badania
techniczne kończyły mu się 23 lipca 2014. Screen raportu. Pojazd nadal jest eksploatowany. Nowe badania techniczne wykonano 12 sierpnia i obowiązują do 12 lutego 2015.
DAB serii 6 z
roku 1981 (PKS Namysłów), a obok Autosan A1010T, rocznik 2003 (PKS
Nysa). Jak podają źródła internetowe, ten piękny duński klasyk przestał
istnieć już w roku 2010. Strona Bezpieczny Autobus twierdzi, że jest on
nadal zarejestrowany, ale nie ma ważnego badania technicznego i
ubezpieczenia. Autosan nadal istnieje, ma OC i przegląd (ważny do
18.06.2015), a na liczniku ponad 103 tys. pokonanych kilometrów, czyli
dość mało jak na 2003 rocznik. Zdjęcie powstało na dworcu autobusowym w
Opolu, 22.01.2009. Screen raportu (raport z lipca 2014). Warto jeszcze dodać, że raport podaje dość ciekawą masę własną DAB-a: 0 kg.
W bazie
znajdują się także autobusy skasowane dawno temu. Przykładem jest Ikarus
260.04 #201 z MZK Kędzierzyn-Koźle. Rocznik 1983, u przewoźnika od roku
1992 (odkupiony od Lubelskich Zakładów Naprawy Samochodów, gdzie
przeszedł remont kapitalny). Na stronie Bezpieczny Autobus podano
informację, że Ikarusa wyrejestrowano 3.04.1997 i zezłomowano. Nie jest
to jednak data fizycznej likwidacji. Pojazd jeszcze jakiś czas stał na
stanowisku kasacyjnym. Powyższe zdjęcie pochodzi z tygodnika ukazującego
się w Kędzierzynie-Koźlu w połowie lat 90-tych („Jest Nasza Gazeta”).
Wówczas kierowcy MZK protestowali, stąd dodatkowa tablica za przednią
szybą. Kurs linii nr 5 w stronę pętli Pogorzelec, wtedy
najprawdopodobniej zlokalizowanej jeszcze na ul. Żwirki i Wigury.
Przystanek przy dworcu PKP w Kędzierzynie. Screen raportu.
Inny
historyczny już pojazd MZK Kędzierzyn-Koźle. Ikarus 280.26 #309 z 1985
roku. Pojazd obsługując linię nr 2 jedzie ul. Szymanowskiego w stronę
pętli Rogi Stocznia. Około roku 1996. Widoczna na przyczepie reklama
Opla była wówczas przyklejona na wielu autobusach kędzierzyńskiego
przewoźnika. Opisywana baza podaje, iż przegubowiec został
wyrejestrowany 24.05.2000 i złomowany. Screen raportu.
Bezpieczny
Autobus to także źródło wiedzy o najmniejszym taborze. Tu dość nietypowy
pojazd w polskim transporcie pasażerskim, czyli Renault Messenger z
1993 roku. Własność prywatnego przewoźnika kursującego po Zakopanem.
Końcowy przystanek na Gubałówce. 2.03.2009. Screen raportu.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń