Niedawno pisałem
o ekspansji PKSiS Oświęcim i o związanym z tym przenoszeniem pojazdów
do różnych oddziałów firmy. Jednym z ciekawszych przykładów takiego
działania jest oddelegowanie przegubowego Mercedesa Citaro z Krakowa do
Oświęcimia. Ten trójdrzwiowy (układ: 2-2-2-0) autobus to rocznik 2001,
który do Polski trafił w roku 2007. Wówczas, w trakcie kieleckich targów
TransExpo został zaprezentowany jako oferta importera używanego taboru –
firmy Dafa z Bydgoszczy.
Mercedes Citaro G na targach TransExpo 2007.
Z tej oferty skorzystał PKS Kraków. Zakupiony Citaro G został skierowany
do obsługi bezpłatnej linii w podkrakowskich Balicach. Jej
zleceniodawca to Kraków Airport. Trasa ta jest dowozówką z lotniska do
stacji kolejowej Kraków Balice. Po wygraniu przetargu na jej obsługę
przez MPK Kraków, przegubowiec stracił zatrudnienie. Około września 2012
r. trafił do Oświęcimia. Fotograficznie upolowałem go dopiero w
niedzielę 4 listopada. Stał wtedy odstawiony pośród innych pojazdów na
oświęcimskim dworcu autobusowym. Nie miał wstawionej żadnej tablicy
kierunkowej, więc trudno jest ustalić, na jakich trasach kursuje. Z
relacji internetowych wynika, że jego stały przydział to Oświęcim Muzeum
– Osiek Dom Ludowy (szkolny na 14:20). Często widywany był także jako
obsługa gimnazjum w Zaborzu oraz kilka razy na linii 500 (Oświęcim DA –
Tychy PKP).
Mercedes Citaro G na dworcu w Oświęcimiu. Na bokach pojazdu wciąż widnieje napis: Linię obsługuje PKS w Krakowie SA.
Mercedes Citaro G zastąpił Heulieza
GX187 o rejestracji KOS 2G12 (rocznik 1991, ex francuski TAG Grenoble),
który stał się dawcą części dla dwóch innych pojazdów tego typu (KOS
2G13 i KOS 3G14).
Heuliez GX187 o rejestracji KOS 2G12
jeszcze w ruchu. Autobus po wykonaniu kursu Oświęcim Muzeum - Osiek Dom
Ludowy zawraca w centrum Osieku. 5.02.2007.
Ten sam Heuliez odstawiony na terenie zajezdni. W trasę już nie wyruszył. 24.04.2011.
Sprawne Heuliezy także stały na dworcu. Oba otablicowane. W rozkładzie
jazdy takich relacji nie znajdziemy, stąd wniosek, że obsługują
zamknięte przewozy szkolne.
Heuliez o rejestracji KOS 2G13 miał tablicę z relacją: Oświęcim - Stawy Monowskie.
Natomiast Heuliez o rejestracji KOS 3G14 miał wstawioną za szybę tablicę: Oświęcim - Łazy Sklep.
Zatem obecnie po Oświęcimiu na stałe kursuje pięć przegubowych
autobusów. Wspomniane dwa Heuliezy GX187 i Mercedes 0530G (Citaro G) z
PKSiS Oświęcim oraz dwa DAB-y 1800B z MZK Oświęcim (nr 58 i 66).
DAB 1800B #58 z MZK, czyli jeden z
pięciu oświęcimskich przegubowców. Autobus jedzie z zajezdni, aby
rozpocząć kurs linii podmiejskiej 28 w relacji Oświęcim Miasto (13:55) -
Łęki Zasole. 5.07.2007.
Warto jeszcze dodać, że po Oświęcimiu kiedyś kursowały także inne modele
przegubowych autobusów. Dziś to już jednak historia. Były to: Ikarus
IK160P, Ikarus 280 i Jelcz 021.
Łącznie PKSiS Oświęcim posiadał 14
Ikarusów IK160P. W końcowym okresie eksploatacji obsługiwały kursy z
Oświęcimia do Osieku Domu Ludowego. Wcześniej dominowały na numerowanych
liniach (500 i 586) łączących Oświęcim z Tychami. Na zdjęciu pojazd o
rejestracji KOS R699. Przystanek Osiek Dom Ludowy, 13.11.2006.
Przez kilka lat Ikarusy 280 dominowały
wśród taboru MZK Oświęcim. Potem zostały już tylko cztery najmłodsze
egzemplarze (z roku 1990): 6, 7, 8 i 9. Najdłużej wytrwały (do roku
2007) pojazdy nr 6 i 7. Na zdjęciu Ikarus nr 8, a za nim nr 7.
Teren zajezdni MZK, około czerwca 2003.
Po Oświęcimiu kursowało łącznie 7 Jelczy
021. Niestety ich zdjęć nie posiadam, dlatego zastępczo pokazuję taki
autobus z MPK Kraków, 2.09.2012.
Do tematu autobusów przegubowych w Oświęcimiu jeszcze powrócę. To jednak dopiero za jakiś czas.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz