Rzadko zdarza się, że media nie związane
z branżą transportową poświęcają bardzo dużo czasu i miejsca różnym
pojazdom. Pod tym względem czwartek 15 listopada 2012 był wyjątkowy.
Przez cały dzień można było przeczytać, zobaczyć lub usłyszeć wieści na
temat jednego środka transportu. Nawet główne wydania programów
informacyjnych zaczynały się od materiałów na ten temat, chociażby
„Panorama” o godzinie 18:00 na antenie TVP2.
Cała Polska żyła wówczas jednym
wydarzeniem – do kraju leciał Boeing 787 Dreamliner. Oznaczony jako
SP-LRA samolot to pierwszy przedstawiciel tego modelu wśród floty PLL
LOT, jednocześnie pierwszy Dreamliner należący do przewoźnika z Europy.
Było więc się czym pochwalić. W końcu nie często Polska jest w czymś
pierwsza, a tu nasz narodowy przewoźnik ma najnowocześniejszy samolot
pasażerski świata.
Komentarze na temat tego całego
medialnego zamieszania były różne. Pozytywne i negatywne. Generalnie
sporo osób zainteresowało się przylotem LOT-owskiej nowości. Przyznam,
że i mnie to dopadło. Wprawdzie do Warszawy się nie wybrałem, ale
przelot zamierzałem śledzić za pośrednictwem radaru lotniczego
(Flightradar24). Niestety okazało się, że na taki sam pomysł wpadło
bardzo wiele osób i na stronę nie wszedłem. Mimo wielu prób adres był
zablokowany. Na szczęście przelot na żywo relacjonowała Gazeta.pl.
Dziennikarzom tego portalu udało się otworzyć Flightradar24, więc co
jakiś czas zamieszczano screeny pokazujące aktualne położenie SP-LRA.
Screen ze strony www.gazeta.pl - relacja na żywo z przylotu Dreamlinera do Polski. Oczekiwany samolot właśnie wylądował.
Pierwszy europejski Dreamliner
wystartował trzydzieści minut po północy (czasu polskiego) z lotniska
Paine Field zlokalizowanego pomiędzy miejscowościami Mukilteo i Everett
(nazwy mało znane, w pobliżu jest np. Seattle) w USA. To właśnie z
tamtego miejsca odlatują nowe samoloty Boeinga. Po blisko 10 godzinnym
locie, o 10:51 pierwszy Dreamliner wylądował na warszawskim Okęciu.
Emocje opadły i odblokował się radar
lotniczy. Strona ta zawiera także zapisy już zakończonych lotów, więc
każdy może odtworzyć historyczny przelot SP-LRA do Polski. Wystarczy
wpisać jego rejestrację.
Historyczny lot SP-LRA: USA - Polska. Samolot właśnie wystartował z lotniska Paine Field. Screen ze strony Flightradar24.com.
W Internecie znajdziemy sporo materiałów dotyczących SP-LRA. Jest także
film pokazujący pierwszy start i pierwsze lądowanie tej maszyny – 18
października 2012, Paine Field. To na kanale Youtube. Poniżej kilka
screenów i film. Całość z kanału użytkownika skylinephotopae.
Wersja „ruchomo-dźwiękowa":
Co ciekawe, przylot SP-LRA nie był pierwszym lądowaniem Boeinga 787
Dreamlinera w Polsce. Ten model samolotu już gościł na Okęciu. Miało to
miejsce 24 czerwca 2011, a zaprezentowano egzemplarz demonstracyjny.
Poniżej kilka screenów z tego wydarzenia. Źródło Youtube, kanał LotniskoChopina.
Wersja „ruchomo-dźwiękowa":
Łącznie PLL LOT będą eksploatowały osiem Dreamlinerów. Pierwszy rejs
handlowy wyznaczono na 14 grudnia 2012. Wówczas SP-LRA poleci z Warszawy
do Pragi. Wcześniej zaplanowano serię lotów ćwiczebnych. Na miejsce
próbnych startów i lądowań wybrano podkrakowskie Balice. Zgodnie z
podanym przez PLL LOT terminarzem, Dreamliner miał tam przylatywać z
Warszawy od 23 do 26 listopada, wykonując tzw. „touch and go". Każdego
dnia łącznie 15 ćwiczebnych lądowań i startów, a po nich powrót do
stolicy. Pogoda jednak zniweczyła te plany – gęsta mgła spowodowała, że
„samolot marzeń” ćwiczył w Gdańsku, dwa dni we Wrocławiu i na koniec w
Bydgoszczy. Kraków Airport został pominięty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz