Rosnące ceny paliwa to problem męczący właścicieli pojazdów. Sprawa ta nie jest obojętna również producentom taboru, którzy dokładają wszelakich starań, aby to właśnie ich produkt był najbardziej ekonomiczny w eksploatacji. Tak działa także Renault Trucks, wprowadzając lub testując różne ekologiczne rozwiązania, jak np. obniżanie zużycia paliwa poprzez odzyskiwanie ciepła z gazów wydechowych. Brzmi to ciekawie. Zatem zapraszam do lektury poniższej informacji prasowej.
Renault Trucks jest głęboko zaangażowane w badania, które mają na celu sprawdzenie wszelkich możliwości uzyskania dalszego obniżenia zapotrzebowania na olej napędowy. Jednym z takich przedsięwzięć jest sprawdzenie, jak zjawisko termoelektryczności można wykorzystać do obniżenia zużycia paliwa. RENOTER pochodzi od francuskiego określenia „odzysku ciepła z silnika i przekształcania go w energię na drodze zjawiska termoelektryczności” – wyjaśnia Luc Aixala, inżynier i manager projektu w Renault Trucks. „To działa na bardzo prostej zasadzie: energia cieplna zgromadzona w spalinach zostaje odzyskana i zamieniona w elektryczną. To oznacza, że alternator nie musi pracować tak ciężko, więc spada zapotrzebowanie na paliwo”. Zmiana postaci energii z cieplnej w elektryczną jest osiągnięta natychmiast dzięki wymiennikowi zamontowanemu w układzie wydechowym, wyposażonym w terminale wykonane z materiału termoelektrycznego. Problem polega na znalezieniu najbardziej wydajnych i niedrogich komponentów wymiennika ciepła – to jest przecież projekt badawczy ukierunkowany na opracowanie rozwiązania możliwego do zastosowania na skalę przemysłową, spełniającego warunki cenowe i będącego dostępnym. „Chcemy stworzyć system, który jest wydajny i pewny,” – podkreśla Luc Aixala – „wykorzystujący materiały termoelektryczne, które są bez problemu dostępne oraz możliwie tanie, takie jak silikon, magnez czy mangan.”
Program badawczy RENOTER rozpoczął się w 2008 roku, a jego zakończenie jest planowane na październik 2011. Jak dotąd dowiedziono, że oszczędności mogą wynosić około 1 kW, co oznacza o 1% niższe zużycie paliwa w normalnych warunkach eksploatacji. Jednak dopiero końcowe rezultaty w połączeniu z wynikami pozostałych badań ukierunkowanych na odzysk energii zadecydują, czy ten system zostanie wdrożony do pojazdów produkowanych masowo.
Projekt RENOTER został oficjalnie poparty przez LUTB (Lyon Urban Truck and Bus: Miejskie Ciężarówki i Autobusy Lyonu) oraz zrzeszający konkurencyjnych producentów pojazdów i podzespołów francuski Związek Mov’eo. W ciągu trzech lat nakłady budżetowe sięgnęły 4,5 miliona Euro, z czego połowa została sfinansowana ze środków publicznych. W badania włączyły się trzy laboratoria uniwersyteckie (Caen, Montpellier and Nancy) jak również Renault Trucks, Renault, Valeo, Sherpa Engineering i Nexter Systems.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz