W sumie ten wpis powinien pojawić się w
dziale Autobusy. Jeden z opisywanych pojazdów ma jednak część ładunkową,
więc Ciężarówki to odpowiednie miejsce.
Minęły już czasy, kiedy po polskich
drogach dość licznie kursowały osinobusy, czyli pojazdy ciężarowe z
zabudową do przewozu osób. Wprawdzie niekiedy takie nietypowe ciężarówki
jeszcze gdzieś się pojawiają, ale są to bardzo sporadyczne przypadki.
Oczywiście od reguł zdarzają się wyjątki – nadal są miejsca, w których
osinobusy są codziennością, bo niektóre zakłady pracy wciąż korzystają z
tych środków transportu. Głównie są to kopalnie odkrywkowe.
Dlaczego na ciężarówkę do przewozu osób
mówi się osinobus? To nazwa zabudów pasażerskich wykonywanych przez PPHU
Osiny. Firma ta na podwoziach Star montowała zabudowy z miejscami do
przewozu osób. Wówczas słowo osinobus było nazwą handlową, ale z biegiem
lat nabrało nowego znaczenia, czyli określa ciężarówkę do przewozu
osób. Takie pojazdy nadal są potrzebne, więc wciąż powstają. Na kanale
YouTube można np. obejrzeć osinobus Kamaza, który jest prezentowany w
trudnych warunkach zimowych.
Niedawno Renault Trucks przesłało
informację o dwóch osinobusach, które dostarczyła firma Polsad. Trafiły
one do Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego „Betrans” z Bełchatowa.
Będą wykorzystywane do rozwożenia pracowników po terenie tamtejszej
kopalni węgla brunatnego. Dokładnie będą jeździły do tzw. „wkopu”. Tam
pracownicy obsługują np. taśmociągi.
Zabudowy wykonała firma Autonadwozia
Matczak ze Środy Wielkopolskiej. Do tego celu wykorzystała Renaulty
Midlum 270.12 4x4 z pojedynczymi kołami. Pierwszy pojazd jest
przeznaczony do przewozu 22 osób, drugi tylko do 13. Mniejsza ilość
miejsc jest związana z zamontowaniem skrzyni ładunkowej na końcu pojazdu
(można go zatem określić mianem „samochodu brygadowego”). Oba osinobusy
mają klimatyzację, niezależne ogrzewanie oraz system łączności z kabiną
kierowcy. Zabudowa pasażerska posiada izolowane ściany i dach, dzięki
czemu szybciej uzyskuje się wymaganą w jej wnętrzu temperaturę. W obu
pojazdach firma Drabpol zamontowała urządzenia DLD, które służą do
zdalnego pobierania danych z tachografów cyfrowych.
Rys historyczny Osinobusa jest tutaj błędny i PPHU OSINY jest tylko spadkobiercą po przedsiębiorstwie Kopalń Rud Żelaza Osiny, które w miejscowości Borek pod Częstochową rozpoczęło montaż i produkcję zabudów do przewozów pasażerskich. Produkcja ta rozpoczęła się już w latach 60-tych ubiegłego wieku. W roku 1971 na terenie kopalni rudy żelaza Tadeusz II powstała nowoczesna hala produkcyjna dla Osinobusów. 1 stycznia 1972 powołany został Wydział Nadwozi KRŻ Osiny, gdzie już na dwóch nowoczesnych halach montowano Osinobusy. W roku 1977 przedsiębiorstwo to zostało przekształcone w Przedsiębiorstwo Budowy Maszyn "Osiny", a w roku kolejnym powołano Zakład Budowy Maszyn "Osiny" a plany budowy autobusów podczas reorganizacji zostały zaniedbane. Na terenie tym powstała spółka PPHU "Osiny " z siedzibą w Borku. Zakład zajmuje się montażem nadwozi pożarniczych a na życzenie klienta produkuje nadwozia przystosowane do przewozu osób i przyczepy autobusowe do przewozu osób.
OdpowiedzUsuńDziękuję za te ciekawe, dodatkowe informacje. Pozdrawiam.
Usuń