sobota, 23 marca 2013

Pasażerska ciężarówka, czyli Renault osinobus


W sumie ten wpis powinien pojawić się w dziale Autobusy. Jeden z opisywanych pojazdów ma jednak część ładunkową, więc Ciężarówki to odpowiednie miejsce.

Minęły już czasy, kiedy po polskich drogach dość licznie kursowały osinobusy, czyli pojazdy ciężarowe z zabudową do przewozu osób. Wprawdzie niekiedy takie nietypowe ciężarówki jeszcze gdzieś się pojawiają, ale są to bardzo sporadyczne przypadki. Oczywiście od reguł zdarzają się wyjątki – nadal są miejsca, w których osinobusy są codziennością, bo niektóre zakłady pracy wciąż korzystają z tych środków transportu. Głównie są to kopalnie odkrywkowe.

Dlaczego na ciężarówkę do przewozu osób mówi się osinobus? To nazwa zabudów pasażerskich wykonywanych przez PPHU Osiny. Firma ta na podwoziach Star montowała zabudowy z miejscami do przewozu osób. Wówczas słowo osinobus było nazwą handlową, ale z biegiem lat nabrało nowego znaczenia, czyli określa ciężarówkę do przewozu osób. Takie pojazdy nadal są potrzebne, więc wciąż powstają. Na kanale YouTube można np. obejrzeć osinobus Kamaza, który jest prezentowany w trudnych warunkach zimowych.

Niedawno Renault Trucks przesłało informację o dwóch osinobusach, które dostarczyła firma Polsad. Trafiły one do Przedsiębiorstwa Transportowo-Sprzętowego „Betrans” z Bełchatowa. Będą wykorzystywane do rozwożenia pracowników po terenie tamtejszej kopalni węgla brunatnego. Dokładnie będą jeździły do tzw. „wkopu”. Tam pracownicy obsługują np. taśmociągi.

Zabudowy wykonała firma Autonadwozia Matczak ze Środy Wielkopolskiej. Do tego celu wykorzystała Renaulty Midlum 270.12 4x4 z pojedynczymi kołami. Pierwszy pojazd jest przeznaczony do przewozu 22 osób, drugi tylko do 13. Mniejsza ilość miejsc jest związana z zamontowaniem skrzyni ładunkowej na końcu pojazdu (można go zatem określić mianem „samochodu brygadowego”). Oba osinobusy mają klimatyzację, niezależne ogrzewanie oraz system łączności z kabiną kierowcy. Zabudowa pasażerska posiada izolowane ściany i dach, dzięki czemu szybciej uzyskuje się wymaganą w jej wnętrzu temperaturę. W obu pojazdach firma Drabpol zamontowała urządzenia DLD, które służą do zdalnego pobierania danych z tachografów cyfrowych.


Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobus

Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobusy

Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobus

Renaulty Midlum 270.12 4x4 osinobus

Renaulty Midlum 270.12 4x4 z pojedynczymi kołami.


Blog Transportowy na Facebooku

2 komentarze:

  1. Rys historyczny Osinobusa jest tutaj błędny i PPHU OSINY jest tylko spadkobiercą po przedsiębiorstwie Kopalń Rud Żelaza Osiny, które w miejscowości Borek pod Częstochową rozpoczęło montaż i produkcję zabudów do przewozów pasażerskich. Produkcja ta rozpoczęła się już w latach 60-tych ubiegłego wieku. W roku 1971 na terenie kopalni rudy żelaza Tadeusz II powstała nowoczesna hala produkcyjna dla Osinobusów. 1 stycznia 1972 powołany został Wydział Nadwozi KRŻ Osiny, gdzie już na dwóch nowoczesnych halach montowano Osinobusy. W roku 1977 przedsiębiorstwo to zostało przekształcone w Przedsiębiorstwo Budowy Maszyn "Osiny", a w roku kolejnym powołano Zakład Budowy Maszyn "Osiny" a plany budowy autobusów podczas reorganizacji zostały zaniedbane. Na terenie tym powstała spółka PPHU "Osiny " z siedzibą w Borku. Zakład zajmuje się montażem nadwozi pożarniczych a na życzenie klienta produkuje nadwozia przystosowane do przewozu osób i przyczepy autobusowe do przewozu osób.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za te ciekawe, dodatkowe informacje. Pozdrawiam.

      Usuń