czwartek, 2 sierpnia 2012

Można uratować zemuna


Blog Transportowy rozpoczął się wpisem o „zemunie”, czyli o Ikarusie IK160P. To było 11 listopada 2009. Wtedy jeszcze te pojazdy były eksploatowane przez kilku przewoźników, choć zdecydowanie ich obecność na polskich drogach kończyła się.


Ikarusy IK160P z PKS Cieszyn

Ikarusy IK160P z PKS Kędzierzyn-Koźle
Przykładowe Ikarusy IK160P. Na górze pojazd należący do PKS Cieszyn (lipiec 2009), a na dole zemun z PKS Kędzierzyn-Koźle (rok 2000).


Jak wygląda sytuacja teraz? Tu mogę popełnić błąd, ale najprawdopodobniej w ruchu liniowym już nie ma przegubowej wersji tych kultowych autobusów. Ponoć ostatnie sztuki kursują jeszcze na zamkniętych liniach pracowniczych Huty Katowice. PKS Ostrów Wielkopolski, który kiedyś słynął z dużej (chyba największej w Polsce) liczby tych autobusów ma już tylko „obrzyny”, czyli pojazdy pozbawione przyczep. Kiedyś tam głośno było o zachowanym przez Artura Lemańskiego „zemunie”, który został odkupiony od firmy Bus-Trans z Tychów – w 2007 r. Później Internet donosił o zakupach innych autobusów, głównie Jelczy i węgierskich Ikarusów, które zasilały kolekcje (niekiedy jednopojazdowe) miłośników transportu.

Niestety IK160P nikt się nie zainteresował. Na szczęście do czasu. W 2011 roku z wielką radością przeczytałem informację, że Ikarus IK160P został kupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy. To rocznik 1986, który od samego początku był eksploatowany przez PKS Przasnysz.

Biorąc pod uwagę to, w jak idealnym stanie (nie ma tu przesady – idealny) są odrestaurowane przez warszawskich pasjonatów pojazdy, było oczywiste, że już za jakiś czas biało-pomarańczowy (czyli klasyczne malowanie PKS) „zemun” przejdzie remont, odzyska swój wygląd i stan techniczny z początku eksploatacji i taki pozostanie. Nie będzie gnił i niszczał, a od czasu do czasu wyjedzie na ulice, uczestnicząc w imprezach transportowych.

Prace trwają, ale niestety wystąpił podstawowy problem – brak funduszy. Na stronie klubu pojawił się apel o wsparcie finansowe remontu „zemuna”. Blog Transportowy przyłącza się do niego.
Potrzeba jeszcze około 6000 zł. Liczy się każda złotówka. Wpłaty można dokonywać na:

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie

ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa

Deutsche Bank 24 S.A. 71 1910 1123 2601 0474 2121 0002

Więcej informacji na temat projektu po kliknięciu screena strony KMKM:


Ikarusy IK160P z KMKM Warszawa


Na koniec wpisu prezentacja dynamiczna przykładowego zemuna. To pojazd z PKS Cieszyn (ze zdjęcia powyżej), lipiec 2009. Odjazd z dworca PKS w Cieszynie:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz