Blog Transportowy rozpoczął się wpisem o „zemunie”, czyli o Ikarusie IK160P. To było 11 listopada 2009. Wtedy jeszcze te pojazdy były eksploatowane przez kilku przewoźników, choć zdecydowanie ich obecność na polskich drogach kończyła się.
Przykładowe
Ikarusy IK160P. Na górze pojazd należący do PKS Cieszyn (lipiec 2009), a
na dole „zemun” z PKS Kędzierzyn-Koźle (rok 2000).
Jak wygląda sytuacja teraz? Tu mogę
popełnić błąd, ale najprawdopodobniej w ruchu liniowym już nie ma
przegubowej wersji tych kultowych autobusów. Ponoć ostatnie sztuki
kursują jeszcze na zamkniętych liniach pracowniczych Huty Katowice. PKS
Ostrów Wielkopolski, który kiedyś słynął z dużej (chyba największej w
Polsce) liczby tych autobusów ma już tylko „obrzyny”, czyli pojazdy
pozbawione przyczep. Kiedyś tam głośno było o zachowanym przez Artura
Lemańskiego „zemunie”, który został odkupiony od firmy Bus-Trans z
Tychów – w 2007 r. Później Internet donosił o zakupach innych autobusów,
głównie Jelczy i węgierskich Ikarusów, które zasilały kolekcje
(niekiedy jednopojazdowe) miłośników transportu.
Niestety IK160P nikt się nie
zainteresował. Na szczęście do czasu. W 2011 roku z wielką radością
przeczytałem informację, że Ikarus IK160P został kupiony przez Klub
Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy. To rocznik 1986, który od
samego początku był eksploatowany przez PKS Przasnysz.
Biorąc pod uwagę to, w jak idealnym
stanie (nie ma tu przesady – idealny) są odrestaurowane przez
warszawskich pasjonatów pojazdy, było oczywiste, że już za jakiś czas
biało-pomarańczowy (czyli klasyczne malowanie PKS) „zemun” przejdzie
remont, odzyska swój wygląd i stan techniczny z początku eksploatacji i
taki pozostanie. Nie będzie gnił i niszczał, a od czasu do czasu
wyjedzie na ulice, uczestnicząc w imprezach transportowych.
Prace trwają, ale niestety wystąpił
podstawowy problem – brak funduszy. Na stronie klubu pojawił się apel o
wsparcie finansowe remontu „zemuna”. Blog Transportowy przyłącza się do
niego.
Potrzeba jeszcze około 6000 zł. Liczy się każda złotówka. Wpłaty można dokonywać na:
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie
ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa
Deutsche Bank 24 S.A. 71 1910 1123 2601 0474 2121 0002
Więcej informacji na temat projektu po kliknięciu screena strony KMKM:
Na koniec wpisu prezentacja dynamiczna przykładowego „zemuna”. To pojazd
z PKS Cieszyn (ze zdjęcia powyżej), lipiec 2009. Odjazd z dworca PKS w
Cieszynie:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz