Specjalista ds. centrum miasta: MAN Lion´s City M
MAN Truck & Bus przedstawia
niezwykle zwrotny autobus miejski o długości 10,50 m, z 83 miejscami dla
pasażerów i silnikiem o mocy 250/290 KM EEV.
Na targach Busworld Kortrijk 2011
nastąpiła inauguracja sprzedaży autobusu Lion´s City M w nowej wersji
dwu- i trzydrzwiowej z silnikiem o mocy 250 lub 290 KM. Dzięki
rozstawowi osi wynoszącemu 4,39 mmodel „midi” Lion’s City M jest
efektywnym rozwiązaniem do użytku w centrum miasta charakteryzującym się
wąskimi uliczkami i miejscami wymagającymi dużej zwrotności.
Węższy rozstaw osi autobusu Lion’s City M
spowodował, że łuk zawracania jest bardzo mały - wynosi około 18 m.
Kompaktowe wymiary zewnętrzne sprawiają, że można efektywnie
wykorzystywać go także na drogach o dużym natężeniu ruchu. Mimo to ten
autobus „midi” – na przykład w godzinach szczytu – może przewozić do 83
pasażerów, umożliwiając im szybkie wsiadanie i wysiadanie przez
maksymalnie troje drzwi. Szerokość pojazdu wynosi 2,50 m i jest taka
sama jak w przypadku innych autobusów niskopodłogowych dostępnych
w ofercie MAN.
Na wąskich uliczkach i przy dużym
natężeniu ruchu decydujące znaczenie ma doskonałe pole widzenia
kierowcy: Lion´s City M oferuje system lusterek ze zintegrowanymi
lusterkami szerokokątnymi, skierowanymi na wejścia po prawej stronie
pojazdu, które opcjonalnie mogą być oświetlone przez halogenowe
reflektory punktowe. Nowe złącze do układu elektronicznego pojazdu FMS
2.0 umożliwia operatorom autobusów łatwą integrację własnych systemów
flotowych.
Mniejszy silnik to większa przestrzeń dla pasażerów
Lion’s City M jest budowany na podstawie
pojazdu jednoczłonowego z silnikiem stojącym. Dzięki bardzo lekkiemu
silnikowi D08 w zabudowie wieżowej z ładownością większą o 500
kilogramów (w porównaniu z większym silnikiem D20 LUH) autobus w wersji
trzydrzwiowej może przewozić do 83 pasażerów. Wersja dwudrzwiowa oferuje
maksymalnie 29 miejsc siedzących i 52 stojące, a trzydrzwiowa
maksymalnie 22 miejsca siedzące i 61 stojących. Niezależnie od wariantu:
kompaktowy M ma pojemność przybliżoną do 12-metrowego autobusu i jest
tym samym mistrzem wydajności.
Lion´s City M napędzany jest silnikiem stojącym typoszeregu D08
o pojemności siedmiu litrów i mocy 250 lub290 KM. Ten autobus „midi”
w wersji seryjnej spełnia najbardziej surowe wymogi standardu EEV w
zakresie emisji spalin dzięki technologii MAN PURE DIESEL niewymagającej
stosowania dodatków. Silniki wysokoprężne MAN dzięki technologii Common
Rail łączą w sobie wydajność i oszczędność zużycia, a także zaletę
płynnego przyspieszenia. Automatyczne skrzynie biegów z systemami
czułymi na topografię efektywnie przenoszą wydajność na drogę. Do wyboru
są ZF EcoLife z programem TopoDyn lub Voith DIWA.5 z programem
SensoTop. MAN Lion´s City produkowany jest w zakładzie MAN
w Starachowicach w Polsce. Cała konstrukcja szkieletowa pokryta jest
powłoką KTL, co zapewnia optymalną ochronę antykorozyjną.
Dane techniczne:
Lion´s City M – dwudrzwiowy – 250 KM lub 290 KM MAN PURE DIESEL EEV. Maksymalnie 29 miejsc siedzących i 52 stojące, w zależności od wyposażenia wnętrza.
Lion´s City M – trzydrzwiowy – 250 KM lub 290 KM MAN PURE DIESEL EEV. Maksymalnie 22 miejsca siedzące i 61 stojących, w zależności od wyposażenia wnętrza.
Długość |
10 500 mm
|
Szerokość |
2 500 mm
|
Wysokość całkowita |
2 880 mm
|
Rozstaw osi |
4 395 mm
|
Zwis przedni |
2 700 mm
|
Zwis tylny |
3 405 mm
|
Kąt natarcia z przodu |
7°
|
Kąt natarcia z tyłu |
7°
|
Koło skrętu |
18 058 mm
(średnica zewnętrznego koła skrętu)
|
Wysokość pokładu, w świetle w obszarze niskopodłogowym |
2 318 mm
|
Szerokość przejścia z przodu/z tyłu |
900/550 mm
|
Wysokość wsiadania z przodu/z tyłu |
320/320 mm
|
Pojemność zbiornika paliwa |
210 litrów
|
Masa własna |
ok.11 000 kg
|
Dopuszczalna masa całkowita |
18 000 kg
|
Silnik:
Typ i układ |
6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny MAN D 0836 LOH 62 Common Rail zgodny z EEV, układ stojący, z podwójnym turbodoładowaniem i chłodzeniem pośrednim, elektroniczna kontrola filtra cząstek stałych CRTec® zdynamicznym, zależnym od eksploatacji wyświetlaniem terminów serwisowania
|
Moc |
184 kW / 250 KM lub
213 kW / 290 KM przy 2 300 obr./min |
Pojemność |
6 871 cm³
|
Maks. moment obrotowy |
1 000 Nm / 1 100 Nm
przy 1 200 – 1 800 obr./min |
Układ jezdny i kierowniczy:
Oś przednia |
Sztywna oś z odlewu MAN VOK-07-B-01 z czterema pojedynczymi drążkami kierowniczymi, stabilizator, bezobsługowe łożyska zwrotnicy i kół
|
Oś tylna |
Oś portalowa MAN-ZF HU-1330 z przesuniętym w lewo napędem środkowym, prowadzenie osi przez wahacz wzdłużny i odizolowany wahacz trójkątny, bezobsługowa
|
Układ hamulcowy |
Elektronicznie sterowane hamulce tarczowe z układem sterowania EBS i elektronicznym wskaźnikiem zużycia okładzin hamulcowych, zintegrowane systemy ABS i ASR, ASR z możliwością wyłączania, ESP w klasie 2, dopuszczenie serii od 2012
|
Hamulec dodatkowy |
Retarder zintegrowany z przekładnią, hamulec roboczy wstępnie załączony oraz załączany za pomocą przycisku na tablicy rozdzielczej, hamulec przystankowy o obniżonym ciśnieniu na hamulec roboczy osi napędu
|
Zawieszenie |
Układ zawieszenia pneumatycznego ECAS (wtykowe, pneumatyczne zawieszenie miechowe z wymiennymi miechami, 2 z przodu 4 z tyłu): w pełni elektryczne sterowanie układem jezdnym z czujnikami drogi, z przodu 1, z tyłu 2 czujniki, możliwość opuszczania (przyklęk) o 80 mm w wersji seryjnej
|
Ogumienie z przodu/z tyłu |
275/70 R 22,5
|
Układ kierowniczy |
ZF Servocom 8098 o zmiennym przełożeniu, z bezobsługowymi przegubami kulowymi
|
Tekst i fot. MAN - informacja prasowa. W kolejnym wpisie o zaprezentowanym w Kortrijk MAN-ie spełniającym normy Euro-6.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz