Pod koniec kwietnia przez kilka dni
przebywałem w Poznaniu. Pod względem transportowym miasto to jest bardzo
ciekawe, tu szczególnie chodzi mi o kolej i o codzienny parowóz z
Wolsztyna. O tym jednak innym razem. Teraz skupię się na tramwajach.
Solarisy Tramino to oczywiście ciekawy punkt programu, ale jeszcze
ciekawszym była linia nr 27 i obsługujący ją tabor.
Już patrząc na schemat komunikacji tramwajowej w Poznaniu linia
27 rzuca się w oczy. To takie „nietypowe coś” odstające od pozostałej
sieci i mające tylko dwa przystanki pośrednie. Pełna relacja to Kórnicka
– Orle Gniazdo. Według rozkładu czas jazdy wynosi tylko 4 minuty, a
tramwaje kursują co ok. 7 – 8 minut. Linia ta powstała w związku z
budową nowego torowiska z os. Lecha na Franowo. Dawną trasę łączącą
węzeł „Kórnicka” z „Rondem Starołęka” przez Chartowo rozbito na dwie
obsługiwane taborem dwukierunkowym trasy. Nr 25 z pętli Stomil do
końcówki Os. Czecha i na opisywaną nr 27. Odcinek pomiędzy końcówkami
Osiedle Czecha i Orle Gniazdo to plac budowy. Trasę nr 25 obsługują
wypożyczone z krakowskiego MPK wagony GT8S, a na 27 królują „niezwykłe
dziwolągi”, o których istnieniu nie wiedziałem. Są to składy Konstal
105Na+105NaD przerobione na pojazdy dwukierunkowe, ale mające drzwi
tylko po jednej stronie. Tak powstały wagony typu 105NaDK. Łącznie trzy
składy, które oznaczono jako 98+97, 118+117 i 212+211. Jak podają źródła
internetowe, te przebudowy zostały wykonane w 2004 roku. We wnętrzu
pierwszego wagonu nie widać żadnych różnic w porównaniu do klasycznej
„stopiątki”. Inaczej jest w przypadku dotychczasowej doczepy, na której
końcu wstawiono kabinę motorniczego z szafą elektryczną (standardowa z
105Na). Zmieniono też wygląd ściany tylnej doczepy, na którą
„przeszczepiono” przód innego wagonu. Dodano także niezbędne
oświetlenie, co powoduje, że wagon wygląda dość dziwnie.
Przystanek końcowo-początkowy Kórnicka. Skład Konstal 105NaDK #212+211 za chwilę wyruszy w kolejny kurs linii 27.
Do obsługi linii 27 wyznaczono wszystkie
trzy składy Konstal 105NaDK. Jeden jako rezerwa odstawiony na końcówce
Orle Gniazdo, a pozostałe dwa kursujące po obu torach (każdy skład
jeżdżący po oddzielnym torze), przejeżdżające obok siebie mniej więcej w
połowie trasy. Rozwiązanie to trochę utrudniało życie pasażerom, którzy
nie wiedzieli, z którego toru (a zatem z którego przystanku) odjedzie
najbliższy tramwaj. Osoby, które nie lubią jeździć tyłem do kierunku
jazdy nie były zadowolone ze zwróconych w jedną stronę siedzeń (czyli
jak w każdej „stopiątce”) – kiedy skład był sterowany z dawnej doczepy
105NaD, siedziało się wyłącznie do tyłu.
Końcówka Orle Gniazdo. Jako rezerwa stoi skład Konstal 105NaDK #118+117. W tle budowa nowego torowiska.
Końcówka Orle Gniazdo. Skład #212+211 jeszcze nie zmienił kierunku jazdy. Widok na dawną doczepę.
Tak sprzęgnięty jest skład Konstal 105NaDK - tu wagony #211 i 212.
Rozkład jazdy linii 27 wywieszony na przystanku końcowo-początkowym Kórnicka.
Na początku czerwca 2012 r. (czyli tuż
przed Euro 2012) linię 27 zawieszono, jednocześnie przywracając normalny
ruch między przystankami „Orle Gniazdo”, a „Os. Czecha”. Nowej trasy na
Franowo jeszcze nie otwarto.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz