Dodatkowe informacje

czwartek, 28 czerwca 2012

Linia 27 w Poznaniu


Pod koniec kwietnia przez kilka dni przebywałem w Poznaniu. Pod względem transportowym miasto to jest bardzo ciekawe, tu szczególnie chodzi mi o kolej i o codzienny parowóz z Wolsztyna. O tym jednak innym razem. Teraz skupię się na tramwajach. Solarisy Tramino to oczywiście ciekawy punkt programu, ale jeszcze ciekawszym była linia nr 27 i obsługujący ją tabor.

Już patrząc na schemat komunikacji tramwajowej w Poznaniu linia 27 rzuca się w oczy. To takie „nietypowe coś” odstające od pozostałej sieci i mające tylko dwa przystanki pośrednie. Pełna relacja to Kórnicka – Orle Gniazdo. Według rozkładu czas jazdy wynosi tylko 4 minuty, a tramwaje kursują co ok. 7 – 8 minut. Linia ta powstała w związku z budową nowego torowiska z os. Lecha na Franowo.  Dawną trasę łączącą węzeł „Kórnicka” z „Rondem Starołęka” przez Chartowo rozbito na dwie obsługiwane taborem dwukierunkowym trasy. Nr 25 z pętli Stomil do końcówki Os. Czecha i na opisywaną nr 27. Odcinek pomiędzy końcówkami Osiedle Czecha i Orle Gniazdo to plac budowy. Trasę nr 25 obsługują wypożyczone z krakowskiego MPK wagony GT8S, a na 27 królują „niezwykłe dziwolągi”, o których istnieniu nie wiedziałem. Są to składy Konstal 105Na+105NaD przerobione na pojazdy dwukierunkowe, ale mające drzwi tylko po jednej stronie. Tak powstały wagony typu 105NaDK. Łącznie trzy składy, które oznaczono jako 98+97, 118+117 i 212+211. Jak podają źródła internetowe, te przebudowy zostały wykonane w 2004 roku. We wnętrzu pierwszego wagonu nie widać żadnych różnic w porównaniu do klasycznej „stopiątki”. Inaczej jest w przypadku dotychczasowej doczepy, na której końcu wstawiono kabinę motorniczego z szafą elektryczną (standardowa z 105Na). Zmieniono też wygląd ściany tylnej doczepy, na którą „przeszczepiono” przód innego wagonu. Dodano także niezbędne oświetlenie, co powoduje, że wagon wygląda dość dziwnie.


Konstal 105NaDK

Konstal 105NaDK
Przystanek końcowo-początkowy Kórnicka. Skład Konstal 105NaDK #212+211 za chwilę wyruszy w kolejny kurs linii 27.


Do obsługi linii 27 wyznaczono wszystkie trzy składy Konstal 105NaDK. Jeden jako rezerwa odstawiony na końcówce Orle Gniazdo, a pozostałe dwa kursujące po obu torach (każdy skład jeżdżący po oddzielnym torze), przejeżdżające obok siebie mniej więcej w połowie trasy. Rozwiązanie to trochę utrudniało życie pasażerom, którzy nie wiedzieli, z którego toru (a zatem z którego przystanku) odjedzie najbliższy tramwaj. Osoby, które nie lubią jeździć tyłem do kierunku jazdy nie były zadowolone ze zwróconych w jedną stronę siedzeń (czyli jak w każdej „stopiątce”) – kiedy skład był sterowany z dawnej doczepy 105NaD, siedziało się wyłącznie do tyłu.


Konstal 105NaDK

Konstal 105NaDK
Końcówka Orle Gniazdo. Jako rezerwa stoi skład Konstal 105NaDK #118+117. W tle budowa nowego torowiska.


Konstal 105NaDK
Końcówka Orle Gniazdo. Skład #212+211 jeszcze nie zmienił kierunku jazdy. Widok na dawną doczepę.


Konstal 105NaDK
Tak sprzęgnięty jest skład Konstal 105NaDK - tu wagony #211 i 212.


Rozkład jazdy linii 27
Rozkład jazdy linii 27 wywieszony na przystanku końcowo-początkowym Kórnicka.


Na początku czerwca 2012 r. (czyli tuż przed Euro 2012) linię 27 zawieszono, jednocześnie przywracając normalny ruch między przystankami „Orle Gniazdo”, a „Os. Czecha”. Nowej trasy na Franowo jeszcze nie otwarto.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz