czwartek, 2 stycznia 2014

Dwie lokomotywy WL80 na stacji Lwów Podzamcze



W Blogu Transportowym już od jakiegoś czasu dodaję wpisy poświęcone Ukrainie, a dokładniej pojazdom z miasta Lwów. Było już coś o tamtejszych autobusach i trolejbusach, czas zatem na kolej. Zapraszam na stację Lwów Podzamcze. Przyznam, że mój plan pobytu we Lwowie nie zakładał odwiedzenia tego miejsca. Nie mogłem jednak tam się nie pojawić – z żoną przez krótki czas byliśmy w pobliżu przechodzących przez stację torów, a ponieważ praktycznie co chwilę jechał po nich pociąg, oboje stwierdziliśmy, że wizyta na tym dworcu jest obowiązkowa. Była to bardzo słuszna decyzja, która zaowocowała nakręceniem wielu filmów i wykonaniem ciekawych kolejowych zdjęć.


Stacja Lwów Podzamcze robi bardzo dobre wrażenie – zadbany, odrestaurowany budynek. Czynna poczekalnia, kasa i bardzo dużo podróżnych. To tylko mała stacyjka, na której nie zatrzymują się dalekobieżne pociągi, a wszystko tu normalnie funkcjonuje. Pod tym względem ukraińska kolej zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. W dodatku ruch pociągów jest tam bardzo duży. Pasażerskie i towarowe, trakcja elektryczna i spalinowa. Miałem tylko pewne wątpliwości, czy na pewno na Ukrainie wolno fotografować kolej. Nikt jednak się do nas nie przyczepił (żona także korzystała tam z aparatu), jedynie niektórzy maszyniści coś tam wołali i gestykulowali, co obawiam się, że nie było gestem przyjaźni. Milicja nie miała żadnych uwag do naszej działalności. Wprawdzie przez chwilę zostałem „zmierzony wzrokiem” przez jednego ze stojących przy pociągu funkcjonariuszy, ale tylko na tym się skończyło. Dodam, że wszystkie zdjęcia były robione z pełną premedytacją, czyli bez jakiejkolwiek formy kamuflażu.


Bohaterem tego wpisu jest pociąg towarowy. Tylko jeden, ale bardzo konkretny. Prowadzony dwiema lokomotywami serii ВЛ80, czyli WL80. To dwuczłonowe elektrowozy produkowane w ZSRR, a następnie w Rosji (miejscowość Nowoczerkask) w latach 1961 – 1995. Łącznie powstało ponad 4900 takich lokomotyw, które są obecnie eksploatowane przez koleje w Rosji, Białorusi, Ukrainie, Kazachstanie i Uzbekistanie.


Kiedy dotarliśmy na stację, do 69 różnych wagonów była podpięta lokomotywa  ВЛ80К-136, a ВЛ80Т-1460 jeszcze manewrowała, dojeżdżając na początek składu. Po około 30 minutach ciężki skład WL80Т-1460 + WL80K-136 + 69 wagonów ruszył w stronę dworca głównego. Poniżej kilka zdjęć i film z odjazdu.


Lokomotywa WL80-1460 + WL80-136 + 69 ( ВЛ80-1460 + ВЛ80-136), ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze

Lokomotywa WL80-1460 + WL80-136 + 69 ( ВЛ80-1460 + ВЛ80-136), ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze
 Lokomotywy gotowe do odjazdu z długim mieszanym składem. Na Ukrainie nie ma obowiązku włączania świateł w dzień, dlatego można mieć wątpliwości, czy pociąg ruszy, czy może stoi odstawiony - szczególnie gdy jest się daleko od niego i nie widać maszynisty w kabinie.


Lokomotywy WL80-1460 + WL80-136 ( ВЛ80-1460 + ВЛ80-136) i WL 80-1489 ( ВЛ80-1489) ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze
 Odjazd przedłużał się. Opisywany pociąg przepuszczał pasażerskie i towarowe składy jadące w stronę stacji Lwów. Prowadziły je głównie inne lokomotywy serii WL80. Tu ВЛ80Т-1489 z niezidentyfikowanym, a jednocześnie bardzo długim pociągiem pasażerskim. Więcej o nim w kolejnych ukraińskich wpisach działu Kolej.


Lokomotywy WL80-1460 + WL80-136 ( ВЛ80-1460 + ВЛ80-136) ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze

Lokomotywy WL80-1460 + WL80-136 ( ВЛ80-1460 + ВЛ80-136) ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze

Lokomotywy WL80-1460 + WL80-136 ( ВЛ80-1460 + ВЛ80-136) ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze
 W końcu długi skład ruszył. Elektrowozy pięknie hałasowały - ciekawe przeżycie doświadczyć czegoś takiego na żywo.


Lokomotywy WL80-136 (ВЛ80-136) ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze
 Drugi elektrowóz, czyli WL80K-136 (ВЛ80К-136). Ukraińskie koleje UZ malują swoje pojazdy w różnoraki sposób. Niebieskie, zielone.


Wagon węglarka ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze
Długi skład rozpoczynały węglarki. Jak widać ich powierzchnia ładunkowa nie była wystarczająca, więc powiększono ją deskami.


Wagon węglarka ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze

Wagon węglarka ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze
 Dalej jechały zwykłe węglarki - o niższych i wyższych burtach. Takie wagony można zobaczyć także w Polsce, na LHS. Po tym szerokotorowym szlaku kursują składy złożone z wagonów ukraińskich kolei UZ.


Wagon węglarka białoruskich kolei BC na stacji Lwów Podzamcze
W składzie znalazły się także wypełnione drewnem węglarki białoruskich kolei BC. Wyglądały jak fabrycznie nowe lub po remoncie. 


Wagony cysterny rosyjskich kolei RŻD, stacja Lwów Podzamcze

Wagony cysterny rosyjskich kolei RŻD, stacja Lwów Podzamcze

Wagony cysterny rosyjskich kolei RŻD, stacja Lwów Podzamcze
 Za białoruskimi jechały wagony z Rosji. Różnej wielkości cysterny były oznaczone tablicami ADR: 23 (gaz palny) / 1965 (mieszaniny węglowodorów [gazy skroplone], mieszaniny A, AO, Al, B i C).


Jeden z potężniejszych wagonów w składzie. Także kolei rosyjskich. Przeznaczony do przewozu materiałów sypkich (może zboże, nawozy).


Wagon węglarka, rosyjskich kolei RŻD, stacja Lwów Podzamcze
Dość zniszczona węglarka rosyjskich kolei RŻD. Za nią dwa inne zielone wagony - także z Rosji, ale już w znacznie lepszym stanie technicznym i z oznaczeniami ВTБ ЛИЗИНГ, czyli WTB Leasing.



Wagon do przewozu cementu ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze

Wagon do przewozu cementu ukraińskich kolei UZ na stacji Lwów Podzamcze
Skład kończą ukraińskie wagony do przewozu cementu (informacja o rodzaju przewożonego ładunku jest wypisana na burtach).


Zapraszam zatem do obejrzenia przejazdu tego ciekawego, międzynarodowego pociągu:




Na stację Lwów Podzamcze zaproszę już wkrótce. Tym razem będzie spalinowo.


Lwów 2013


Blog Transportowy na Facebooku
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz