„Dokładnie 110 lat temu, w sobotę 16 marca 1901 roku w Krakowie uruchomiono tramwaj elektryczny. Punktualnie o godzinie 9.00 rano Prezydent Miasta Józef Friedlein zaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości, którzy po próbnej jeździe mieli obejrzeć urządzenia elektryczne znajdujące się w obiektach na ul. św. Wawrzyńca”.
Powyższe słowa to cytat ze strony internetowej krakowskiego MPK, dokładnie z artykułu informującego o tej pięknej rocznicy oraz o atrakcjach, które w związku z nią przygotowano. Największą z nich było uruchomienie 19.03.2011 specjalnej linii tramwajowej nr 110 łączącej Bronowice Małe z Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. Wawrzyńca, przez ul. Basztową, Westerplatte i Starowiślną. Do jej obsługi wyznaczono dwa historyczne wagony, czyli SN1 #37 z 1912 roku i LH #1076 z 1925 r.
Tak wyglądał rozkład jazdy – druczek sfotografowany na przystanku początkowym „Bronowice Małe”:
Tego dnia udało mi się wygospodarować trochę wolnego czasu, więc mogłem choć przez chwilę podróżować tymi niezwykłymi wagonami. Robiłem też zdjęcia i filmowałem. Na początek LH #1076, czyli krakowski tramwaj z bardzo wrocławskim rodowodem. Na pętli Bronowice Małe, ślepy tor odstawczy, który pełnił funkcję przystanku początkowego:
Obok historycznego wagonu na pętli czekała codzienność, czyli NGT6 na linii 8 i 3x105Na na linii 4:
I najstarszy krakowski wagon – SN1 #37. Również na pętli Bronowice Małe. Zaczynam od filmu z manewrów. Po wysadzeniu pasażerów tramwaj musiał objechać całą pętlę i wycofać na ślepy tor:
I zdjęcia:
Teraz zapraszam na skrzyżowanie ulic Dunajewskiego i Karmelickiej, czyli pod Teatr Bagatela. Udało mi się tam utrwalić mijankę dwóch zabytków. Pojawiła się też nowość, czyli EU8N #3013:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz