niedziela, 18 września 2011

110 lat tramwajów elektrycznych w Krakowie


„Dokładnie 110 lat temu, w sobotę 16 marca 1901 roku w Krakowie uruchomiono tramwaj elektryczny. Punktualnie o godzinie 9.00 rano Prezydent Miasta Józef Friedlein zaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości, którzy po próbnej jeździe mieli obejrzeć urządzenia elektryczne znajdujące się w obiektach na ul. św. Wawrzyńca”.

Powyższe słowa to cytat ze strony internetowej krakowskiego MPK, dokładnie z artykułu informującego o tej pięknej rocznicy oraz o atrakcjach, które w związku z nią przygotowano. Największą z nich było uruchomienie 19.03.2011 specjalnej linii tramwajowej nr 110 łączącej Bronowice Małe z Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. Wawrzyńca, przez ul. Basztową, Westerplatte i Starowiślną. Do jej obsługi wyznaczono dwa historyczne wagony, czyli SN1 #37 z 1912 roku i LH #1076 z 1925 r.

Tak wyglądał rozkład jazdy – druczek sfotografowany na przystanku początkowym „Bronowice Małe”:


Rozkład jazdy linii 110


Tego dnia udało mi się wygospodarować trochę wolnego czasu, więc mogłem choć przez chwilę podróżować tymi niezwykłymi wagonami. Robiłem też zdjęcia i filmowałem. Na początek LH #1076, czyli krakowski tramwaj z bardzo wrocławskim rodowodem. Na pętli Bronowice Małe, ślepy tor odstawczy, który pełnił funkcję przystanku początkowego:


Wagon LH, MPK Kraków

Wagon LH, MPK Kraków


Obok historycznego wagonu na pętli czekała codzienność, czyli NGT6 na linii 8 i 3x105Na na linii 4:


LH, 3x105Na i NGT6 na pętli Bronowice Małe


I najstarszy krakowski wagon – SN1 #37. Również na pętli Bronowice Małe. Zaczynam od filmu z manewrów. Po wysadzeniu pasażerów tramwaj musiał objechać całą pętlę i wycofać na ślepy tor:




I zdjęcia:

Sanok SN1, MPK Kraków

Sanok SN1, MPK Kraków


Teraz zapraszam na skrzyżowanie ulic Dunajewskiego i Karmelickiej, czyli pod Teatr Bagatela. Udało mi się tam utrwalić mijankę dwóch zabytków. Pojawiła się też nowość, czyli EU8N #3013:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz