poniedziałek, 13 czerwca 2022

Pociągiem do Baborowa i Kietrza (1) – Kędzierzyn

 

Biuro Turystyki Kolejowej TurKol.pl już od wielu lat organizuje specjalne przejazdy pociągów po liniach kolejowych, na których od dawna nie pojawiają się pociągi pasażerskie lub ich planowy ruch nie był tam nigdy prowadzony. 

Te budzące wielkie zainteresowanie przejazdy znacznie ograniczyła pandemia COVID-19. Na szczęście obecnie ten czynnik nie zakłóca już organizacji takich imprez (niestety powoli zastępuje go inny - galopujące ceny paliwa) i specjalne pociągi TurKol.pl pojawiają się w wielu rejonach Polski.

W majowy weekend 2022 TurKol.pl zorganizował wyjątkowy przejazd przez trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie. Przyznam, że dla mnie najciekawsza okazała się oferta na pierwszy dzień tych podróży. Wtedy skład pasażerski miał dotrzeć do Baborowa i Kietrza. To wyjątkowe wydarzenie, bo regularny ruch osobowy zakończył się tam wiele lat temu, a towarowy to niezbyt częsty widok. Do historycznych szczegółów powrócę jednak później.

Kolejowo-turystyczną majówkę w zasadzie rozpoczęto już 30 kwietnia 2022. Wtedy został uruchomiony pociąg „Hefajstos” z Wrocławia Głównego do Wolsztyna i powrotny oraz „Zbyszek” (Wolsztyn – Zbąszynek – Wolsztyn) i „Nikodem” (Wolsztyn – Nowawieś Mochy – Wolsztyn). Natomiast w dniu 1 maja 2022 w trasę wyruszył skład przemierzający Opolszczyznę i województwo śląskie. Bieg rozpoczął on na stacji Wrocław Główny, jako pociąg „Sztygar”. Odjazd o 8:17. Nie jechał najkrótszą trasą w stronę Opola Głównego, tylko przez Jelcz-Laskowice. Dokładnie zatrzymywał się w następujących lokalizacjach: Wrocław Nadodrze (8:29/8:30), Jelcz-Laskowice (9:07/9:10), Opole Wschodnie (10:22/10:25), Kędzierzyn-Koźle (11:14/11:15), Rudziniec Gliwicki (11:29/11:30), Toszek Północ (11:56/12:11), Pyskowice (12:23/12:24), Gliwice Łabędy (12:31/12:32), aby na 12:40 dotrzeć do Gliwic. 

Skład zestawiono z lokomotywy SM42-742 oraz czterech oliwkowych wagonów: „dwójka”, barowy Wars i dwie „jedynki”. Spalinówka także była w historycznym malowaniu, więc powstał pociąg warty dokumentowania w wielu lokalizacjach. 

SM42-742 to rocznik 1975. Własność PKP Cargo. Przez większą część swojego istnienia lokomotywa ta była związana z rejonem Gdyni, a w roku 2019 przypisano ją do Południowego Zakładu Spółki z siedzibą w Katowicach. Ze wzglądu na zachowane dawne barwy (remont w 2018 roku), co jakiś czas jej zadaniem było prowadzenie pociągów retro w rejonie Chabówki.

Z żoną jako pierwsze miejsce dokumentowania tego wyjątkowego pociągu wybraliśmy stację Kędzierzyn-Koźle. Są tam cztery perony. Niestety na elektronicznej tablicy przyjazdów/odjazdów nie było na jego temat żadnej informacji. Postanowiłem więc zapytać w kasie biletowej. Takie wydarzenie, po tylu latach pociąg pasażerski pojedzie do Baborowa, więc na pewno pracownicy znają szczegóły. Okazało się, że jednak nie – kasjerka była wyjątkowo zdziwiona, gdy usłyszała nazwę Baborów.

Finalnie trafiliśmy do biura dyżurnego ruchu. Tam na słowo Baborów również spore zdziwienie. Okazało się, że w Kędzierzynie-Koźlu pociąg ten ma podaną relację do Toszka. Dla mnie najistotniejsze było, że poznałem peron i tor, na którym ma się zjawić (peron 3, tor 4).

Na krótko przed wjazdem „Sztygara” na peronie pojawiło się kilka osób. Poniżej wykonane wówczas zdjęcia.



TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-KoźleTurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Oto i on. Pociąg specjalny do Baborowa i Kietrza wjeżdża na peron 3 tor 4. Niestety żadnego komunikatu głosowego ani tekstowego nie było. SM42-742 skład przyprowadziła w pełni anonimowo. Stacja Kędzierzyn-Koźle przeszła modernizację. Większość elementów jest nowa, czysta, choć pozostały też części stare, teraz mocno kontrastujący z tymi zmienionymi, np. widoczna na pierwszym zdjęciu bramownica. 1.05.2022.


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
SM42-742 w trakcie wjazdu z pociągiem „Sztygar” na stację Kędzierzyn-Koźle. 1.05.2022.


TurKol.pl, tablica kierunkowa na wagonie
Tablica kierunkowa pociągu „Sztygar” umieszczona na jednym z wagonów. 


SM42-742, PKP Cargo, tabliczka znamionowa
Tabliczka znamionowa lokomotywy SM42-742.


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-KoźleTurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Pociąg specjalny „Sztygar” w trakcie postoju na stacji Kędzierzyn-Koźle. 1.05.2022.


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-KoźleTurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Odjazd z Kędzierzyna-Koźla. SM42-742 pięknie zakopciła. 


TurKol.pl, SM42-742, pociąg specjalny, Kędzierzyn-Koźle
Jeszcze raz „Sztygar” w trakcie odjazdu z Kędzierzyna-Koźla. W trakcie remontu stacji widoczny peron trzeci wydłużono w kierunku Gliwic, ale tylko dla toru nr 4. 


EN57-1423, Polregio
W trakcie przejazdu specjalnego „Sztygara”, przy peronie drugim stał podstawiony pociąg regio nr 94922 relacji Kędzierzyn-Koźle (11:33) - Gliwice (12:09). To eksploatowana przez Polregio w miarę klasyczna jednostka, EN57-1423. Rocznik 1981. Pojazd głównie pracował w rejonie Łodzi, a od roku 2018 jeździ po Opolszczyźnie i okolicy.


Z Kędzierzyna do Gliwic pociąg retro pojechał dość nietypową trasą, bo przez Toszek, czyli korzystając z linii po której jest prowadzony tylko ruch towarowy. My natomiast za jakiś czas wyruszyliśmy do Baborowa. Relację z tamtego miejsca przedstawię w drugiej części tego materiału. Tu link.


Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz