Airbus A220 to najnowszy element oferty Airbusa. W sumie pojawił się nagle, bez specjalnej kampanii, jak to było np. przy modelu A350. Wówczas w informacjach prasowych producent regularnie informował o postępach w budowie, o testach, czy o pierwszych nabywcach.
Powód tego jest bardzo prosty. Airbus A220 nie jest samolotem opracowanym przez Airbusa. To Bombardier serii C.
W październiku 2017 roku Airbus nabył 50,01% udziałów w programie CSeries. Transakcję zamknięto w lipcu 2018. W posiadaniu Bombardiera pozostało 31% udziałów w samolocie, zaś Investissement Québec otrzymał 19%.
Samolot oferowany wcześniej jako Bombardier CS100 (ilość miejsc od 108 do 133) to obecnie Airbus A220-100. Natomiast Bombardier CS300 (ilość miejsc od 130 do 160) to teraz Airbus A220-300.
W lipcu 2019 pierwszy pomalowany w barwy firmowe Airbusa przedstawiciel modelu A220-300 wyruszył w trasę testową po Azji. To maszyna o rejestracji C-FFDO, wcześniej w malowaniu promocyjnym Bombardiera. Rocznik 2016.
Airbus A220-300 o rejestracji C-FFDO. Maszyna demonstracyjna, wcześniej pokazywana jako Bombardier CS300. Fot. Airbus.
Po postoju na lotnisku Incheon w Seulu, testowy samolot poleciał do Jangon (Birma). Następnie odwiedził Hanoi (Wietnam), Bangkok (Tajlandia) i Kuala Lumpur (Malezja), finalnie trafiając do Nagoi (Japonia).
Obecnie odbywa on loty demonstracyjne po USA. W połowie listopada lądował w takich miastach jak: White Plains (stan Nowy Jork), Fort Lauderdale (stan Floryda), Boston, Wichita (stan Kansas) i Nowy Jork.
Prezentacje trwają, a pierwsze egzemplarze A220 już się sprzedały. Przykładowo we wrześniu 2019 Airbus dostarczył pierwszego z dwunastu A220-300 dla Egiptu. Do linii EgyptAir Express trafiła maszyna o rejestracji SU-GEY (wcześniej pod czasowym oznaczeniem C-FPBE). EgyptAir Express to przewoźnik wyodrębniony w 2007 roku ze struktur EgyptAir do obsługi połączeń lokalnych. Pozostałe A220 trafiają zarówno do głównego przewoźnik, czyli EgyptAir oraz do EgyptAir Express.
Obecnie odbywa on loty demonstracyjne po USA. W połowie listopada lądował w takich miastach jak: White Plains (stan Nowy Jork), Fort Lauderdale (stan Floryda), Boston, Wichita (stan Kansas) i Nowy Jork.
Prezentacje trwają, a pierwsze egzemplarze A220 już się sprzedały. Przykładowo we wrześniu 2019 Airbus dostarczył pierwszego z dwunastu A220-300 dla Egiptu. Do linii EgyptAir Express trafiła maszyna o rejestracji SU-GEY (wcześniej pod czasowym oznaczeniem C-FPBE). EgyptAir Express to przewoźnik wyodrębniony w 2007 roku ze struktur EgyptAir do obsługi połączeń lokalnych. Pozostałe A220 trafiają zarówno do głównego przewoźnik, czyli EgyptAir oraz do EgyptAir Express.
Airbus A220-300 o rejestracji SU-GEY , czyli pierwszy z 12 takich samolotów dla Egiptu w trakcie lotów testowych w Kanadzie. Sierpień 2019. Fot. Airbus.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz