W grudniu 2017 pisałem o zorganizowanej przez Koleje Małopolskie promocji nowego połączenia z Krakowa Głównego do Skawiny (tu link). Zająłem się wówczas jedynie pociągami pasażerskimi. Na uwagę zasługiwał jednak także tabor towarowy.
W Skawinie stały wówczas dwa składy towarowe. Oba zwrócone w stronę Krakowa. Pierwszy złożony z pustych węglarek i prowadzony przez EU07 z PKP Cargo. Drugi, który uznałem za znacznie ciekawszy, to lokomotywa serii S200 z firmy Kolprem (obsługującej kolejowe przewozy ArcelorMittal Poland) i wagony do przewozu materiałów sypkich.
Niestety ze względu na małą ilość czasu nie mogłem odejść od pociągu specjalnego, aby sfotografować wspomniane lokomotywy. Zdążyłem jedynie udokumentować wagony. To pojazdy serii Uacns, przeznaczone do przewozu materiałów sypkich. Ich producentem jest niemiecka firma Feldbinder. Takie silosy nadal znajdują się w produkcji. Ich podstawowe przeznaczenie to transport pyłu węgla brunatnego. Te stojące w Skawinie właśnie do takiego celu były wykorzystywane, o czym świadczyły odpowiednie oznaczenia ADR (40/1361).
Oto, co na temat swojej oferty serii Uacns pisze producent: „Stosowane w naszych wagonach zbiorniki ciśnieniowe w połączeniu z nowoczesnymi pneumatycznymi systemami rozluźniania oraz zoptymalizowanym i łatwym pod kątem czyszczeniem prowadzeniem materiału zapewniają ponadto najkrótsze czasy rozładunku. Prosta obsługa podczas rozładunku jest ponadto możliwa dzięki przejrzystemu rozmieszczeniu całej armatury z obydwu stron. W zależności od celu zastosowania wagony FFB typu silos wyposażone są w następujące systemy rozluźniania – aluminiowy, ze stali szlachetnej, szczelinowy i marki Solimar”.
Pył węgla brunatnego „jest idealnym paliwem do technologii przerobu i produkcji cementu i wapna” – jak podaje jeden z producentów. Można zatem przypuszczać, że punktem docelowym tego transportu była Cementownia Kraków Nowa Huta.
Wszystkie te wagony to własność firmy Ermewa. W tym przypadku jej niemieckiego oddziału. Ermewa zajmuje się wynajmowaniem wagonów towarowych różnego przeznaczenia.
Składy węglarek i silosów do transportu pyłu węgla brunatnego na stacji Skawina. Przy budynku dworcowym EN79-002 z Kolei Małopolskich. 2.12.2017.
Skład wagonów serii Uacns.
Ostatni wagon składu przewożącego pył węgla brunatnego. Jego oznaczenie to: 37 80 9327 935-4. Symbol przewoźnika: D-ERMD.
Inny przykład wagonu serii Uacns. Jego oznaczenie to: 37 80 9327 903-2.
Logotyp producenta umieszczony na jednym z silosów serii Uacns.
Opisy techniczne umieszczone na jednym z wagonów serii Uacns.
Prezentowane wagony silosy Feldbinder to typ BEUT 112.4-6/1 RID o pojemności ok. 112 m³. Długość każdego to 20.840 mm (z buforami). Promień łuku toru: 75 m.
Jak wertowałem Google maps (3D) to te wagony można ujrzeć na terenie kombinatu, przy (nieczynnym) wielkim piecu nr.3 i moim zdaniem tam są rozładowywane.
OdpowiedzUsuńCałkiem możliwe. Dzięki za informację.
OdpowiedzUsuń