wtorek, 15 września 2015

Volvo – podnoszona druga oś napędowa


Na początku września 2015 Volvo Trucks opublikowało informację prasową dotyczącą wprowadzania na rynek podnoszonej drugiej osi napędowej w tzw. Układzie Osi Tandem. To ciekawe rozwiązanie zapewnia lepszą przyczepność kół i niższe zużycie paliwa.

Jak podaje producent, tę nową funkcję opracowano z myślą o pojazdach o dużej ładowności, które po dostarczeniu ładunku wracają bez obciążenia, np. po przewiezieniu dłużycy drzewnej, materiałów luzem czy po transporcie budowlanym.

Oto, co na temat tego rozwiązania powiedział Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu transportu budowlanego w Volvo Trucks: „Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem pozwala na odłączenie drugiej osi napędowej i jej podniesienie na czas jazdy bez ładunku. Rozwiązanie to oferuje wiele korzyści, z których najważniejszą jest oszczędność paliwa. Jazda z podniesioną drugą osią napędową pozwala zaoszczędzić do czterech procent paliwa, w porównaniu z sytuacją, w której wszystkie osie są opuszczone.”

Jak to działa? Druga oś napędowa może zostać odłączona i podniesiona dzięki zastąpieniu mechanizmu różnicowego w pierwszej osi napędowej sprzęgłem kłowym. Dzięki temu kierowca ma dostęp do wysokich osiągów i ładowności, typowych dla podwójnej osi napędowej (6x4), a jednocześnie zwrotności, jaką zapewnia pojedyncza oś napędowa (4x2). Po podniesieniu drugiej osi napędowej promień skrętu maleje o metr i zmniejsza się zużycie opon oraz elementów zawieszenia. Dodatkowo jazda przy wykorzystaniu tylko jednej osi napędowej wpływa na komfort pracy kierowcy – zmniejsza się poziom hałasu w kabinie i drgań odczuwalnych na kole kierownicy. To ważne, bo jazda bez ładunku często stanowi połowę ogólnego czasu pracy prowadzącego pojazd.


Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa
Volvo FH z podnoszoną drugą osią napędową.


Kolejne słowa Jonasa Odermalma: „Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem idealnie sprawdza się w zadaniach transportowych, które, ze względu na rodzaj podłoża lub ciężar ładunku, wymagają pojazdu z podwójną osią napędową, a który jednak, po zrealizowanej dostawie, powraca bez obciążenia. Ponadto, poprzez podniesienie drugiej osi napędowej, kierowca może dociążyć pierwszą oś napędową w celu zwiększenia przyczepności kół i uniknięcia ugrzęźnięcia pojazdu”.


Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa

Volvo FH, podnoszona druga oś napędowa
Volvo FH z podnoszoną drugą osią napędową. 


Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem jest dostępna dla modeli Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16. Co ciekawe, odłączenie i podniesienie drugiej osi może być wykonane również w trakcie jazdy. Po podniesieniu opony kół wyłączonej osi znajdują się 140 mm nad nawierzchnią drogi.


Blog Transportowy na Google+

Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz