Pod koniec czerwca 2014 zamieściłem wpis poświęcony dwóm przegubowcom z MZK Kędzierzyn-Koźle. Tu link. Mercedes
Citaro G #300 i Ikarus 280.57 #312. Ten drugi pojazd był wówczas w
remoncie. Efektem tych prac jest autobus stylizowany na historyczny (np.
biało-czerwone barwy zewnętrzne, oryginalny układ siedzeń), a
jednocześnie nowocześnie zmodernizowany (np. szklane wiatrołapy przy
drzwiach, logotypy przewoźnika na podłodze, nietypowy kolor ścian).
Pomysł ciekawy i godny pochwały, bo dzięki temu ostatni w mieście
węgierski przegubowiec został uratowany i jeszcze długo pojeździ.
Wyremontowany,
ponad 20-letni #312 (rocznik 1991) jest przez MZK reklamowany jako
doskonały obiekt do różnych sesji zdjęciowych. Na stronie przewoźnika są
np. prezentowane zdjęcia autobusu, w którym pozuje kilka modelek. Wieść
o „fotograficznym” przegubowcu trafiła również do mediów. W jednej z
edycji programu „Teleexpress Extra” (na antenie TVP Info) można było
obejrzeć krótki reportaż o kędzierzyńskim #312.
Ikarus
ten nie jest jednak tylko medialną gwiazdą. Od 11 sierpnia 2014
obsługuje kędzierzyńską komunikację miejską, czyli realizuje prace
sprzed remontu. Najczęściej można go zobaczyć na linii 13, która
przebiega praktycznie przez całe miasto, łącząc pętle Koźle Dworzec PKP i
Elektrownia. Przewoźnik na swojej stronie podaje także, że #312
zobaczymy również na linii 1 (Koźle Stadion – Azoty) i 5 (Partyzantów –
Sławięcice). W tym ostatnim przypadku najprawdopodobniej chodzi o kursy
oznaczone literą „N”, czyli realizowane tylko w dni nauki szkolnej. W
latach 90-tych zawsze obsługiwał je przegubowiec, a po godzinie 15:00 ze
Sławięcic kurs wykonywały jednocześnie dwa autobusy klasy mega, oba
pełne. Wówczas jednak MZK eksploatowało aż 15 Ikarusów 280.
Bez
względu na numer linii, opisywany pojazd wyjeżdża do obsługi
komunikacji miejskiej tylko w dni robocze. Mimo wielkich chęci
udokumentowania ostatniego kędzierzyńskiego węgierskiego przegubowca,
niestety nie udawało mi się to. W końcu jednak trafiłem do
Kędzierzyna-Koźla w dzień roboczy. Dokładnie 29 grudnia 2014. Wówczas
kursowały dwa przegubowce, oba na linii 13. Jako pierwszy na
popołudniową zmianę wyjeżdżał właśnie #312. Poniżej Ikarus opuszczający
zajezdnię przy ul. Kozielskiej i wjeżdżający pod wiadukt kolejowy.
Ikarus za
wiaduktem zawrócił i o godzinie 12:16 rozpoczął kurs z przystanku
„Kędzierzyn Dworzec PKP” do pętli Koźle Dworzec PKP. Na poniższych
zdjęciach przegubowiec w trakcie przejazdu przez ul. Kozielską, na
wysokości bazy MZK.
Tak #312 prezentował się w ruchu:
O godzinie
13:14 na takiej samej zasadzie obsługę linii 13 rozpoczynał Mercedes
#300. Niestety nie mogłem na niego czekać. Temat #312 jeszcze pojawi się
w Blogu Transportowym. Wcześniej jednak już dawno obiecywany Ikarus
#313 i druga część tekstu o komunikacyjnych zmianach w
Kędzierzynie-Koźlu (tu link do pierwszej).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz