Jak podaje Solaris, w czeskim Pilźnie
rozpoczęły się testy hybrydowego autobusu skonstruowanego we współpracy z
firmą Škoda Electric. Dwunastometrowy Urbino z systemem napędowym
Skody jest eksploatowany głównie na liniach przebiegających przez ścisłe
centrum Pilzna, do którego wjazd jest dozwolony tylko dla najbardziej
ekologicznych pojazdów.
„Dzięki napędowi hybrydowemu autobus
porusza się bardzo cicho i emituje do atmosfery znacznie mniej spalin.
Dodatkowo pojazd może przejechać całkowicie bezemisyjnie do 10 km, bez
konieczności ładowania baterii za pomocą generatora diesla. Koncepcja
hybrydowego napędu najlepiej sprawdza się w intensywnej miejskiej
eksploatacji, gdzie mamy dużą liczbę przystanków i co za tym idzie niską
średnią prędkość przy ogromnej liczbie przyspieszeń i hamowań” -
powiedział Karel Majer, dyrektor Škoda Electric.
Ograniczenie zużycia paliwa o
kilkadziesiąt procent jest istotną zaletą tego autobusu, co wynika
przede wszystkim z rekuperacji energii wytwarzanej w trakcie hamowania
pojazdu. „Jest ona magazynowana w bateriach i superkondensatorach, a
następnie wykorzystywana podczas jazdy. W trakcie prac nad pojazdem
wiele uwagi poświęciliśmy maksymalizacji redukcji zużycia paliwa we
wszystkich modułach operacyjnych” - wyjaśnił Jiří Flajtingr, szef
projektu autobusów hybrydowych w firmie Škoda Electric.
Pojazd musiał spełnić szereg warunków i
przejść serię wymagających testów, aby zostać dopuszczonym do ruchu.
Testy te były przeprowadzane nie tylko w cyklu miejskim, ale również w
centrum testowym TÜV w miejscowości Uhelnice koło Mlada Bloeslav.
Podczas testów została potwierdzona zgodność wszystkich technicznych
parametrów z czeskimi i europejskimi standardami.
Przygotowanie projektu 12-metrowego,
niskopodłogowego autobusu hybrydowego firmy Solaris i Škoda Electric
Pilzno rozpoczęły już w 2009 r. W tych pracach uczestniczyli również
badacze z Wydziału Elektrotechniki z Uniwersytetu w Pilźnie, którzy
wzięli udział także w projektowaniu i rozwoju hybrydowego napędu.
W przesłanej informacji prasowej
podkreślono, że Solaris z hybrydowym napędem opracowanym przez Škoda
Electric, jest już piątym rodzajem autobusu hybrydowego w ofercie
producenta spod Bolechowa. Premiera pierwszego Solarisa z silnikiem
spalinowo-elektrycznym miała miejsce w 2006 roku. Był to jednocześnie
pierwszy seryjnie produkowany tego typu pojazd w Europie.
Solaris Urbino 12 Hybrid w Pilźnie.
Nieco wcześniej Solaris poinformował, że
wygrał zamówienie na dostawę 42 sztuk autobusów hybrydowych dla firmy
üstra. To miejski przewoźnik z Hanoweru, który już eksploatuje 63
Solarisy (w tym 11 hybrydowych Urbino 18). Podpisany kontakt dotyczy
pojazdów solo i przegubowych, a dokładniej 26 egzemplarzy Urbino 12
Hybrid i 16 Urbino 18 Hybrid.
„Cieszymy się ze współpracy z Solarisem.
Widzimy w nim niezawodnego i innowacyjnego partnera gwarantującego
dostawy autobusów o bardzo wysokiej jakości, przy zachowaniu
konkurencyjnych cen. Wysoko oceniamy elastyczność firmy, bliskie
kontakty z klientem oraz zaangażowanie w działania posprzedażowe” -
powiedział André Neiß, Prezes Zarządu üstra. Inne pozytywne słowa
popłynęły z ust Wilhelma Lindenberga, członka zarządu hanowerskiego
przewoźnika: „Pojazdy Solarisa wniosły pokaźny wkład w modernizację
naszej floty w ostatnich latach. Jakość i niezawodność autobusów
doceniają pasażerowie, jak i fachowcy, mechanicy odpowiadający za
utrzymanie naszej floty. Nowo pozyskane autobusy hybrydowe są dowodem,
iż Solaris nawet przy zaawansowanych technologiach potrafi szybko i z
powodzeniem reagować na potrzeby klienta”.
Solaris Urbino 18 Hybrid w Hanowerze
Nowe Solarisy dotrą do Hanoweru w latach 2013 – 2016. W tym roku
zostanie dostarczonych 10 Solarisów Urbino 12 Hybrid i także 10
przegubowców. Warto jeszcze dodać, że na rynek niemiecki Solaris
dostarczył już ponad 2000 pojazdów. Hybrydowe Solarisy (w liczbie
przekraczającej 200 sztuk) trafiły do przewoźników z ośmiu krajów:
Belgii, Finlandii, Francji, Litwy, Niemiec, Norwegii, Polski i
Szwajcarii.
Solaris Urbino 18 Hybrid z MZA Warszawa. Skrzyżowanie ul. Raszyńskiej z Alejami Jerozolimskimi, 9.05.2013.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz