Na łamach Bloga Transportowego już kilka razy pojawiał się temat
pojazdów elektrycznych. Publikowałem materiały o Solarisie Urbino
electric (link 1, link 2), był także tekst o elektrycznej ciężarówce Renault Maxity Electric (link).
Ten wpis poświęcę dość egzotycznej marce BYD, a dokładniej modelowi K9.
To chiński miejski autobus elektryczny. Pojazd charakteryzujący się
bardzo dużym zasięgiem i zyskujący uznanie coraz większej grupy
przewoźników.
BYD K9 w Warszawie.
BYD K9 trafił także do Polski. W dniach 7 – 18 czerwca 2013 był
eksploatowany w stolicy przez Miejskie Zakłady Autobusowe. Na stałe
przydzielono go do linii 222 w relacji Spartańska – Bielańska. Poniżej
film zamieszczony na kanale polskiego przedstawiciela marki BYD. K9 na
linii 222.
Po zakończeniu warszawskich testów „elektryk” wyruszył w podróż do
Krakowa. Dokładnie 19 czerwca, o godzinie 23:00 BYD K9 wyjechał z bazy
MZA przy ul. Włościańskiej, aby około 4:45 przekroczyć bramę zajezdni
Wola Duchacka krakowskiego MPK. Przejazd ten został uznany za
historyczny. Jak podaje polski przedstawiciel producenta, pojazd
ustanowił wówczas rekord zasięgu elektrycznego autobusu w jeździe po
drogach publicznych Europy. Pokonał 310 kilometrów, zużywając tylko 69%
baterii. Mógłby zatem jechać jeszcze dalej, korzystając z pozostałych
31%. Jest to sukces na skalę światową.
BYD K9 pośród Mercedesów Citaro G z MPK Kraków. Zajezdnia Wola Duchacka. BYD ma otablicowanie linii 116.
Na testy w Krakowie wybrano pięć linii: 109, 116, 124, 163 i 173.
Początkowo BYD od rana do około godziny 14 kursował na linii 116
(Czerwone Maki – Narvik), a później, do około godziny 17 pracował na
linii 109 (Cracovia Stadion – Bielany).
Tak wygląda ładowanie baterii elektrycznego autobusu. Do ich pełnego naładowania potrzeba jedynie 3 godzin pobytu w zajezdni.
Liczba osi - dwie
Liczba kół - cztery (tylna oś na bliźniakach)
Rozstaw osi – 5950 mm
Długość – 12000 mm
Szerokość – 2550 mm
Wysokość – 3360 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy – 13875 kg
Dopuszczalna masa całkowita – 18000 kg
Maksymalny nacisk na oś przednią – 7100 kg
Maksymalny nacisk na oś tylną – 11500 kg
Masa samych baterii - 3 tony (rozmieszczone równomiernie w autobusie - przednia oś, tylna oś, dach)
Silniki - 2 silniki elektryczne
Moc silników - 2 x 75 kW (95 KM) [nominalna] 2 x 90 kW (122 KM) [maksymalna]
Moment obrotowy – 1100 Nm (2 x 550 Nm)
Napędzana oś - tylna
Prędkość maksymalna - 70 km/h
Zawieszenie - pneumatyczne regulowane z możliwością opuszczenia tylko prawej strony
Ogumienie - 275/70 R22,5
Index nośności - przód 147, tył 142
Index prędkości - F
Rozmiar kół - 22,5 x 8,25
Liczba miejsc w autobusie - 24 siedzących + kierowca i 36 stojących (wartości te mogą być modyfikowane)
Max. poziom hałasu podczas jazdy - 76 dB
Emisja CO2 – zerowa
Ilość drzwi - 2 pary (występuje również wersja z 3 parami drzwi)
Zastosowane baterie - litowo-żelazowo-fosforowe (Li-Fe-Po4)
Żywotność*
- po 2000 pełnych cyklach - 85% wydajności
- po 4000 pełnych cyklach - 75% wydajności
- po 9500 pełnych cyklach - 70,7% wydajności
Konstrukcja celowa – możliwa wymiana poszczególnych celi lub bloków baterii.
Europejscy poddostawcy części - np. ZF, Wabco, Knorr Bremse
Zasięg autobusu w pełnym obciążeniu w mieście przy włączonej klimatyzacji – 250 km
Zasięg autobusu poza miastem przy jeździe z jednostajną prędkością – 350 - 400 km
Pojemność baterii - 600 Ah
Sprawność baterii – 324 kWh (średnia konsumpcja energii na testach w Warszawie 128 kWh na 100 km – koszt ok. 50 zł /100km)
Czas ładowania ładowarką o mocy 2 x 30 kW - 5 godzin
*Dane pochodzą z dzienników serwisowych 500 autobusów jeżdżących w Chinach, które przejechały łącznie ponad 17 milionów km.
Autobus może być wyposażony również w
panele słoneczne dodatkowo doładowujące akumulatory ale testowana w
Polsce wersja nie posiada tej opcji. Autobus może być opcjonalnie
wyposażony w ogrzewanie postojowe.
Wnętrze testowego BYD K9.
Poniżej dwa filmy prezentujące BYD K9. Pierwszy o eksploatacji w
Chinach, drugi o testach w Budapeszcie. Pojazdy te różnią się od
polskiego testera.
Wkrótce kolejny wpis na temat BYD K9 – o testach w Krakowie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz