środa, 11 listopada 2009

Pierwszy wpis

Zatem zaczynam.


Blog Transportowy będzie poświęcony różnym środkom transportu. Przede wszystkim autobusom, choć nie zabraknie tu kolei, tramwajów, czy trolejbusów. W śladowych ilościach pojawią się też ciężarówki i ewentualnie zabytkowe osobówki.

Będą tu teksty, zdjęcia i filmy, zarówno z Polski (przede wszystkim), jak i z zagranicy. Chcę też opisywać poszczególne pojazdy, rezygnując jednak ze zbyt wielu danych technicznych. Mam nadzieję, że spodoba się Wam taka forma podejścia do transportu i że będziecie tu często zaglądać. Czekam też na wasze opinie, propozycje.

Na początek mój ulubiony (a właściwie jeden z kilku ulubionych) autobus: Ikarus IK160P (nazwa Ikarus nie ma nic wspólnego ze słynnym węgierskim producentem). Poniżej w barwach PKSiS Oświęcim, jako autobus szkolny przy budynku gimnazjum w Zaborzu koło Oświęcimia.


Ikarus IK160P, PKSiS Oświęcim SA


Kiedyś tak powszechny w całej Polsce, a teraz systematycznie znikający z naszych ulic. Popularny „zemun” (ksywka pochodząca od dzielnicy Belgradu, w której powstawały jugosłowiańskie Ikarusy). 

Na zdjęciu poniżej egzemplarz należący do PKS Kielce. Ostatni czynny, jednocześnie w malowaniu bardzo zbliżonym do fabrycznego.


Ikarus IK160P, PKS Kielce
Ikarus IK160P z PKS Kielce. Dworzec autobusowy w Kielcach, 22.10.2009.  

A jak wyglądała historia Ikarusa IK160P?

To składany w Polsce (w Zakładach Samochodowych w Jelczu) jugosłowiański Ikarus IK160, który dla odróżnienia od zagranicznej wersji został oznaczony literą „P”, czyli otrzymaliśmy model IK160P. Jego montaż rozpoczął się w roku 1983, a zakończył w 1989. Mimo tego, nowe egzemplarze były sprzedawane aż do 1992 roku. Powód to zbyt mały popyt na wyprodukowane w znacznej ilości pojazdy.

W autobusach zastosowano polski silnik WS Mielec SW680/56/4 oraz skrzynię biegów S6-90 produkcji FPS Polmo z Tczewa. Co ciekawe, podzespoły te montowano w Jugosławii. W Polsce odbywał się montaż końcowy, polegający chociażby na zamontowaniu identycznych jak w Jelczach PR-110M, czy M-11 siedzeń.

Ikarusy IK160P były wytwarzane wyłącznie w wersji trójdrzwiowej, o układzie wejść: 2-2-0-2. Długość pojazdu to 16 760 mm. Podłoga na wysokości 910 mm w całym pojeździe.

Charakterystyczną cechą pojazdu była deska rozdzielcza dość sporych rozmiarów:

Ikarus IK160P, PKSiS Oświęcim SA
Pulpit Ikarusa IK160P z PKSiS Oświęcim SA (KOS R699).


W kolejnej notce powrócę do tematu Ikarusa IK160P. Będą też filmy przedstawiające ten niezwykły autobus w ruchu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz