Dodatkowe informacje

wtorek, 16 maja 2023

Parada krakowskich tramwajów (18.09.2022)

 

W Blogu Transportowym co jakiś czas relacjonuję organizowane w Krakowie parady taboru komunikacji miejskiej. Paradują zarówno autobusy (tu link), jak i tramwaje (tu link). Ostatnie takie wydarzenie miało miejsce w niedzielę, 18 września 2022.

Wówczas przez krakowskie torowiska przejechała kolumna tramwajów. Znalazły się w niej wagony historyczne i współczesne. Podążały one po godzinie 11:00 z zajezdni Nowa Huta (wcześniej było możliwe jej zwiedzanie na pokładzie jednego z tramwajów) do zajezdni Podgórze. Trasa przejazdu wiodła przez ul. Ujastek, al. Solidarności, pl. Centralny, al. Jana Pawła II, ul. Mogilską, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Westerplatte, św. Gertrudy, Stradomską, Kalwaryjską, Wadowicką i Rzemieślniczą. W zajezdni Podgórze na odwiedzających czekały liczne atrakcje, np. zwiedzanie Stacji Obsługi i Remontów.

Na dokumentowanie parady wybraliśmy plac Centralny. Dokładnie jego rejon u wylotu al. Róż. 

Kolumnę prowadził wagon N nr 26 (rocznik 1954, więcej o nim tutaj) z doczepioną lorą o numerze 1031. To dość ciekawy pojazd – wagon towarowy, który powstał z doczepy pasażerskiej typu ND. Dokładnie z pojazdu o oznaczeniu 632 wyprodukowanego w 1956 roku. Przeróbkę na tabor techniczny wykonano w 1984 roku, a odbudowę do obecnego stanu w 2021 roku. Na wagonie umieszczono reklamę parady – skład wcześniej kursował po mieście promując to wyjątkowe wydarzenie.

Jako drugi w kolumnie jechał skład SN1 + PN3 (nr 37 + 555). Wagon silnikowy wyprodukowano w roku 1912, a doczepa to replika oryginalnego wagonu MAN Bw z 1909 roku, oddana do eksploatacji w 2009 roku.



Konstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal N, wagon towarowy lora, MPK Kraków, parada tramwajów
Paradę rozpoczynał Konstal N nr 26 z wagonem towarowym - lora. 18.09.2022.


Sanok SN1 + (MAN Bw) PN3, MPK Kraków, parada tramwajów

Sanok SN1 + (MAN Bw) PN3, MPK Kraków, parada tramwajówSanok SN1, MPK Kraków, parada tramwajów
Sanok SN1 z doczepą PN2 (MAN Bw), nr 37 + 555.


Kolejny paradujący skład to wagony LH i 4ND o numeracji 1076 i 573. Pierwszy z nich to rocznik 1925, natomiast doczepa pochodzi z 1955 roku.

Następnie jechał pełniący funkcję krakowskiego zabytku już od lat 90-tych ubiegłego wieku skład SN2 + PN2 o numeracji 87 + 530. Rocznik 1939 + 1938. 



LH + Konstal 4ND, MPK Kraków, parada tramwajów

LH + Konstal 4ND, MPK Kraków, parada tramwajówLH + Konstal 4ND, MPK Kraków, parada tramwajów
Ex wrocławski wagon LH z doczepą Konstal 4ND, nr 1076 + 573.


Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków, parada tramwajów

Sanok SN2 + PN2, MPK Kraków, parada tramwajówSanok SN2 + PN2, MPK Kraków, parada tramwajów
Sanok SN2 + PN2, nr 87 + 530. Ten skład funkcję taboru zabytkowego pełnił już w latach 90-tych ubiegłego wieku.


Kolejne paradowały tramwaje barwy czerwonej. Jako pierwszy Ring Tw269 z doczepą typu KSW (nr 272 + 126). Wagon silnikowy to 1930 rocznik, a doczepny 1944 (w 2017 roku zakupiony przez MPK w Austrii, pierwotnie eksploatowany w miejscowości Graz). Cały pociąg jest stylizowany na tramwaj kursujący po Gdańsku w latach 50-tych ubiegłego wieku. 

Drugi czerwony skład to „warszawiak, czyli wagon K nr 437 z doczepą Konstal ND nr 538. Ten pierwszy to rocznik 1941. Więcej informacji o nim tutaj. Natomiast doczepa została wyprodukowana w 1952 roku. 



Ring Tw269 + KSW, MPK Kraków, parada tramwajów

Ring Tw269 + KSW, MPK Kraków, parada tramwajówRing Tw269 + KSW, MPK Kraków, parada tramwajów
Ring Tw269 + doczepa KSW, nr 272 + 126.


Wagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajów

Wagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajówWagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajów

Wagon K + Konstal ND, MPK Kraków, parada tramwajów
Wagon K + Konstal ND, nr 437 + 538.



Po czerwonych tramwajach nadjechały kolejne niebieskie. Pierwszy z nich to Konstal N + ND o oznaczeniach 20 + 511. Wagon silnikowy został wyprodukowany w 1954 roku (pierwotnie użytkowany w Warszawie – do 1969 roku), od roku 1988 jako pojazd techniczny. Przebudowa do obecnego stanu nastąpiła w 2001 roku. Natomiast doczepka nr 511 to 1952 rocznik. Również o bogatej historii, bo swe istnienie rozpoczęła jako wagon silnikowy N. Do roku 1977 była wykorzystywana liniowo, potem stając się pojazdem technicznym. W latach 2010 – 2012 przeprowadzono przebudowę, tworząc obecną doczepę. Cały skład przedstawia wersję wagonów N + ND po modernizacji na pojazdy jednokierunkowe, z automatycznie otwieranymi drzwiami.



Konstal N + ND, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal N + ND, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal N + ND, MPK Kraków, parada tramwajów
Konstal N + ND, nr 20 + 511.


Za „enkami” paradowały przegubowce z Konstalu. Jako pierwszy wagon 102N nr 203. Rocznik 1969.

Za nim przemieszczał się skład przegubowców, czyli Konstal 102Na + Konstal 102NaD nr 210 + 155. Roczniki 1970. Tu dodatkowe informacje o premierze tych pojazdów.



Konstal 102N, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal 102N, MPK Kraków, parada tramwajów
Konstal 102N nr 203.


Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków, parada tramwajów

Konstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków, parada tramwajówKonstal 102Na + 102NaD, MPK Kraków, parada tramwajów
Konstal 102Na + 102NaD, nr 210 + 155.


Za przegubowcami z Konstalu paradowały kolejne tramwaje MPK Kraków. Przedstawię je w drugiej części tego reportażu.

Część druga relacji z parady tramwajów 2022.



Wpisy dotyczące MPK Kraków


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz