Dodatkowe informacje

wtorek, 16 czerwca 2020

Jelcz PR-110U model


Seria modelarska „Kultowe Autobusy PRL-u” firmy De Agostini cieszy się bardzo dużą popularnością. Szczególnie wydania prezentujące polskie pojazdy sprzedają się wyjątkowo dobrze. W tym wpisie zajmę się wcześniejszą serią o nazwie „Kultowe Auta PRL-u”. W ramach numerów specjalnych ukazywały się modele większych pojazdów. Pisałem już o trolejbusie Vetra VBRh (tu link), a teraz zajmę się autobusem Jelcz PR-110U.

Przyznam, że miejska „peerka” to jeden z moich ulubionych autobusów, więc nie mogłem jej nie mieć w swojej kolekcji. Model ma klasyczne, biało-czerwone malowanie, jednak bez oznaczeń konkretnego przewoźnika. Łódzka rejestracja i grafiki wewnątrz dołączonej do autobusu broszurki wskazują, że pierwowzorem był pojazd MPK Łódź o numerze taborowym 2516.

Jaka jest jakość modelu? Osobiście jestem zadowolony, choć już dość szybko można dostrzec pewne niedoróbki. Mój egzemplarz ma np. nierównomiernie pomalowany boki – różna szerokość czerwonego pasa. Na forach modelarskich znalazłem informacje o niewłaściwych proporcjach dla skali 1:72. Tu jednak ponownie napiszę (jak w przypadku wspomnianego trolejbusu), że model ten kosztował tylko 34,90 zł, więc za tak niską kwotę i tak jego jakość jest właściwa. Zresztą oceńcie sami na podstawie poniższych zdjęć.

Wydania specjalne „Kultowych Aut PRL-u” musiały cieszyć się dużą popularnością, skoro De Agostini zdecydowało się wypuścić całą kolekcję poświęconą autobusom. Co ciekawe, Jelcz PR-110U powrócił w tej nowej serii wydawniczej. Był jednak cały żółty, jak np. w MZK Koszalin, czy MPK Nowy Sącz.


Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”
Tak prezentuje się opisywany model Jelcza PR-110U.


Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”

Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”
Detale modelu kultowego autobusu.


Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Autobusy PRL-u”


Jelcz PR-110U, model, De Agostini, „Kultowe Auta PRL-u”
Wydawnictwo De Agostini do każdego modelu dołącza broszurkę prezentującą dany pojazd. Tu „Kultowe Auta PRL-u” - wydanie specjalne dotyczące omawianego Jelcza. Model PR-110U ukazał się również w obecnie wydawanych „Kultowych Autobusach PRL-u”. Papierowa wkładka do żółtego modelu nie była powieleniem wcześniejszej treści.


Inny z numerów specjalnych serii „Kultowe Auta PRL-u” zawierał „ogórka”, czyli Jelcza 272 MEX. Będzie on bohaterem kolejnego wpisu prezentującego produkty firmy De Agostini. 

Jelcze PR-110U były produkowane w latach 1975 – 1983. Wówczas wygasła licencja Berlieta, a model ten został zastąpiony przez PR-110M, który opuszczał bramy jelczańskiej fabryki aż do 1992 roku. W Blogu Transportowym materiały poświęcone różnym wersjom Jelcza PR-110 znajdziecie pod tym tagiem.


Wpisy z tagiem oldtimer

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz