Dodatkowe informacje

poniedziałek, 22 czerwca 2020

Stacja Muzeum Czernichów – Ls60


Na początku marca 2020 przy drodze wojewódzkiej nr 780 łączącej Kraków z Chełmem Śląskim ustawiono dwa kolejowe pomniki. W obu przypadkach były to lokomotywy serii Ls60. Co ciekawe, pojawiły się one w miejscach, do których pociągi nigdy nie docierały.

Te małe spalinówki mają za zadanie promować prywatne muzeum kolei z Czernichowa. Nazywa się ono Stacja Muzeum Czernichów Główny. W zbiorach znajduje się kilka lokomotyw i wagonów.  

Obie lokomotywy zostały pozyskane z Agencji Rezerw Materiałowych. Na stronie internetowej tej jednostki znajdziemy między innymi informację, że: „W ramach rezerw strategicznych technicznych utrzymywane są ciężkie maszyny budowlane, stalowe konstrukcje składanych mostów kolejowych i drogowych oraz elementy infrastruktury kolejowej, agregaty prądotwórcze, mosty pływające i inny sprzęt związany z transportem wodnym.” Omawiane pojazdy tą rezerwą przestały już być i stały się reklamami – pomnikami. Przyznam, że bardzo podoba mi się ten pomysł. Niestety ustawienie lokomotyw pechowo zbiegło się w czasie z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, więc zwiedzanie muzeum nie było możliwe.

W miejscowości Liszki, przy składzie budowlanym ustawiono lokomotywę Ls60-050. To rocznik 1965. Producent: Zakłady Przemysłu Metalowego „Zastal” z Zielonej Góry. W przetargu ustalono cenę wywoławczą 23000 zł brutto. Niestety nie udało mi się ustalić, kto był wcześniejszym właścicielem lokomotywy.


Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Lokomotywę Ls60-050 ustawiono w Liszkach. Niestety przysłaniają ją materiały budowlane.


Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-050, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-050, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Tak Ls60-050 prezentuje się od strony potoku o nazwie Sanka.


Druga z małych spalinówek została ustawiona pomiędzy miejscowościami Czółówek i Przeginia Duchowna, obok restauracji Kasztel Kajasówka. To Ls60-246. Rocznik 1964, również wyprodukowany w Zielonej Górze. Tu cena wywoławcza była wyższa: 27000 zł brutto. W tym przypadku także nie ustaliłem jej wcześniejszego pochodzenia.


Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Lokomotywę Ls60-246 ustawiono w znacznie lepszej lokalizacji. Tu nic jej nie zasłaniało, a za tło do zdjęć służył Kasztel Kajasówka. Szkoda, że to tylko pomnik, że nie ma tu kolei.


Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny

Ls60-246, Stacja Muzeum Czernichów GłównyLs60-246, Stacja Muzeum Czernichów Główny
Lokomotywy Ls60-246 prawie nic nie zasłaniało. Trochę tylko przeszkadzał baner reklamujący muzeum.


Ls60, Agencja Rezerw MateriałowychLs60, Agencja Rezerw Materiałowych
Informacje o lokomotywach Ls60-050 i Ls60-246 zamieszczone na stronie internetowej Agencji Rezerw Materiałowych. To na tej podstawie podałem lata produkcji małych spalinówek. Co ciekawe, maszyna o wyższym numerze jest młodsza od tej o niższym. Dlaczego? Nie mam najmniejszego pojęcia.


Lokomotywy Ls60-050 i Ls60-246 były sprzedawane z magazynu w wielkopolskim Strzałkowie. W marcu 2020 z magazynu w Nowym Sączu sprzedawano Ls60-328 (rocznik 1971). W porównaniu do maszyn z Czernichowa taniej, bo tylko 17220 złotych brutto. Pytanie tylko, w jakim była stanie technicznym. Ciekawe, gdzie trafiła. Być może (niestety) na złom.


Blog Transportowy na Twitterze

1 komentarz:

  1. Ja przepadam za muzeami, a szczególnie tymi, gdzie w środku można oglądać stare maszyny!

    OdpowiedzUsuń