Pozostając w temacie kieleckich targów TransExpo 2022, po prezentacji autobusów Irizar (tu link), pora na wodorowego NesoBusa.
To ówczesna autobusowa nowość. Nowy producent i stworzony od podstaw produkt. Wyłącznie wodorowy. Zaprojektowany (wygląd zewnętrzny oraz wnętrze) przez znaną włoską firmę Torino Design. Ogniwa paliwowe wytwarza Ballard (światowy lider w tej dziedzinie), a zbiorniki wodorowe dostarcza Hexagon (firma specjalizująca się w takiej produkcji).
NesoBus to dzieło spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, którą tworzą Grupa Polsat Plus i ZE PAK (wytwórca energii).
Jak podaje producent (jednocześnie tłumacząc, skąd wzięła się nazwa NesoBus): „Nasz autobus wodorowy ‘Nie Emituje Spalin i Oczyszcza’ powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni. Jeśli skończy się wodór, tankowanie trwa tylko 15 minut i można cieszyć się z kolejnych 450 km. Dzięki temu nasz w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć”.
„Nasz autobus jest bardzo efektywny - zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km”.
„Nasz autobus ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.”
„Po 65 dniach intensywnych badań poligonowych i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą nasz autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.”
Obecnie autobusy NesoBus dostępne są tylko w wersji 12 metrowej. Producent obiecuje powiększenie oferty także o pojazdy przegubowe. Docelowo wszystkie NesoBusy mają powstawać w nowej fabryce w Świdniku.
Pokazany w Kielcach NesoBus wyróżniał się wnętrzem. Wyjątkowym, niespotykanym w codziennej eksploatacji i powiedzmy bardzo demonstracyjnym – biała tapicerka siedzeń.
Pokazany w Kielcach NesoBus to egzemplarz testowy z 2021 roku. Jeszcze przed targami można go było zobaczyć (i podróżować nim) na ulicach Gdańska i Wrocławia. Następnie kursował między innymi po Warszawie, Lublinie, Szczecinie i Sosnowcu.
Autobusy NesoBus są już w stałej eksploatacji. Pierwsze egzemplarze trafiły w 2023 roku do Rybnika. Łącznie dostarczono tam 20 egzemplarzy. Kolejne 10 sztuk jest użytkowanych przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Pojawiają się także nowe zamówienia. Przykładowo 26 NesoBusów ma trafić do miasta Chełm. Zakończenie dostaw planowane jest w terminie do 30 października 2025.
W następnej części relacji z TransExpo 2022 dla odmiany nie pokażę żadnego nowego pojazdu. Będzie trochę historii, czyli Autosan H9-35.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz