Już kilka razy pisałem o autobusach, które testował krakowski oddział firmy Mobilis. Tu przykładowy link. Ponieważ udało mi się sfotografować kolejnego testera, wracam do tematu.
Tym razem bohaterem jest produkt z Bolechowa, czyli Solaris Urbino 12 electric. Rocznik 2023. Jego testy w Krakowie firma Mobilis rozpoczęła 9 marca 2023. W ich trakcie autobus kursował między innymi na linii 193 łączącej pętle Aleja Przyjaźni i Prądnik Czerwony przez ul. Obrońców Krzyża, Piasta Kołodzieja i Powstańców. To właśnie na tej trasie udokumentowałem go. Był to przedostatni dzień testowania przez Mobilisa.
Co ciekawe, zakończenie testów przez firmę Mobilis nie oznaczało, że autobus ten zniknął z sieci połączeń KMK. Trafił on do MPK Kraków, wyruszając na linie od 29 marca 2023.
Rozpoczęcie testów przez MPK Kraków było dla Solarisa na tyle ważne, że poinformował o tym w informacji prasowej. Poniżej jej fragmenty.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie przetestuje bateryjne Urbino 12 electric w regularnym ruchu pasażerskim. We flocie MPK Kraków dostępnych jest już ponad 70 bateryjnych Solarisów o długościach 8,9, 12 i 18 metrów. Teraz przewoźnik ma możliwość wypróbowania najnowszej wersji modelu – testowy egzemplarz został wyprodukowany w styczniu tego roku. Możliwości operacyjne autobusu będą sprawdzane do 16 kwietnia.
„Mamy przyjemność dostarczać autobusy miejskie dla MPK Kraków właściwie od początków funkcjonowania firmy Solaris, już ponad 20 lat. Teraz przewoźnik może przetestować nowo wyprodukowany Urbino 12 electric, bogato wyposażony w funkcjonalności, które z jednej strony wspierają pracę kierowcy, a jednocześnie – wpływają na komfort jazdy pasażerów. Serdecznie zachęcam mieszkańców Krakowa do korzystania z naszego pojazdu, który będzie wykorzystywany na liniach 169, 124 i 424”, powiedział Krzysztof Musiał, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Wschodniego.
Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy, o łącznej pojemności ponad 500 kWh. Ładowanie pojazdu może odbywać się zarówno poprzez złącze plug-in, jak i z użyciem pantografu. W autobusie wykorzystano nowoczesne oświetlenie LED oraz wydajną klimatyzację. System akustyczny AVAS imituje dźwięk silnika spalinowego przy niskich prędkościach, informując o nadjeżdżającym pojeździe. Kierowca realizuje swoje zadania przewozowe w wygodnej kabinie typu zamkniętego, z wysokimi szybami. W autobusie zamontowany został również system MobilEye Shield+, który ostrzega prowadzącego, gdy w tzw. „martwych polach” widzenia pojawi się rowerzysta, pieszy lub motocyklista.
Dodam jeszcze, że w Mobilisie autobus ten otrzymał czasowy numer taborowy MT806, a w MPK Kraków nr DE698. Nim trafił do stolicy Małopolski, był testowany przez MZK Bielsko-Biała.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz