Wracam do tematu Hekurudha Shqiptare, czyli narodowego przewoźnika kolejowego z Albanii. Ponownie zapraszam na stację w Durrës (tu link do pierwszej części materiału). Poniżej kolejne wykonane we wrześniu 2022 zdjęcia, tym razem z uwzględnieniem ustawionych tam wagonów.
Zajmowały one dwa tory. Jeden przy peronie i drugi przy ogrodzeniu. Przy peronie zgromadzono cztery wagony pasażerskie i lokomotywę T669 1051. Tor przy płocie zajmowały także cztery wagony pasażerskie i jeden towarowy – cysterna.
Wszystkie obecnie użytkowane wagony pasażerskie pozyskano z Niemiec, od Deutsche Bahn. To zmodernizowane, eksploatowane wcześniej przez koleje NRD (Deutsche Reichsbahn) wagony ówczesnej serii Bmhe (określane także jako typ Halberstadt). Produkowano je w latach 70 i 80-tych ubiegłego wieku w zakładach RAW Halberstadt. Powstało łącznie ponad 1200 takich pojazdów. Przez lata poddawano je różnym modernizacjom. Wagony te zewnętrznie przypominają polski typ 120A.
Z informacji dostępnych w Internecie wynika, że po roku 2000 do Albanii trafiło 12 egzemplarzy „Halberstadtów”. Stopniowo wyparły one wagony pozyskane wcześniej od włoskich kolei FS i austriackich ÖBB. Wszystkie w ówczesnym biało-czerwonym schemacie malowania DB. W takich barwach wyruszały na albańskie szlaki, wożąc na sobie widoczne nawet obecnie niemieckie napisy.
Wagony pasażerskie HSH są w stanie (delikatnie to ujmując) znacznie odbiegającym od ogólnie przyjętych norm. Wyglądają, jakby przejechały przez obszar, na którym prowadzone są działania wojenne. To efekt regularnego obrzucania pociągów kamieniami. Taka „fajna” zabawa mieszkających przy liniach kolejowych dzieci. Efektem są poobijane ściany oraz okna pozbawione szyb lub z dziurami, czy licznymi pęknięciami. Latem daje to oczywiście lepsze chłodzenie, ale w okresie zimowym w Albanii robi się zimno, jest mróz i śnieg. Przykładowo na koniec listopada 2022 prognoza pogody dla Durrës podaje maksymalne temperatury w nocy na poziomie +8 stopni. Jazda wagonem bez szyb na pewno nie jest wtedy zbyt przyjemna.
Dawne niemieckie malowanie wagonów widoczne jest głównie w ich części górnej. Reszta pudła każdego „Halberstadta” to większa lub mniejsza bazgranina. Graffiti pokrywa także istniejące fragmenty szyb.
Wśród stojących w Durrës wagonów, dwa wyróżniają się wprowadzonym kilka lat temu nowym malowaniem kolei HSH. Taki sam układ barw otrzymała prezentowana wcześniej lokomotywa T669 1054. Niestety obejrzenie pełnej wersji odmienionego schematu barw Hekurudha Shqiptare nie jest możliwe – przez wspomniane graffiti.
W Durrës znajduje się większość pozyskanych od Deutsche Bahn wagonów: 8 egzemplarzy. Dziewiąty w weekendy obsługuje jedyny pociąg pasażerski w Albanii: Elbasan – Durrës – Elbasan. Być może w Elbasan jako rezerwa jest też wagon dziesiąty i jedenasty. „Halberstadt” nr 12 od samego początku był przeznaczony na źródło części zamiennych (jedyny w szaro-miętowym malowaniu).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz