Dodatkowe informacje

poniedziałek, 5 września 2022

Na stacji Wien Hauptbahnhof – Herculesy i Jenbacher Werke

 

Pod koniec lipca prezentowałem nieistniejącą już stację kolejową Wien Südbahnhof (Ostbahn) – tu link do tego materiału. Teraz zapraszam na najnowszy wiedeński dworzec, czyli Wien Hauptbahnhof.

Stacja ta została oficjalnie otwarta pod koniec 2014 roku (pełna funkcjonalność od 2015 roku). To obecnie największy dworzec w stolicy Austrii i pierwszy w jej historii dworzec główny. 

Praktycznie co chwilę coś się na nim dzieje. Oprócz bardzo dużego ruchu pasażerskiego (przewaga pociągów narodowego austriackiego przewoźnika ÖBB) przez dworzec przejeżdżają także składy towarowe. Dominuje trakcja elektryczna, ale wciąż pojawiają się tam także pojazdy spalinowe, obsługujące linię do przygranicznej miejscowości Marchegg i dalej na Słowację. Obecnie jest ona elektyfikowana, więc to już raczej koniec kolejowego Diesla w stolicy Austrii.

To właśnie trakcja spalinowa była celem moich ostatnich wizyt na stacji Wien Hauptbahnhof. Pierwsza bardzo wczesna, druga dość późna.

W poniedziałek, 18 lipca 2022 na dworcu głównym pojawiłem się już przed godziną 6:00. Na torze piątym stał wówczas podstawiony pociąg linii R81 relacji Wien Hauptbahnhof (5:51) – Marchegg (6:48). Tę trasę zazwyczaj obsługują wagony motorowe serii 5047 w różnych zestawieniach (jeden, dwa, a nawet trzy pojazdy). Są jednak planowe wyjątki, gdy jedzie lokomotywa z wagonami. Tak było właśnie w przypadku tego pociągu.

Na jego początku znajdował się wagon sterowniczy serii Bmpz-s (nr 50 81 80-73 031-1), a za nim trzy wagony doczepne serii Bmpz-l. Na końcu pociągu jego napęd, czyli lokomotywa spalinowa Hercules. Dokładnie Siemens Eurorunner o oznaczeniu 2016 017. Rocznik 2002.

Co ciekawe, na torze obok, przy sąsiednim peronie stał inny spalinowy pociąg. Była to linia REX8 w relacji Wien Hauptbahnhof (6:16) – Marchegg (7:00/03) - Bratislava hl. st. (7:23). Jego obsługę zapewniały aż dwa Herkulesy. Był to wyjątkowy przypadek spowodowany brakiem wagonu sterowniczego, dlatego lokomotywa spalinowa była na początku i końcu składu. Oczywiście w Bratysławie mógł być wykonany oblot pociągu, ale jak widać chciano uniknąć takich manewrów. Zatem obok siebie stały jednocześnie trzy lokomotywy spalinowe. Wszystkie miały włączone silniki i wydawały wyjątkowo przyjemny dla uszu miłośnika spalinówek dźwięk. 

Pociąg do głównego dworca w Bratysławie był zestawiony z lokomotywy 2016 025 (rocznik 2002), do której doczepiono dwa wagony kolei ÖBB serii Bmpz-l i dwa wagony kolei słowackich ZSSK serii Bdteer (bezprzedziałowe, przystosowane do przewozu rowerów). Na końcu popychająca lokomotywa 2016 021 (rocznik 2002). 



Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien HauptbahnhofSiemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Siemens Eurorunner nr 2016 017 austriackich kolei ÖBB na stacji Wien Hauptbahnhof jako napęd pociągu linii R81 do Marchegg. 18.07.2022.


Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Detale lokomotywy Siemens Eurorunner nr 2016 017. Duże logo przewoźnika i mała nazwa lokomotywy: Hercules. 18.07.2022. 


Wagon sterowniczy 80-73, Bmpz-s, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Wagon sterowniczy 80-73, Bmpz-s, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Wagon sterowniczy 80-73, Bmpz-s, ÖBB, Wien HauptbahnhofWagon sterowniczy 80-73, Bmpz-s, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Początek pociągu do Marchegg. Wagon sterowniczy serii Bmpz-s nr 80-73 031-1. 

 
Wagon doczepny Bmpz-l, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Fragment jednego z trzech wagonów doczepnych serii Bmpz-l w pociągu linii R81 do Marchegg. Przed nim wagon sterowniczy. 18.07.2022.


Wagon sterowniczy 80-73, Bmpz-s, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Pociąg linii R81 do Marchegg na minutę przed odjazdem. Warto zwrócić uwagę na widoczny szczególnie na pierwszym zdjęciu fragment architektury dworca - charakterystyczna bryła dachu nad peronami. Obok stoi Siemens Eurorunner nr 2016 025 z pociągiem linii REX8 do Bratysławy. 18.07.2022.


Wagon sterowniczy 80-73, Bmpz-s, ÖBB, Wien HauptbahnhofSiemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Pociąg linii R81 do Marchegg odjeżdża ze stacji początkowej Wien Hauptbahnhof. Fragmenty filmu. 18.07.2022.


Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien HauptbahnhofSiemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien HauptbahnhofSiemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien HauptbahnhofSiemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Hercules o oznaczeniu 2016 025 podstawiony na torze 4 z pociągiem linii REX8 do stacji Bratislava hl. st., do której powinien dotrzeć po godzinie i 7 minutach jazdy. W standardowym zestawieniu składu, w miejscu lokomotywy powinien być wagon sterowniczy serii Bmpz-s. Napęd składu zapewniałby wówczas tylko jeden, doczepiony na końcu, za słowackimi wagonami Hercules. 18.07.2022.


Wagony ZSSK, Wien Hauptbahnhof

Wagony ZSSK, Wien HauptbahnhofWagony ZSSK, Wien Hauptbahnhof
Na końcu składu REX8, do austriackich wagonów ÖBB serii Bmpz-l doczepiono dwa „pudła” słowackich kolei ZSSK serii Bdteer. 18.07.2022.


Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Siemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien HauptbahnhofSiemens Eurorunner, Hercules, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Hercules kończący pociąg REX8 na godzinę 6:16, czyli maszyna o oznaczeniu 2016 021. 


W trakcie mojej porannej wizyty na dworcu głównym, przy sąsiednim peronie zatrzymały się dwa pociągi ÖBB Railjet. Niestety nie udokumentowałem ich zbyt dokładnie.

„Pracujesz, pijesz kawę, cieszysz się widokiem lub relaksujesz? Railjet (RJ), najnowocześniejszy pociąg dużych prędkości we flocie ÖBB, łączy to, co dla Ciebie ważne. Darmowe Wi-Fi, rozrywka na pokładzie, restauracja na pokładzie oraz ciche i rodzinne strefy zapewniają najwyższy komfort podróży.” 

„Z maksymalną prędkością 230 kilometrów na godzinę Railjet łączy całą Austrię, a także zabierze Cię bezpośrednio do Niemiec, Włoch, Węgier, Czech, Słowacji lub Szwajcarii. Dzięki bezpośrednim połączeniom z lotniskiem w Wiedniu Railjet łączy Cię również z całym światem.”

„Czy to rodzinne wakacje, wypoczynek czy podróż służbowa - po prostu zrelaksuj się i ciesz się podróżą! Ponieważ każdy ma swoje potrzeby, w pociągu dostępne są trzy klasy komfortu: klasa ekonomiczna, klasa pierwsza i klasa biznes.”

Powyższe cytaty pochodzą ze strony internetowej ÖBB. Reklama i opis połączeń Railjet. 

Pociąg Railjet to skład zespolony typu push-pull. Ma łącznie siedem członów, w tym jeden sterowniczy powstały w oparciu o lokomotywę Siemens EuroSprinter. Wykorzystywane do obsługi Railjetów elektrowozy to Siemensy EuroSprinter.


Railjet, Siemens EuroSprinter, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Railjet, Siemens EuroSprinter, ÖBB, Wien HauptbahnhofRailjet, Siemens EuroSprinter, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Railjet, Siemens EuroSprinter, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Siemens EuroSprinter o oznaczeniu 1116 152-0 kolei ÖBB z pociągiem Railjet nr RJ540 relacji Wien Hbf (5:45) - Sankt Pölten Hbf (6:18/20) - Linz Hbf (7:29/31) - Vöcklabruck (8:04/06) - Salzburg Hbf (8:48). Jako pierwszy wagon klasy ekonomicznej serii Bmpvz. 18.07.2022.


Railjet, Siemens EuroSprinter, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Railjet, Siemens EuroSprinter, ÖBB, Wien HauptbahnhofRailjet, Siemens EuroSprinter, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Przy tym samym peronie co pociąg do Salzburga stał inny Railjet. Prowadzony elektrowozem 1116 155-3 skład nr RJ825 relacji Wels Hbf (3:44) - Linz Hbf (3:58/4:00) - Sankt Pölten Hbf (5:00/02) - Wien Hbf (5:39/42) - Flughafen Wien (5:57). 


Następnego dnia, we wtorek 19 lipca 2022 również trafiłem na wiedeński dworzec główny. Tym razem znacznie później, bo po godzinie 23:00. Moim celem był pociąg linii REX8 w relacji Wien Hauptbahnhof (23:16) – Marchegg (0:00). Obsługiwał go autobus szynowy. Dokładnie wagon motorowy o oznaczeniu 5047 096-2. Produkt austriackiej firmy Jenbacher Werke, która ten egzemplarz wyprodukowała już pod nazwą Jenbacher Transport (podział na różne zakłady nastąpił w 1991 roku).

W trakcie fotografowania autobusu szynowego, obok przejechał pociąg towarowy – do zobaczenia na poniższym filmie.


Jenbacher Werke, 5047, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Jenbacher Werke, 5047, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Jenbacher Werke, 5047, ÖBB, Wien HauptbahnhofJenbacher Werke, 5047, ÖBB, Wien Hauptbahnhof

Jenbacher Werke, 5047, ÖBB, Wien HauptbahnhofJenbacher Werke, 5047, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Jenbacher Werke (Jenbacher Transport) 5047 096-2 jako pociąg linii REX8 na godzinę 23:16 do Marchegg podstawiony na torze czwartym. Po lewej stronie widoczne fragmenty stojącego przy sąsiednim peronie, na torze szóstym, ezt Bombardier TALENT w nieznanej relacji. 19.07.2022.


Jenbacher Werke, 5047, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Jenbacher Werke 5047 096-2 w trakcie odjazdu do Marchegg. 19.07.2022.


Jenbacher Transport, 5047, ÖBB, Wien Hauptbahnhof
Tabliczka znamionowa Jenbacher Transport umieszczona na autobusie szynowym 5047 096-2. 


Skrzydlaty lew, Wien Hauptbahnhof
Trochę historii w nowym budynku dworca głównego. Skrzydlaty lew z 1873 roku. Pierwotnie było takich osiem. Symbolizowały połączenie kolejowe z Wenecją. Sześć z nich zostało zniszczonych w trakcie drugiej wojny światowej. Ten był eksponowany w hali zlikwidowanego dworca Wien Südbahnhof (Wiedeń Południowy). Druga z ocalałych rzeźb znajduje się w parku zamku Laxenburg. 19.07.2022.


W trakcie tych dwudniowych wizyt na stacji Wien Hauptbahnhof nagrałem krótki materiał filmowy. Zobaczycie na nim odjazd popychanego przez Herkulesa nr 017 pociągu linii R81 do Marchegg. Postój przy włączonym silniku spalinówki 2016 025 z pociągiem REX8 do Bratysławy Głównej (niestety na odjazd nie mogłem czekać), a następnie już w nocnej scenerii przejazd składu towarowego prowadzonego przez dwie lokomotywy Siemens EuroSprinter o nieustalonych oznaczeniach.

Końcowa scena to odjazd wagonu motorowego 5047 096-2 jako pociąg linii REX8 do Marchegg. Niestety jest ona zepsuta przez „peronowych spacerowiczów”. Nim autobus szynowy ruszył nikogo nie było w pobliżu. Kiedy tylko wybiła godzina odjazdu, pojawili się bohaterowie drugiego, a właściwie pierwszego planu. Niestety. Peron szeroki, ja byłem doskonale widoczny, no ale po co schodzić na bok.




Temat głównego wiedeńskiego dworca kolejowego w Blogu Transportowym na pewno jeszcze się pojawi. Więcej materiałów dotyczących Austrii pod tym linkiem.



Blog Transportowy na Facebooku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz