Dodatkowe informacje

poniedziałek, 19 kwietnia 2021

Ostrawa, 120-lecie (1) - Tatra T2

 

13 września 2014 w Ostrawie obchodzono 120-lecie tamtejszej komunikacji miejskiej. Na temat tego wyjątkowego wydarzenia, obfitującego w prezentacje różnego rodzaju taboru, pisałem wiele razy. Omówiłem już historyczne trolejbusy (tu link). Pokazałem także techniczną Avię (tu link) i rozpocząłem prezentację muzealnych tramwajów. Z tej serii ukazał się już materiał o wagonach Barborka i brňák (tu link). Teraz pora na Tatrę T2.

To następca modelu T1, który powstał w oparciu o amerykańską licencję tramwaju PCC. W roku 1955 rozpoczęto testy dwóch prototypów. Start produkcji seryjnej Tatry T2 datuje się na rok 1957. Natomiast zakończenie na rok 1962. Łącznie powstało 771 takich tramwajów. Trafiły one na torowiska Czechosłowacji i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (tu pod oznaczeniem T2SU).

Do Ostrawy trafiło aż 100 fabrycznie nowych wagonów T2. Otrzymały one numerację z zakresu 600 – 699. Na początku lat 70-tych dokupiono jeszcze 6 takich pojazdów z likwidowanej sieci tramwajowej w Ústí nad Labem (Uście nad Łabą). Oznaczono je jako #594 – 599. 

Ostrawskie Tatry T2 eksploatowano solo lub w składach dwuwagonowych.

Wagon #681 to bohater tego materiału. Rocznik 1961. Do roku 1998 eksploatowany liniowo. Wycofany z przeznaczeniem na zabytek. 

W roku 2000 przeszedł on drobny remont. Przywrócono mu wówczas malowanie z przełomu lat 70 i 80-tych ubiegłego wieku. Było to związane z obchodami 40-lecia zajezdni tramwajowej Poruba. 

Właściwy remont Tatry #681 trwał kilka lat, w okresie od roku 2001 do 2009. W jego trakcie wagon przywrócono do stanu z lat 70-tych.

W trakcie obchodów 120-lecia ostrawskiej komunikacji miejskiej wagon Tatra T2 #681 wraz z innymi historycznymi tramwajami obsługiwał specjalną trasę Martinov – Poruba.



Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava
Tatra T2 na terenie warsztatów Martinov. Wagon kończy kolejny kurs z zajezdni Poruba. Większość pasażerów wysiadła wcześniej - po wjechaniu na teren zakładu, który tramwaj następnie okrąża. Widoczny po prawej stronie wagon techniczny będzie bohaterem oddzielnego materiału. 13.09.2014.


Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava
Krótki postój na końcu specjalnej trasy z Poruby. Mimo dość zróżnicowanej pogody (czasami padało) frekwencja na tej niezwykłej imprezie dopisała. Przed tramwajem widoczny fragment trójosiowego trolejbusu Tatra T400/IIIA.


Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP Ostrava
Z tego miejsca na terenie warsztatów Martinov rozpoczynały kursy pojazdy linii specjalnych. Tatra T2 #681 pojedzie do zajezdni Poruba. Stojący obok trolejbus Škoda 8Tr z doczepką Karosa B40 wykona kolejne kółko wokół zakładu. Stąd także odjeżdżały wożące pasażerów tramwaje techniczne - tylko po terenie wewnętrznym. Warto zwrócić uwagę na ciekawą konstrukcję niebieskich schodów pożarowych na boku budynku.


Tatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP OstravaTatra T2, DP Ostrava

Tatra T2, DP Ostrava
Tatra T2 wyrusza w kolejny kurs linii specjalnej do zajezdni Poruba.


Na terenie warsztatów Martinov nagrałem film prezentujący Tatrę T2 w ruchu. Na początku, po objechaniu terenu zakładu, wagon kończy kurs z Poruby. Koniec nagrania to ponowny odjazd do zajezdni Poruba. Na filmie naniesiony jest stary adres Bloga Transportowego, jeszcze z platformy Blox.




W następnej części relacji z tej ciekawej imprezy transportowej pokażę Tatrę T1 i wagony techniczne powstałe na bazie Tatr. 

Kolejne wpisy z tej serii będą opatrzone wspólnym tytułem „Ostrawa, 120-lecie”.


Wpisy z tagiem oldtimer


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz