13 września 2014 w Ostrawie obchodzono 120-lecie tamtejszej komunikacji miejskiej. Na temat tego wyjątkowego wydarzenia, obfitującego w prezentacje różnego rodzaju taboru, pisałem wiele razy. Omówiłem już historyczne trolejbusy (tu link). Pokazałem także techniczną Avię (tu link) i rozpocząłem prezentację muzealnych tramwajów. Z tej serii ukazał się już materiał o wagonach Barborka i brňák (tu link). Teraz pora na Tatrę T2.
To następca modelu T1, który powstał w oparciu o amerykańską licencję tramwaju PCC. W roku 1955 rozpoczęto testy dwóch prototypów. Start produkcji seryjnej Tatry T2 datuje się na rok 1957. Natomiast zakończenie na rok 1962. Łącznie powstało 771 takich tramwajów. Trafiły one na torowiska Czechosłowacji i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (tu pod oznaczeniem T2SU).
Do Ostrawy trafiło aż 100 fabrycznie nowych wagonów T2. Otrzymały one numerację z zakresu 600 – 699. Na początku lat 70-tych dokupiono jeszcze 6 takich pojazdów z likwidowanej sieci tramwajowej w Ústí nad Labem (Uście nad Łabą). Oznaczono je jako #594 – 599.
Ostrawskie Tatry T2 eksploatowano solo lub w składach dwuwagonowych.
Wagon #681 to bohater tego materiału. Rocznik 1961. Do roku 1998 eksploatowany liniowo. Wycofany z przeznaczeniem na zabytek.
W roku 2000 przeszedł on drobny remont. Przywrócono mu wówczas malowanie z przełomu lat 70 i 80-tych ubiegłego wieku. Było to związane z obchodami 40-lecia zajezdni tramwajowej Poruba.
Właściwy remont Tatry #681 trwał kilka lat, w okresie od roku 2001 do 2009. W jego trakcie wagon przywrócono do stanu z lat 70-tych.
W trakcie obchodów 120-lecia ostrawskiej komunikacji miejskiej wagon Tatra T2 #681 wraz z innymi historycznymi tramwajami obsługiwał specjalną trasę Martinov – Poruba.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz