Na stację Jaroszowiec Olkuski trafiłem we wtorek, 19 maja 2020. Celowo wybrałem dzień roboczy, licząc na większy ruch pociągów na linii Tunel – Sosnowiec Główny, a przede wszystkim na szerokotorowej LHS. Była też minimalna szansa na obsługę bocznicy zakładów papierniczych w pobliskiej miejscowości Klucze.
Niestety jedyny pociąg przejechał nim zdążyłem dotrzeć do torów (2xEU07 z węglarkami), a później ruch całkowicie zamarł. Pierwsza osobówka była przewidziana dopiero za kilka godzin. Na LHS także nic się nie działo (w rejonie Wolbromia trwały prace torowe), a o obsłudze bocznicy papierni mogłem tylko pomarzyć – w obu prowadzących do zakładu torach wymieniano podkłady (bezpośrednio za przejazdem drogowym przy stacji).
Na szczęście przyjazd w to miejsce nie okazał się bezowocny. Za jedynym peronem stacji stał skład cystern z lokomotywą, której spotkanie w Polsce staje się coraz trudniejsze. „Rumun”, bo to o tym pojeździe mowa był wygaszony, więc miałem sporo czasu na oglądanie maszyny i robienie zdjęć.
Dokładnie to Electroputere 060DA o numerze 2332 (NVR: 92 51 3 630 280-7). Rocznik 1980. W Internecie nie znalazłem szczegółowych informacji o początkowej historii lokomotywy. Na pewno jednak pochodzi z rumuńskich kolei CFR, od roku 2007 w Polsce. Najpierw w firmie Sigma Tabor, a od 2008 w eksploatacji przez Euronaft z Trzebini. W związku z połączeniem spółek ORLEN Południe i Euronaft Trzebinia, obecnie 060DA-2332 jest własnością ORLEN KolTrans, pozostając w malowaniu dawnego właściciela, czyli Euronaftu. Na pudle lokomotywy naniesiono symbol obecnego użytkownika lokomotywy: PL-ORKOL.
Do 060DA-2332 podpięto skład około 10 cystern. W większości z GATX (General American Transportation Corporation, amerykańska firma transportowa z oddziałami również w Europie, w tym w Polsce, której głównym elementem działalności jest wynajem taboru kolejowego). Były też dwie cysterny z mającej w siedzibę w Szczecinie firmy Tankwagon. Ona również specjalizuje się w wynajmie taboru – różnych wagonów towarowych, głównie typu Eanos, Eaos, Fac, Fcs, Fas, Res, Uagpps i Z, do przewozu żywności, produktów chemicznych, lekkich i ciężkich produktów ropopochodnych i gazów – podano na stronie internetowej Tankwagon.
Tankwagon jest firmą, która powstała w 1991 roku w Szczecinie, z udziałem kapitału szwedzkiego. Obecnie funkcjonuje w ramach niemieckiej grupy kapitałowej European Wagon Lease.
„Rumun” z cysternami stał w tej lokalizacji już od dłuższego czasu – tor za składem był pokryty rdzawym nalotem.
060DA-2332 w malowaniu Euronaft Trzebinia ze składem cystern stoi na terenie stacji Jaroszowiec Olkuski. 19.05.2020.
Tabliczka znamionowa umieszczona na boku 060DA-2332. Lokomotywa w roku 2007 przeszła remont w ZNTK Poznań.
Pierwszy wagon składu prowadzonego przez 060DA-2332 to cysterna serii Zacs nr 33 80 786 7 172-8 z firmy Tankwagon.
Drugi z wagonów to także Tankwagon, tym razem to cysterna serii Zaes nr 37 80 7887 400-5. Na wagonie podano informację, że służy on do przewozu butanolu. Resztę składu tworzyły pojazdy GATX.
Czwarty wagon składu i jednocześnie drugi z GATX. Cysterna serii Zas nr 33 80 7966 646-1.
Pośród wagonów GATX były także inne cysterny serii Zas. Na końcy wagon nr 33 80 7966 623-0, a przed nim nr 33 80 7966 549-7.
Nazwa stacji Jaroszowiec Olkuski obowiązuje od 1966 roku. Wcześniej był to Jaroszowiec (1964 - 1966), a pierwotnie Rabsztyn (od 1885 roku) – stary napis jest widoczny na jednej ze ścian budynku dworcowego. Nie pełni on już funkcji kolejowych. Jest zamieszkały i to ratuje go przed całkowitą dewastacją.
Jedyny peron jest nieco oddalony od budynku dworcowego i aby się do niego dostać, trzeba przejść przejściem podziemnym. W dniu 19 maja 2020 było ono niedawno odświeżone, więc nie robiło aż tak negatywnego wrażenia. Zdjęcia sprzed lat dostępne w Internecie wskazują jednak, że to miejsce lubiane przez „lokalny element”, więc pewnie niedługo będzie tam znowu brudno i okropnie.
Budynek dworcowy stacji Jaroszowiec Olkuski. Na górnym zdjęciu, na bocznej ścianie widać nazwę funkcjonującą do 1964 roku: Rabsztyn.
Jedyny peron stacji Jaroszowiec Olkuski. Widok w stronę Olkusza. Na końcu wejście do przejścia podziemnego. Tor dobrze widoczny maksymalnie po prawej stronie to LHS. Za nim jest jeszcze bocznica zakładów papierniczych.
Warto jeszcze dodać, że tuż za stacją Jaroszowiec Olkuski (w stronę Wolbromia), pomiędzy liniami normalnotorową, a LHS jest lokomotywownia, na terenie której widziałem małe spalinówki (np. 401Da – chyba). Może to obsługa bocznicy papierni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz