W Krakowie będzie więcej elektrycznych autobusów. W poniedziałek, 25 maja 2020 tamtejsze MPK podpisało umowę z firmą Solaris na zakup aż 50 egzemplarzy modelu Urbino 18 electric. Zostanie dostarczonych także 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in, dedykowanych do każdego autobusu. Pojazdy trafią do Krakowa w przeciągu roku od momentu podpisania umowy. Wartość kontraktu wynosi 165 435 000 zł. Więcej szczegółów w poniższym materiale producenta.
To już kolejne autobusy elektryczne firmy Solaris, które wybrał krakowski przewoźnik. Mieszkańcy Krakowa mogą na co dzień korzystać z 28 elektrobusów tej samej marki. – Decyzję o zakupie kolejnych 50 autobusów elektrycznych marki Solaris, odbieramy jako wyraz pozytywnych doświadczeń z eksploatacji pojazdów elektrycznych Solaris, wynikających nie tylko z wysokiej jakości samych autobusów, ale także z profesjonalnie przygotowanej obsługi serwisowej. Jesteśmy dumni, że mamy realny wpływ na poprawę jakości powietrza w Krakowie – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.
Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy przegubowe zostaną konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Magazynami energii będą natomiast charakteryzujące się bardzo wysoką gęstością energii baterie Solaris High Energy+.
Elektryczne przegubowce będą mogły zaoferować jednorazowo podróż dla 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Najnowsze autobusy dla Krakowa będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły skorzystać z platform ułatwiających wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampy zostaną zamontowane przy drugich drzwiach.
- Kraków zajął piąte miejsce w konkursie o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Jednym z elementów, które były w tym konkursie brane pod uwagę, to ekologiczny transport i jego znaczenie dla środowiska. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych. - Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa - powiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.
Autobusy Solaris Urbino 18 electric są już eksploatowane przez MPK Kraków. Tu przykładowy egzemplarz oznaczony jako DN004 (rocznik 2017) w trakcie sesji fotograficznej w różnych rejonach miasta (od góry: ul. Basztowa, ul. Podzamcze i rejon Centrum Kongresowego ICE). Fot. Solaris - materiały prasowe.
Inne elektryczne przegubowce Solarisa trafią do miasta Krajowa w południowej części Rumunii. Dokładnie będzie to szesnaście egzemplarzy Urbino 18 electric. Władze miasta po raz pierwszy zdecydowały się na pojazdy bateryjne, dlatego w ramach kontraktu Solaris dostarczy także ładowarki – zarówno urządzenia do nocnego ładowania, jak i szybkie ładowarki pantografowe. Oto, co na ten temat napisał producent.
Zgodnie z umową podpisaną 28 kwietnia 2020, Krajowa otrzyma wszystkie elektrobusy najpóźniej w lipcu 2021 roku. Wartość kontraktu wynosi około 12 mln euro, z czego większość pochodzi ze środków europejskich. Inwestycja w ultranowoczesne, bezemisyjne autobusy poprawi jakość powietrza w mieście i podniesie komfort życia mieszkańców.
Napęd w przegubowych elektrobusach zapewni silnik centralny o mocy 240 kW. Każdy z elektrycznych pojazdów będzie posiadał baterie Solaris High Energy. Magazyny energii będą ładowane poprzez tzw. „odwrócone” pantografy, czyli urządzenia, które będą opuszczać się na autobus z masztu ładowarki pantografowej.
To pierwsza inwestycja miasta w autobusy bateryjne. W ramach kontraktu Solaris jest odpowiedzialny także za dostarczenie niezbędnej infrastruktury ładowania pojazdów. Wraz z autobusami do miasta zawita 20 ładowarek. W ciągu dnia Urbino electric będą uzupełniały energię w bateriach za pomocą 4 ładowarek pantografowych, nocą zaś poprzez 16 ładowarek plug-in.
W klimatyzowanych Solarisach zostanie zapewniony dostęp do sieci WiFi, a pasażerowie będą mogli podładować swoje telefony za pomocą kilku ładowarek USB. Na pokładzie dostępny będzie system informacji pasażerskiej, a także złożony z 7 kamer monitoring, zwiększający bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Ponadto w autobusach zostaną zamontowane urządzenia liczące pasażerów.
Do materiału o autobusach dla miasta Krajowa producent dołączył przykładowe zdjęcia Solarisa Urbino 18 electric. W tym przypadku z Brukseli: Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles / Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussels. Autobus o numerze 1508 z 2019 roku. Oznakowanie linii 12 łączącej centrum Brukseli z lotniskiem. Fot. Solaris - materiały prasowe.
Marka Solaris jest już obecna na ulicach miasta Krajowa. Spalinowe Urbino 12 są eksploatowane przez tamtejszego przewoźnika RAT Craiova. Tu egzemplarz o numerze taborowym 013 (rocznik 2014) udokumentowany przez Google na Calea București w trakcie obsługi linii 9 we wrześniu 2019. Źródło: Google Street View.
Warto jeszcze dodać, że Krajowa jest drugim miastem w Rumunii, które zdecydowało się na autobusy elektryczne Solaris w swojej flocie. Do tej pory 41 egzemplarzy Urbino 12 electric producent dostarczył już do Kluż-Napoki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz