W niedzielę 23 czerwca 2019 rozpoczął się kolejny sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Na tramwajowej trasie 0 kursował historyczny skład Sanok SN2+PN2. Tego dnia uruchomiono także specjalną linię autobusową.
Była to trasa pospieszna oznaczona jako „A”, kursująca w relacji Cracovia Stadion – Kombinat przez ul. Piłsudskiego, Basztową, Lubicz, Mogilską, al. Jana Pawła II i al. Solidarności.
Rozkład jazdy linii A. Historyczne przegubowce w trasę wyruszały co 30 min. Cytat ze strony www.mpk.krakow.pl.
Do jej obsługi wyznaczono cztery historyczne przegubowce, w tym debiutujący w tej roli, odrestaurowany MAN SG242. Rocznik 1992. Jedyny taki autobus w Krakowie, pierwszy nowy zachodni autobus we flocie MPK. Miało być ich więcej, ale finalnie skończyło się na jednym egzemplarzu.
Był on eksploatowany liniowo w latach 1992 – 2013. Oto, co między innymi na jego temat napisał właściciel, czyli MPK Kraków: „To pierwszy w Krakowie autobus z systemem ABS. Co ciekawe jest to najprawdopodobniej najdłużej eksploatowany przez MPK SA autobus w Krakowie. W ciągu ponad dwudziestoletniej eksploatacji przejechał ponad 800 tys. km”.
Przyznam, że byłem przekonany, że autobus ten złomowano, bo przewoźnik jakoś specjalnie nie nagłaśniał faktu, że pozostawi go jako pojazd historyczny. Jego powrót na krakowskie ulice był zatem dla mnie bardzo miłą niespodzianką.
MAN SG242 otrzymał historyczne oznakowanie taborowe, czyli numer 36001. Nadano mu go w 1992 roku, gdy trafił do zajezdni Czyżyny. Później wielokrotnie zmieniał oznaczenia. Trafiał także do różnych zajezdni. Jego kolejnym „domem” była Wola Duchacka, a finalnie Bieńczyce. Tam „dziadek”, bo tak pojazd ten nazywano, zakończył eksploatację liniową. Wówczas pod oznaczeniem BM700.
Wielki powrót, czyli MAN SG242 na linii A. Przegubowiec wykonuje swój ostatni kurs w kierunku pętli Cracovia Stadion. Autobus przejeżdża z ul. Lubicz w Basztową.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz