W dziale Metro ponownie zapraszam do Berlina. Ostatnio pisałem (link) o
linii U1, a dokładnie o stacji Möckernbrücke. Niedługo będzie się na
niej zatrzymywał najnowszy tabor. Jak podała firma Stadler, na początku
lutego 2015 roku odbyła się oficjalna prezentacja prototypu nowego
pociągu metra wyprodukowanego dla Berlińskich Zakładów Komunikacyjnych
(BVG) przez Stadler Pankow GmbH, niemiecki oddział Grupy Stadler Rail.
Został on oznaczony jako typ IK.
Prototypowy skład typu IK na linii U2. Prezentacja dla dziennikarzy.
Skład
ten przejdzie serię testów na małoprofilowych liniach U1 – U4, a w
marcu dołączy do niego drugi prototyp. Jeżeli testy wypadną pozytywnie,
przewoźnik będzie mógł zakupić kolejne 34 takie pociągi. Wagony typu IK
zostały zaprojektowane specjalnie dla potrzeb BVG. Jak już pisałem
szerokość wagonów małoprofilowych wynosi 2,30 m. Stadlerowe IK będą o 10
cm szersze. Udało się to osiągnąć dzięki optymalnemu wykorzystaniu
skrajni (zarysu, poza który nie mogą wystawać żadne elementy taboru). Te
dodatkowe centymetry to powierzchnia, która została wykorzystana do
bardziej komfortowego rozmieszczenia miejsc siedzących.
Pociągi
typu IK są jednoprzestrzenne, czteroczłonowe. Jak podaje producent,
przystosowano je do przewozu około 330 pasażerów, w tym około 80 na
miejscach siedzących. „Produkując pojazdy dla przewoźników na całym
świecie, zawsze bierzemy pod uwagę ich indywidualne potrzeby. Podobnie
było przy tworzeniu naszego nowego pociągu dla berlińskiego metra.
Dzięki efektywnej współpracy z BVG oraz zastosowaniu innowacyjnych
rozwiązań stworzyliśmy nowoczesny pojazd, który zapewni podróżującym
wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo” – powiedział Ulf Braker, prezes
Stadler Pankow GmbH.
Broszura z danymi technicznymi pociągu IK.
Dla
komfortu pasażerów składy IK wyposażono w przyjazny system informacji
pasażerskiej oraz układy jezdne z zawieszeniem pneumatycznym,
odpowiednio niwelującym odczuwalność ewentualnych wstrząsów. W trosce o
bezpieczeństwo podróżnych w każdym członie został zamontowany monitoring
wideo. Zadbano także o wygodę maszynistów. Kabina została
zaprojektowana w sposób ergonomiczny, a pociągiem można sterować siedząc
lub stojąc.
Na
temat nowego taboru wypowiedziała się także Sigrid Evelyn Nikutta,
prezes zarządu BVG: „Pociąg typu IK to nowoczesny pojazd spełniający
najwyższe wymagania zarówno w kwestii komfortu oraz dostępności dla
pasażerów, jak również bezpieczeństwa podróżowania oraz efektywności
energetycznej. Jestem przekonana, że przypadnie on Berlińczykom do
gustu”.
Screen z portalu Eisenbahn-Kurier.de. Prototypowy skład oznaczony numerem 1025.
Zgodnie
z założeniami, zakup 36 składów IK pozwoli wycofać z eksploatacji
pociągi A3L 71 z początku lat 70-tych (składy o numeracji 656/657 –
792/793).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz