Dodatkowe informacje

wtorek, 24 lutego 2015

Solaris Tramino w Krakowie



23 lutego 2015 (poniedziałek) w Krakowie rozpoczęły się trzymiesięczne testy tramwaju Solaris Tramino. To wagon, o którym już pisałem w Blogu Transportowym (link do wpisu ze stycznia 2011). Egzemplarz przedseryjny, rocznik 2009. Eksploatowany przez MPK Poznań przed dostarczeniem zamówionych Tramino. Po zrealizowaniu kontraktu pozostał u tego przewoźnika, znacznie wyróżniając się pośród innych wagonów marki Solaris – zielone, a on biało-szaro-czerwony (link do wpisu o poznańskich Tramino). Wagon otrzymał numer taborowy 451. Pod takim oznaczeniem kursuje także w Krakowie.


Solarisa Tramino skierowano na linię nr 1 łączącą pętle Wzgórza Krzesławickie i Salwator. Podstawowa obsługa tej kursującej co 10 minut w dni robocze trasy to jeżdżące na przemian wagony E1+C3 i EU8N. W soboty i święta częstotliwość spada do 20 minut, a tabor to wyłącznie EU8N.


 Solaris Tramino, testy w Krakowie
Rondo Grzegórzeckie. Solaris Tramino na linii nr 1 zmierza w stronę pętli Salwator. 23.02.2015.




Jak wspomniałem, testowany wagon był już opisywany w Blogu Transportowym. MPK Kraków, władze miasta i producent pojazdu zwrócili uwagę na dość istotny element jego wyposażenia. Nowość, której nie było w roku 2011. To jedna z największych innowacji „świata tramwajowego”. Chodzi o zamontowany na dachu Układ Odzysku Energii z systemem superkondensatorów. Dzięki temu tramwaj może gromadzić energię elektryczną, którą później wykorzysta przy przyspieszaniu. Efektem tego jest zmniejszenie zużycia energii o około 20-30% w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami. Jak podkreślił producent, jest to pierwszy w Polsce tak wyposażony tramwaj. Co ciekawe, układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany do zapewnienia jazdy autonomicznej wagonu. Wizja tramwajów jeżdżących bez sieci trakcyjnej bardzo przypadła do gustu władzom miasta. W trakcie oficjalnej prezentacji unowocześnionego Tramino wiceprezydent Tadeusz Trzmiel mówił o możliwej takiej eksploatacji tramwajów w rejonie Plant i do Cichego Kącika.



Szczegółowe dane techniczne Solarisa Tramino testowanego w Krakowie:



Część mechaniczna


Długość
mm
31 960
Szerokość
mm
2 350
Wysokość
mm
3 575
Wysokość podłogi nad wózkami
mm
480
Wysokość podłogi
mm
350
Wysokość podłogi w strefach drzwiowych
mm
350
Procentowy udział niskiej podłogi
%
100
Sprzęg pomocniczy (producent, typ)

Dellner, Albert
Liczba drzwi (producent)

6 (Ultimate)
Szerokość drzwi
mm
2 x 750 + 4 x 1300
Szerokość siedzeń
mm
420
Ilość miejsc dla pasażerów (przy 5 osobach/m2)

204 (w tym 61 siedzące)



Wózki


Prześwit toru
mm
1435
Minimalny promień łuku
m
18
Układ osi

Bo’2’Bo’
Rozstaw osi
mm
1800
Średnica kół nowych/zużytych
mm
600/540
Szerokość obrzeży kół
mm
95
Liczba tarcz hamulcowych w wózku napędowym

2
Liczba tarcz hamulcowych w wózku tocznym

4
Koło z przekładką gumową (producent, typ)

GHH, V 60
Smarowanie obrzeży kół (producent)

Rebs



System elektryczny


Napięcie sieci trakcyjnej
V DC
600
Liczba silników asynchronicznych (producent)

4 (VEM)
Typ

DKCBZ 0211-4JA
Moc ciągła (jednego silnika)
kW
105




                                       
Zamów bezpłatny newsletter

Blog Transportowy na Facebooku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz