Nowa hybrydowa lokomotywa. Materiał prasowy firmy Stadler.
Stadler i SBB Cargo świętują prezentację nowej lokomotywy hybrydowej w Winterthur
14 października 2011 roku Stadler
Winterthur AG, spółka córka szwajcarskiej Grupy Stadler Rail, oraz SBB
Cargo, spółka zależna Szwajcarskich Kolei Federalnych, dokonały
uroczystej prezentacji nowej lokomotywy hybrydowej typu Eem 923. Na
początku 2012 roku SBB Cargo rozpocznie eksploatację pierwszej z 30
zamówionych lokomotyw. Ich wykorzystanie umożliwi przewoźnikowi
świadczenie usług przewozowych oraz dostawczych w sposób bardziej
efektywny oraz przyjazny dla środowiska.
„To najbardziej nowatorska i innowacyjna lokomotywa manewrowa dostępna na rynku”
– powiedział Hartmut Dietrich, dyrektor generalny Stadler Winterthur AG
podczas uroczystości prezentacji pierwszego pojazdu tego typu.
Zdaniem Hartmuta Dietricha nowa
lokomotywa manewrowa stanowi milowy krok w historii firmy. Została ona
opracowana na bazie lokomotywy typu Ee 992, która obecnie z powodzeniem
wykorzystywana jest przez Oddział Pasażerski SBB do prac manewrowych.
Pomimo, że z zewnątrz wygląda podobnie, wewnątrz nowa lokomotywa
hybrydowa różni się od poprzedniego typu wykorzysującego jedynie napęd
elektryczny.
„Oprócz napędu elektrycznego o
podwójnej mocy, lokomotywa Eem 923 wyposażona jest również w dodatkowy
silnik spalinowy umożliwiający obsługę niezelektryfikowanych bocznic, co
znacząco zwiększa jej wydajność” – powiedział Alberto Cortesi, główny inżynier w Stadler Winterthur.
Większa efektywność w całowagonowym przewozie towarów
Napęd hybrydowy idealnie odpowiada
potrzebom SBB Cargo. Dzięki temu, że lokomotywa typu Eem 923 może być
wykorzystywana zarówno do prowadzenia pociągów, jak i pracy manewrowej,
SBB Cargo zyskuje znaczną elastyczność produkcji.
„Przy maksymalnej prędkości 100 km/h
nowa lokomotywa znacząco ułatwi wykorzystanie wolnych tras mocno
obciążonej szwajcarskiej sieci kolejowej” – powiedział Michel
Henzi, kierownik generalny projektu w SBB Cargo. Ponadto, SBB Cargo
spodziewa się istotnego zwiększenia dostępności pojazdów przy
jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych oraz kosztów utrzymania. „Od
momentu wprowadzenia do użytkowania wszystkich trzydziestu zamówionych
lokomotyw w 2013 roku, koszty operacyjne znacząco spadną ze względu na
wykorzystanie głównie energii elektrycznej. Dodatkowo, emisja dwutlenku
węgla do atmosfery zostanie zredukowana o ponad 4 tys. ton rocznie” – dodał Michel Henzi.
„Świadomie zdecydowaliśmy się na
szczególnie przyjazną dla środowiska lokomotywę manewrową, która jest
jednocześnie bardzo oszczędna w poborze energii” – powiedział
Jürgen Mues, dyrektor ds. zarządzania aktywami oraz członek zarządu SBB
Cargo, zdaniem którego lokomotywa hybrydowa stanowi zarówno efektywne
jak i innowacyjne rozwiązanie. Według Muesa lokomotywa ta stanowi dowód
zaangażowania ze strony SBB Cargo w ruch na rzecz przewozów
całowagonowych w Szwajcarii.
Zaangażowanie SBB w zrównoważony rozwój
Jako pionier w kolejowym przewozie
towarowym w Europie, SBB Cargo zobowiązało się do wykorzystywania w
przyszłości lokomotyw manewrowych z napędem hybrydowym. W czerwcu 2010
roku przewoźnik zamówił 30 nowych dwuosiowych pojazdów typu Eem 923 o
wartości 88 milionów franków szwajcarskich w spółce Stadler Winterthur
AG. Zaawansowane lokomotywy manewrowe o wysokiej wydajności będą
dostarczane w latach 2012-2013. Znajdą zastosowanie przy lekkich i
średnich pracach manewrowych oraz przewozach towarowych. Zastąpią one
obecnie użytkowane lokomotywy manewrowe typu Bm 4/4 oraz liczne
lokomotywy trójosiowe i trakcyjne, które nie są w stanie dłużej spełniać
potrzeb przewoźnika. Zarówno utrzymanie, jak i związana z długim
okresem ich użytkowania podatność na usterki pociąga za sobą konieczność
ponoszenia wysokich kosztów. Nowa inwestycja umożliwi SBB Cargo
ujednolicenie floty pojazdów manewrowych i dostawczych, a także większą
wydajność operacyjną oraz utrzymania całego taboru. Model Eem 923
idealnie pasuje do floty przewoźnika, na którą składają się również
lokomotywa typu Am 843 (lokomotywa spalinowa z filtrem cząstek stałych)
do wykonywania ciężkich prac manewrowych oraz zmodernizowana lokomotywa
typu Tm 232 (również z filtrem cząstek stałych) do obsługi lekkich prac
manewrowych.
Tekst i fot. Stadler (SBB Cargo) - informacja prasowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz