W
dniach 21 - 26 października 2011 r. w belgijskim Kortrijk odbywała się
wystawa (targi) Busworld. To wielkie autobusowe święto, słynące
chociażby z premierowych pokazów autobusów. Tak było np. w przypadku
nowego Neoplana Skylinera. Jego producent podesłał informację prasową na
ten temat.
Atrakcyjna konstrukcja –
światowa premiera autobusu NEOPLAN Skyliner w Kortrijk
światowa premiera autobusu NEOPLAN Skyliner w Kortrijk
- Ekskluzywny design Sharp Cut
- Koncepcja SkyLights zakładająca więcej światła i lepszą widoczność
- Nowo opracowana klimatyzacja dwustrefowa
- Bogaty program bezpieczeństwa z aktywnym podwoziem
- Wydajny układ napędowy umożliwia uzyskanie najniższych
wartości emisji CO2 na pasażerokilometr
Na targach Busworld w belgijskim Kortrijk NEOPLAN Skyliner świętuje swoją światową premierę. Firma MAN Truck & Bus rozpoczyna w Kortrijk sprzedaż niezwykłego piętrowego autobusu, kontynuując ponad 40-letnią historię sukcesów autobusu dwupokładowego marki NEOPLAN.
Od prezentacji autobusu Skyliner Preview
na targach IAA 2010 flota pojazdów testowych eksploatowanych przez
międzynarodowych przewoźników dostarczyła wielu doświadczeń. U klientów
tych autobusy Skyliner były na przykład używane na liniach
dalekobieżnych – a to jest właśnie główne zastosowanie autobusów
piętrowych z 83 miejscami siedzącymi, z jasnym pokładem dolnym i
panoramicznym pokładem górnym. Dzięki temu przewoźnicy mogą oferować
atrakcyjne połączenia międzymiastowe. Zużycie paliwa przez testowe
autobusy Skyliner pokazuje, że ten komfort jazdy daje się połączyć ze
świetnymi parametrami ekonomicznymi: przy zużyciu oleju napędowego w
granicach 30 litrów na 100 kilometrów ten luksusowy autobus okazuje się
być bardzo oszczędny. Testy w terenie udowodniły, że obliczone wartości
emisji CO2, wynoszące co najmniej 12 gramów na
pasażerokilometr, mogą być w praktyce jeszcze niższe przy pełnym
obciążeniu. Pierwsze seryjne autobusy Skyliner będą sprzedawane od
początku 2012 roku. Wpłynęło już dużo zamówień na tę nową atrakcyjną
pozycję z królewskiej klasy autobusów turystycznych.
Jako twórca klasy autobusów
dwupokładowych z 1967 roku Skyliner może pochwalić się nie tylko długą
tradycją, ale też dużą popularnością wśród klientów – do tej pory po
drogach całego świata jeździły ponad 4000 autobusów NEOPLAN Skyliner,
które dawały pasażerom niepowtarzalną możliwość luksusowej podróżny.
Dynamiczny, ekskluzywny i pełen innowacji: nowy NEOPLAN Skyliner stanowi
nawiązanie firmy MAN Truck & Bus AG do pełnej sukcesów historii
autobusów dwupokładowych.
Ekskluzywny design autobusu Skyliner – perfekcyjny trójdźwięk kształtu, funkcjonalności i ergonomii
Design autobusów NEOPLAN jest już
legendą i był wielokrotnie wyróżniany prestiżowymi nagrodami
międzynarodowymi. Odpowiednio wysokie były również ambicje zespołu
projektantów, którzy zajmowali się piątą generacją autobusów Skyliner.
Autobus piętrowy jest dla projektantów największym wyzwaniem: korpusowi
pojazdu o długości prawie 14 m, szerokości 2,55 m i wysokości 4 m trzeba
nadać estetyczną lekkość oraz dynamikę, uzyskując jednocześnie harmonię
pomiędzy kształtem, funkcjonalnością i ergonomią. W dziale rozwoju
wnętrz konstruktorzy pracowali intensywnie nad doborem kolorów,
materiałów i powierzchni do wnętrza pojazdu. W efekcie powstała
innowacyjna estetycznie nowa postać autobusu NEOPLAN Skyliner.
Wyraźne linie i ostre krawędzie ze szkła
i blachy są połączone z bezkompromisową aerodynamiką, która wyznacza
nowe trendy w dziedzinie autobusów piętrowych klasy luksusowej.
Konsekwentnie zaprojektowane linie, nagrodzony design „Sharp Cut“ marki
NEOPLAN stanowiły podstawę projektu Skylinera i sprawiły, że ten nowy
autobus stał się członkiem aktualnej rodziny NEOPLAN. W ramach tej nowej
interpretacji tradycyjne cechy wzornicze, takie jak skierowane do
przodu drążki okienne, są harmonicznie połączone z nowymi elementami
stylizacyjnymi, na przykład diamentowym szlifem na górnej krawędzi okna,
modelowymi wciągnięciami z obu stron w części tylnej oraz wyrazistą
przednią maską. „Oblicze” Skylinera jest nacechowane klasycznie wielką,
poziomo podzieloną przednią szybą z typowym dla autobusów NEOPLAN
przednim pasem i ostro zarysowanymi reflektorami stylizowanymi na
przezroczyste szkło. Seryjnie Skyliner jest wyposażony w światła LED do
jazdy dziennej, światło doświetlenia zakrętu, zaś biksenonowe reflektory
świateł mijania i drogowych są dostępne na specjalne zamówienie.
Kierunkowskazy i reflektory przeciwmgłowe są umieszczone w przednim
pasie oddzielnie. Większe promienie przednich naroży i wypukłości szyby
przed przednimi słupkami, konsekwentne zaokrąglenia i płaskie
powierzchnie oraz nachylona o około 25 stopni górna przednia szyba
przyczyniają się do uzyskania świetnej aerodynamiki.
Szerokość przednich słupków jest
minimalna: dzięki temu widoczność ze stanowiska kierowcy we wszystkie
strony jest prawie niezakłócona, a dzięki ciemnej barwie słupków
osiągnięto grafikę okna, która od zewnątrz sprawia wrażenie ciągłości.
Duża, trójwymiarowo wypukła i nachylona daleko do tyłu szyba
panoramiczna nadaje Skylinerowi unikalny wygląd, a pasażerom na górnym
pokładzie zapewnia niepowtarzalny widok. Z boku panoramiczna szyba łączy
się wizualnie z pasem okiennym dolnego pokładu. W ten sposób następuje
optyczna eliminacja podziału na pokład górny i dolny i typowe
wzmocnienie optycznego efektu przyłbicy z przodu pojazdu.
Skyliner świadczy o wysokiej jakości
designu i optycznej efektowności – jak każdy autobus NEOPLAN, począwszy
od lat 50. Grafika boczna Skylinera wyróżnia się nowymi proporcjami
powierzchni okien, które optycznie powiększają karoserię i nadają jej
estetycznej lekkości. Ten autobus piętrowy z żadnej perspektywy nie
wygląda niezgrabnie czy ociężale – raczej sprawia wrażenie zwinnego i
kompaktowego. Szyby wchodzące daleko w dach z charakterystycznym
diamentowym szlifem przezroczystego przeszklenia dachu dodatkowo
podkreślają ekskluzywność Skylinera. Skośne nadkola trzyosiowego pojazdu
akcentują jego dynamiczny charakter. Dzięki wyrazistym i konsekwentnym
liniom i typowo zaakcentowanym elementom wzorniczym konstruktorzy mogli
zrezygnować z modnych ornamentów, które byłyby zaprzeczeniem celu nowej
linii NEOPLAN i ponadczasowej elegancji.
Atletyczny tył tworzy zwężająca się ku
dołowi szyba, chromowana przesłona z napisem NEOPLAN – ze zintegrowaną
kamerą cofania – wyraziste żeberka chłodzące oraz znane z modeli
Starliner i Cityliner eleganckie tylne światła. Elegancko uformowany
zderzak tworzy solidnie wyglądające wykończenie tyłu, spojler na końcu
dachu przyczynia się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego W
przeprowadzonych na dużą skalę symulacjach i wielogodzinnych testach w
kanale aerodynamicznym udało się uzyskać bezkonkurencyjne własności
aerodynamiczne karoserii modelu Skyliner. Duże promienie tylnej części i
skośna szyba panoramiczna, gładka karoseria z zamontowanymi w jednej
płaszczyźnie z nią drzwiami i lukami oraz optymalny pod względem
aerodynamicznym tył zapewniają współczynnik oporu powietrza (cW)
równy jedynie 0,41 – jest to najlepsza wartość, której wcześniej nie
osiągnął żaden autobus dwupokładowy i która mieści się w kategorii
nowoczesnych vanów klasy średniej. Świetne własności aerodynamiczne
autobusu Skyliner oznaczają dla przewoźników niskie zużycie paliwa i
niższe koszty, natomiast dla podróżnych to dalsza redukcja odgłosu
wiatru podczas jazdy. Efektem tej optymalizacji aerodynamiki jest
obliczeniowe zmniejszenie zużycia o około pięć procent podczas jazdy
autostradą ze stałą prędkością 100 km/h. Dla środowiska oznacza to
bardzo niskie wartości emisji CO2 na pasażerokilometr, których aktualnie nie jest w stanie osiągnąć żaden inny środek transportu publicznego dostępny na rynku.
Podczas projektowania Skylinera
konstruktorzy świadomie skorzystali z elementów, które zostały
wykorzystane również w modelach NEOPLAN Starliner lub Cityliner, na
przykład tylne lampy, reflektory, klapy czy szyby. Dzięki temu
zmniejszyła się ilość różnych wariantów w rodzinie modeli NEOPLAN – z
korzyścią dla klientów. Zastosowanie takich samych elementów zwiększa
bezpieczeństwo zaopatrzenia w części zamienne, obniżając jednocześnie
koszty ewentualnych szkód wypadkowych.
Podróżowanie na najwyższym poziomie – ekskluzywne wnętrze nowego Skylinera
Dwoje szerokich drzwi i niski poziom
podłogi – poniżej 36 cm – umożliwiają wygodny dostęp do nowego wymiaru
podróży autobusem. Dzięki licznym innowacjom i mądrym, kreatywnym
pomysłom konstruktorów udało się opracować wnętrze, które – przy
zwiększonej liczby miejsc – każdemu pasażerowi zapewnia maksymalną
swobodę ruchu, najlepszy komfort siedzenia.
Nowy Skyliner na powierzchni o długości
13,99 m dysponuje 83 miejscami siedzącymi (plus kierowca i pilot). Dolny
pokład jest zaprojektowany jako „miejsce akcji“: znajduje się tam
wygodne wejście i przejście dla pasażerów na górny poziom, fotele przy
dużych stolikach, kuchnia pokładowa i toaleta dostępna bez stopni.
Dzięki wysokości 1,81 m i szerokiemu przejściu dolny poziom doskonale
spełnia swoją funkcję. W porównaniu z innymi autobusami piętrowymi, w
których dolny poziom ma charakter „nory”, duże przeszklenia sprawiają,
że ten model wyróżnia się dużą ilością światła. Dobry dostęp do grup
siedzeń i półek bagażowych oraz typowe dla marki NEOPLAN zestawy
udogodnień na każdym stanowisku obejmujące obrotowe dysze wentylacyjne o
walcowatym kształcie, indywidualnie regulowane lampki LED do czytania
oraz system wzywania obsługi zapewniają pasażerom wysoki komfort. Na
monitorach o wielkości co najmniej 10,5 cala pasażerowie na dolnym
pokładzie mogą obserwować zarówno jazdę po drodze (przez kamerę na desce
rozdzielczej), jak i film z odtwarzacza DVD niezależnie do tego, w
którą stronę względem kierunku jazdy siedzą.
Z dolnego pokładu prowadzą dwa wygodne
wejścia na piętro – do luksusowej strefy wypoczynku o wysokości
użytecznej 1680 mm. Trójkątne okna od strony kierowcy lub za drugimi
drzwiami oraz przezroczyste okładziny drzwiowe wpuszczają do przejść
dużo światła dziennego – jasność zaprasza pasażerów do wejścia na górę.
Na piętrze do dyspozycji pasażerów jest
jasny obszar wypoczynkowy, który nie ma sobie równych na rynku autobusów
dwupokładowych. Z bocznymi szybami wychodzącymi na dach, nowatorskim
oknem w przedniej kopule nad pierwszym rzędem i z seryjnie przeszklonymi
wyjściami awaryjnymi powstaje tam wyjątkowo jasna strefa – koncepcję tę
nazywamy „SkyLights“. Pokazane po raz pierwszy w modelu
NEOPLAN Starliner w 2004 roku, przeszklone górne świetliki przypominają
wyraźnie typowe przeszklenie brzegów dachu z autobusów NEOPLAN z lat 40.
i 50. Ponieważ pasażer autobusu Skyliner – inaczej, niż autobusu
Starliner – siedzi bezpośrednio pod SkyLights, wrażenie
przestrzeni na górnym poziomie znacznie się powiększa. Zwłaszcza z
zewnętrznych siedzeń – pod kątem około 40 stopni – pasażer może
spoglądać w górę niemal pionowo, na przykład na panoramy gór i miast.
Dodatkowo pasażer siedzący od zewnętrznej strony ma znacznie większą
swobodę ruchu głową. Bonus dla pasażerów w pierwszym rzędzie: oprócz
panoramicznej wypukłej szyby, duży SkyLight w przedniej kopule (szyba wielkości niemal 0,5 m2)
zamienia przedni rząd siedzeń w taras widokowy na kołach. Jeśli klient
oprócz trzech seryjnie montowanych przeszkleń dachowych z funkcją
wyjścia awaryjnego zamówi dwa dodatkowe, będzie miał dach niemal w
całości ze szkła.
Duże powierzchnie szyb nowego Skylinera
posiadają dobrą ochronę przed promieniami UV. Dzięki temu nawet przy
intensywnym nasłonecznieniu wnętrze nie nagrzewa się nadmiernie i nie
trzeba włączać klimatyzacji na maksymalną moc. A to przyczynia się
również do zmniejszenia zużycia energii.
Podczas jazdy nocą przyjemne oświetlenie
zapewnia orientację i możliwość poruszania się po wnętrzu pojazdu:
harmonicznie umieszczone listwy LED przy podłodze, schodkach i wejściach
oraz przy otwartych schowkach zapewniają lokalne oświetlenie, ale nie
przeszkadzają w patrzeniu na zewnątrz ani nie zakłócają snu.
Indywidualnie regulowane lampki LED przy każdym siedzeniu zapewniają
również możliwość czytania. Ponadto Skyliner na górnym poziomie posiada
seryjne montowane dwa monitory 19-calowe.
Prima Klima – nowo opracowana klimatyzacja dwustrefowa to większy komfort
Dwupokładowe autobusy stanowią specjalne
wyzwanie w zakresie klimatyzacji wnętrza. W autobusach Skyliner piątej
generacji została ona zaprojektowana od nowa. Tradycyjna klimatyzacja z
tyłu autobusu służy jedynie górnemu pokładowi, podczas gdy dolny
dysponuje dwoma własnymi parownikami (tak zwanymi klimatorami) o mocy
9 kW każdy. Dzięki nowej koncepcji dwustrefowej klimatyzacji kierowca
może jeszcze lepiej sterować temperaturą dolnego i górnego pokładu w
sposób niezależny.
Jednocześnie wyraźnie zwiększa się moc
klimatyzacji: w nowym modelu Skyliner maksymalna mocy klimatyzacji
wynosi 56 kW, czyli prawie o 40 procent więcej, niż w poprzedniej
wersji. Dzięki zmienionej konstrukcji pokładów i zwiększeniu kanałów
wentylacyjnych zwiększono również przepustowość powietrza o 25 procent w
porównaniu do wcześniejszego modelu. Dla pasażerów oznacza to jeszcze
wydajniejszą wentylację bez przeciągów. Jednocześnie udało się jeszcze
bardziej obniżyć poziom hałasu emitowanego przez system wentylacyjny.
Całkowita moc pneumatyczna w nowym modelu Skyliner wynosi aż 14 700 m3/h, a maksymalna moc ogrzewania 96,6 kW.
Bez problemów z bagażem – bagażnik Skylinera pomieści więcej
Nowy Skyliner ma więcej miejsca nie
tylko dla personelu i pasażerów, ale też na bagaże. Bagażnik zwiększył
się dzięki większemu zwisowi tylnemu pojazdu oraz nowej koncepcji
klimatyzacji: dzięki rozdzieleniu klimatyzacji górnego i dolnego poziomu
w nowym modelu Skyliner nie ma już węży na powietrze, które w
poprzednim modelu musiały kierować chłodne powietrze z tylnej
klimatyzacji na dolny poziom. Dzięki temu udało się zwiększyć miejsce w
bagażniku do jedenastu metrów sześciennych – jest to rekordowa wartość w
porównaniu z konkurencją. Poza tym bagażnik jest bardzo łatwo dostępny z
obu stron pojazdu przez duże luki bagażowe oraz drzwi z lewej strony
pojazdu, a na życzenie również z kuchni pokładowej.
Pięć gwiazdek za bezpieczeństwo – w modelu Skyliner bezpieczeństwo to standard
Konstrukcja surowa nowego Skylinera
została jeszcze bardziej udoskonalona zgodnie z rosnącymi wymogami w
zakresie bezpieczeństwa. Lekkie rury o dużym przekroju z
wysokowytrzymałej stali tworzą szkielet nośny, który za pomocą tzw.
katodowego lakierowania zanurzeniowego jest niezawodnie chroniony przed
korozją. Obiegowe wręgi pierścieniowe oraz masywne jarzmo z przodu
tworzą wspólnie przestrzeń pasażerską o dużej stabilności, zapewniając
doskonałą ochronę w razie wypadku. Przednie podwozie nowego modelu
zostało na wzór modeli Starliner i Cityliner wyposażone we wzmocnioną
konstrukcję przednią, która zapewnia znacznie większą absorpcję energii
zderzenia niż poprzedni model.
Aby elementy biernego bezpieczeństwa w
modelu Skyliner nie musiały zostać użyte, nowy autobus dwupokładowy
dysponuje wszystkimi systemami wspomagania pracy kierowcy, dostępnymi w
aktualnej ofercie MAN: za bezpieczne hamowanie odpowiadają elektroniczny
system hamowania EBS i system ABS oraz asystent hamowania (BA).
Regulacja poślizgu napędowego (ASR), system Electronic Stability Program
(ESP) ze zintegrowanym systemem Roll-Over-Prevention poprzez sterowane
hamowanie pojedynczymi kołami lub automatyczną redukcję momentu silnika
zapewniają utrzymanie się autobusu na torze jazdy nawet w krytycznych
sytuacjach. Systemy Maximum Speed Control (MSC), Adaptiv Cruise Control
(ACC) i Lane Guard System (LGS) wspomagają z kolei kierowcę w realizacji
jego odpowiedzialnego zadania i mogą znacznie zmniejszyć ryzyko
wypadku. I wreszcie system kontroli ciśnienia w oponach (TPM = Tyre
Pressure Monitoring) niezawodnie zapobiega awariom ogumienia oraz
krytycznym sytuacjom na drodze spowodowanym nagłym spadkiem ciśnienia w
oponie. Dzięki systemowi Tyre Management można nawet zrezygnować z
wożenia zapasowego koła, a wolne miejsce wykorzystać do innych celów.
NEOPLAN Skyliner jest wyposażony w
dwupunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedzeniach. W
szczególnie eksponowanych miejscach zamontowane są trzypunktowe pasy. Na
życzenie wszystkie siedzenia mogą być wyposażone w pasy trzypunktowe.
Uzupełnieniem bogatego programu bezpieczeństwa w nowym Skylinerze są:
instalacja sygnalizacji pożaru, ogrzewanie komory silnika i dodatkowe
ogrzewanie za pomocą czujników termicznych oraz toaleta i bagażnik z
czujnikami optycznymi. Na życzenie dostępna jest również instalacja
gaśnicza. Te szczegóły sprawiają, że Skyliner jest najbezpieczniejszym
autobusem turystycznym w swojej klasie – dla przewoźników to ważny
element w pozyskiwaniu klientów.
Skyliner z seryjnie montowanym aktywnym podwoziem (CDS) – unikalny w klasie autobusów piętrowych
Model NEOPLAN Skyliner jako pierwszy
piętrowy autobus jest seryjnie wyposażony w aktywny, sterowany
elektronicznie system resorowania CDS (Comfort Drive Suspension). Dzięki
płynnej elektronicznej regulacji twardości amortyzatorów uzyskiwana
jest optymalna amortyzacja i bezpieczna jazda z maksymalnym komfortem.
Bogate wyposażenie w czujniki zapewnia bieżącą kontrolę parametrów
jazdy, aktywności kierowcy, obciążenia i własności jezdnych pojazdu oraz
ustawia każdy amortyzator w ciągu kilku milisekund. Właśnie w przypadku
autobusów piętrowych o stosunkowo wysokim środku ciężkości można w
pełni wykorzystać zalety systemu CDS: stabilność i bezpieczeństwo jazdy
znacznie zwiększają się dzięki pracy systemu CDS: następuje dalsza
znaczna redukcja obciążenia, a tym samym zużycia opon i innych elementów
pojazdu. Również pasażerowie tego autobusu docenią zalety systemu CDS:
aktywne podwozie znacznie zmniejsza wahania i kołysanie nadwozia.
Skyliner – doskonałe miejsce pracy dla każdego kierowcy autobusu
Wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa
nowy Skyliner zapewnia również personelowi; tylko wypoczęty i
umotywowany kierowca może w stu procentach wypełniać swoje
odpowiedzialne zadania. Dlatego na stanowisku kierowcy nowego Skylinera
nie brakuje chyba niczego. Nawet rosły kierowca znajdzie sobie wygodną
pozycję za wielofunkcyjną kierownicą – w nowym Skylinerze miejsca nie
brakuje. Nowy kokpit tego autobusu NEOPLAN, który jest montowany również
w modelach Starliner i Cityliner, zapewnia doskonałą widoczność
przyrządów i wyświetlacza z informacjami dla kierowcy; wszystkie
przyciski i wyłączniki znajdują się w łatwo dostępnych miejscach i są
przejrzyście rozmieszczone. W modelu Skyliner seryjnie instalowany jest
system TopLine-Multimediacenter z systemem nawigacji i 6,5-calowym
kolorowym monitorem. Obraz z wyświetlacza nawigacji może być przesyłany
na monitory pasażerów. Dzięki wielofunkcyjnej kierownicy kierowca może
obsługiwać centralne funkcje jak radio, ACC itd. bez odrywania rąk od
kierownicy. Nowością w Skylinerze jest także zintegrowane z kluczykiem
zdalne sterowanie centralnym zamkiem, które umożliwia indywidualne
otwieranie i zamykanie obu drzwi.
Niezawodny i ekonomiczny dzięki technice sprawdzonej w produkcji wielkoseryjnej
Autobusy dwupokładowe to ekskluzywne
pojazdy, a Europa to zdecydowanie rynek niszowy. Mimo tej ekskluzywności
użytkownicy oczekują od tych autobusów wysokiej jakości i
niezawodności, którą znają z innych seryjnych autobusów. Dlatego NEOPLAN
w nowym modelu Skyliner w podwoziu, napędzie i instalacji
elektrycznej/elektronicznej świadomie wykorzystuje wielokrotnie
wypróbowane i sprawdzone elementy systemowe, znane z modułów
konstrukcyjnych MAN.
Podwozie nowego Skylinera wytycza trendy
w swojej klasie, jeśli chodzi o dynamikę, komfort i zwrotność. Z przodu
zastosowane zostało znane indywidualne zawieszenie z MAN/NEOPLAN, a z
tyłu montowane są osie napędowe o wysokiej sprawności Hypoid (i = 3,36)
oraz elektrohydraulicznie kierowane osie nadążne EHLA. Rozstaw osi
wynosi 6700 +1470 mm, koło skrętu 23,3 m. Dopuszczalna masa całkowita
trzyosiowego autobusu to blisko 26 000 kg, a pusty Skyliner – w
zależności od konfiguracji pojazdu - waży od 18 000 do 18 500 kg.
Za odpowiedni napęd odpowiada nowoczesny
i ekonomiczny silnik MAN D26 Common-Rail o mocy 371 kW (505 KM) i
maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm, który jest osiągany w zakresie
od 1000 do 1400 obr./min. Moc silnika w modelu Skyliner jest seryjnie
przekazywana na tylną oś przez automatyczną 12-biegową przekładnię:
system MAN TipMatic® Coach ze specjalnym trybem manewrowania i
wspomaganiem przy ruszaniu działa szybko, precyzyjnie i niezwykle
komfortowo. W momencie rozpoczęcia sprzedaży Skyliner będzie dostępny
tylko w klasie emisji spalin EEV.
Oczywiście użytkownicy autobusów
Skyliner korzystają z bogatej oferty usług firmy MAN Truck & Bus,
która pozwala im skoncentrować się na głównym profilu działalności. A
jeśli Skyliner potrzebowałby kiedyś wizyty w warsztacie, do dyspozycji
jest gęsta sieć serwisowa z 1400 centrami w całej Europie oraz system
MAN BusTOPService.
Tekst i fot. MAN - informacja prasowa.
Do tematu Kortrijk powrócę w kolejnym wpisie - MAN podesłał także inne informacje prasowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz