Jubileusz
5-lecia Bloga Transportowego to doskonała okazja do zamieszczenia
starszych zdjęć. Rocznikowo może to jeszcze nie jest zbyt odległa
historia, ale biorąc pod uwagę to, co prezentują, śmiało można
stwierdzić, że są „historycznie wyjątkowe”.
Na
początek zapraszam do Gliwic, na tamtejszy dworzec PKS. Tam udało mi
się wykonać zdjęcie, z którego szczególnie po latach jestem bardzo
zadowolony. Jego bohater to mocno skorodowany Sanos S14 z PKS Rybnik.
Pojazd o rejestracji KAA 024S. Niestety nie udało mi się ustalić, jaki
to rocznik, ani kiedy został zlikwidowany. Zdjęcie wykonałem dnia 27
marca 1999, o godzinie 17:46. Kierowca właśnie zmieniał tablicę
kierunkową na relację powrotną, czyli Gliwice – Rybnik. W zasobach
Internetu znajdziemy zdjęcie tego pojazdu wykonane także w roku 1999,
ale trochę później. Jest on na nim przemalowany, biało-niebieski, czyli w
ówczesnych barwach zakładowych przewoźnika.
Sanos
S14 to autobus produkcji jugosłowiańskiej, którego finalny montaż
odbywał się w miejscowości Skopje, czyli obecnej stolicy kraju o tej samej nazwie lub
FYROM, co w tłumaczeniu z angielskiego oznacza Byłą Jugosłowiańską
Republikę Macedonii (potocznie Macedonia, choć prawdziwa Macedonia jest w
Grecji, dlatego organizacje międzynarodowe uwzględniając protesty
Greków stosują nazwę FYROM). Prezentowany na zdjęciu model lokalny był
eksploatowany w wielu oddziałach PKS-u. Głównie w wersji dwudrzwiowej,
choć dostępny był także model trójdrzwiowy (użytkowany np. przez PKS
Zakopane). Autobusy te trafiały do Polski w latach 70-tych. Później
sprowadzano nowsze modele. W dniu wykonania zdjęcia S14 był już coraz
rzadszym przypadkiem na polskich drogach, szczególnie w wersji lokalnej.
Osobiście zbyt często nie miałem okazji podróżować takim modelem
autobusu. Lokalny S14 woził mnie po okolicach Zakopanego (PKS Zakopane),
choć najbardziej w pamięci zapadł mi przejazd pojazdem PKS
Kędzierzyn-Koźle. Na początku lat 90-tych taki biało-niebieski S14 wiózł
mnie w relacji Kędzierzyn-Koźle – Góra Świętej Anny. Szczególnie
widowiskowy był podjazd na końcowym odcinku trasy. Niestety Sanosów S14 z
PKS Kędzierzyn-Koźle nie mam na zdjęciach.
Za
prezentowanym lokalnym Sanosem S14 widać fragment Mercedesa O307 z PKS
Racibórz. Niestety rejestracji nie udało mi się odczytać. Wówczas tabor
PKS Racibórz składał się z wielu Mercedesów O305 i O307 oraz przeróżnych
krótkich Ikarusów. Wszystkie żółto-niebieskie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz