Pod koniec grudnia pisałem o elektrycznych Solarisach dla Warszawy i Hanoweru (tu link). Ponad tydzień później producent tych autobusów ogłosił coś bardzo ciekawego. Powstanie dwuprzegubowy elektrobus.
Ten
wyjątkowy pojazd zostanie zbudowany w ramach projektu o nazwie
„Pierwszy polski autobus klasy MEGA z wieloosiowym napędem hybrydowym
zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi”. Zrealizuje go konsorcjum
utworzone przez Solarisa, Politechnikę Poznańską i Politechnikę
Warszawską przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach
programu InnoTech. Plan zakłada zaprojektowanie, zbudowanie i
przetestowanie autobusu klasy mega o napędzie hybrydowym, zasilanym
ekologicznymi paliwami gazowymi. Długość pojazdu ma wynieść ponad 20
metrów.
Wizualizacja najdłuższego polskiego autobusu. Nazwy modelu Solaris nie podał. Może Urbino 24 electric?
Oto,
co o tym dość niezwykłym projekcie powiedział Dariusz Michalak,
Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach SA: „Dzisiaj możemy już
ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości
24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z
baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w
razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe
ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany
technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko
spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek
komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z
powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju.
Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym
poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne
zadanie. Jesteśmy właśnie na etapie kończenia prac projektowych i już
wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który następnie przejdzie serię
badań i testów”.
Wartość
opisywanego projektu wynosi blisko 11 milionów złotych. Prawie 6
milionów, czyli ponad połowę tej kwoty, pozyskano dzięki dofinansowaniu w
ramach programu InnoTech. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na
okres trzech lat, od grudnia 2012 do listopada 2015. Wiadomo już, że
planowane jest jego wydłużenie. Solaris zamierza rozszerzyć prace
badawczo-rozwojowe, dlatego trwają konsultacje z NCBiR. Ostatecznie
przedsięwzięcie miałoby zostać przedłużone o rok.
Podobne,
ale krótsze pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym
ogniwem paliwowym Solaris niedawno dostarczył do Hamburga. Temat ten
niedługo omówię dokładniej. Nowy projekt ma na celu stworzenie produktu
jeszcze bardziej zaawansowanego technicznie.
Najdłuższy Solaris od strony bez drzwi.
Jak
widać na powyższych wizualizacjach, dwuprzegubowy Solaris będzie
zbudowany na bazie najnowszej wersji modelu Urbino, którą premierowo
pokazano na targach IAA 2014. Po zakończeniu badań i testów największy
polski autobus zostanie włączony do oferty producenta. Już teraz
„ekologiczny wielkolud” wzbudza zainteresowanie klientów z Niemiec i
Skandynawii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz