W ostatnim tramwajowym wpisie poruszyłem
temat nowej krakowskiej trasy do pętli Czerwone Maki. Oprócz tramwajów,
od 17 listopada 2012 r. kursy kończą i zaczynają tam także linie
autobusowe. Są to: 116 (Czerwone Maki – Narvik), 194 (Czerwone Maki – Krowodrza Górka), 203 (Czerwone Maki – Borek Fałęcki przez Skawinę), 213 (Czerwone Maki – Skawina – Krzęcin), 223 (Czerwone Maki – Skawina – Brzeźnica), 244 (Czerwone Maki – Wieliczka przez Borek Fałęcki), 253 (Czerwone Maki – Skawina – Radziszów), 263 (Czerwone Maki – Skawina - Wola Radziszowska), 283 (Czerwone Maki – Skawina), 609 (nocna miejska, Czerwone Maki – Wzgórza Krzesławickie – Zajezdnia Bieńczyce) i 903 (nocna aglomeracyjna, Czerwone Maki – Skawina).
Wśród nich dość ciekawymi przypadkami są
trasy nr 213 i 223. Linie te kursują przez cały tydzień, ale w soboty i
święta wykonują tylko jedną parę kursów. Linia 213 odjeżdża z
Czerwonych Maków po godzinie 6:00, a wraca po 23. Natomiast linia 223
jedyny sobotnio-świąteczny kurs z Czerwonych Maków wykonuje przed 6:00, a
wraca przed 22. Gdzie więc na cały dzień „znikają” te autobusy?
Odpowiedź daje lektura rozkładu jazdy dla kolejnych przystanków. Okazuje
się, że w soboty i święta 213 i 223 kursują po zmienionej trasie, już
nie z Czerwonych Maków, ale jako komunikacja wewnętrzna gminy Skawina,
czyli z pętli Skawina do Krzęcina i Brzeźnicy. Kursy powrotne mają
adnotację, że są realizowane do przystanku Skawina (w podstawowych
wariantach tych linii przystanek o tej nazwie jest pomijany). Wersje
skrócone do pętli Skawina kursują także w dzień roboczy, są jednak
wymieszane z przejazdami po całej trasie, czyli do Czerwonych Maków.
Inny ciekawy przypadek to linia 903,
czyli nocna aglomeracyjna do Skawiny. Kursuje ona tylko w noce z piątku
na sobotę i z soboty na dzień świąteczny. Z Czerwonych Maków odjeżdża o
godzinie 0:35 i 1:35, aby po 14 minutach dotrzeć do końca trasy. Kursy
powrotne ze Skawiny odbywają się o 1:05 i 2:10.
Poniżej kilka autobusowych zdjęć z pętli Czerwone Maki. Wszystkie wykonane w trakcie obowiązywania sobotniego rozkładu jazdy.
Na pętlę Czerwone Maki docierają różne
modele autobusów, głównie z zajezdni Wola Duchacka. Od lewej: Jelcz
M081MB3 #DH374 (linia 203, kurs do przystanku Tyniec Kamieniołom),
Mercedes Citaro #DO214 (linia 253 do Radziszowa) i Jelcz M121MB #DJ675
(linia miejska 116 do pętli Narvik).
Najnowszy tabor krakowskiego MPK,
czyli Solarisy Urbino 12 z zajezdni Płaszów. Można je zobaczyć na linii
194 do Krowodrzy Górki. Wyżej #PU906, niżej #PU921.
Po wysadzeniu pasażerów autobusy
objeżdżają całą pętlę i podstawiają się na usytuowane w jej środkowej
części stanowiska. Tu jeden z pięciu krakowskich Jelczy M083C, #DA102.
Mimo, iż autobus jeszcze kończy kurs, jego wyświetlacze już podają
następną relację linii 283 - Skawina.
Linię 283 do Skawiny obsługują także
Autosany M09LE. Tu #DA110. Wszystkie osiem egzemplarzy pierwotnie
garażowało w zajezdni Bieńczyce, ale w roku 2012 przekazano je do Woli
Duchackiej.
Jelcz M121MB #DJ662 na linii 253 do Radziszowa.
Jelcz M081MB3 #DH372 na linii 203 do
Borku Fałęckiego. Ze względu na czasową zmianę przebiegu trasy jej numer
jest wyświetlany w tzw. negatywie.
Mercedes Citaro #DO215 jako linia 116
do pętli Narwik i już podstawiony prezentowany powyżej Jelcz M083C
#DA102 na 283 do Skawiny.
Jelcz M121MB #DJ675 objeżdża pętlę, aby podstawić się jako linia 244 do Wieliczki.
Prezentowany
już powyżej Solaris Urbino 12 #PU921 objeżdża pętlę, aby podstawić się
jako linia 194 do Krowodrzy Górki. Warto zwrócić uwagę na środkowe
drzwi, które mają naklejone piktogramy informujące o miejscu na wózki.
Nad nimi informacja o automacie biletowym. Takie widoczne z daleka
oznakowanie mają już od kilku miesięcy wszystkie autobusy krakowskiego
MPK.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz