Czym jest AKK Katerini? Skrót można
przetłumaczyć na Komunikacja Autobusowa Katerini. Nie jest to jednak
zwykły przewoźnik, tylko spółdzielnia komunikacyjna skupiająca
prywatnych właścicieli autobusów. Z logo AKK Katerini jeździ obecnie 29
autobusów, w tym 13 pojazdów należących do spółdzielni, a 16 prywatnych.
Na tabor składa się jeden przegubowiec, 21 autobusów klasy maxi, 3 midi
i 4 mini. Tych ostatnich nie widziałem i chyba jest to jakaś nowość, bo
w sierpniu 2011 (czyli, gdy ostatni raz sprawdzałem informacje o
posiadanym taborze) najmniejszy tabor był klasy midi. AKK podaje, że te
8-metrowe pojazdy obsługują linię nr 4 – takiej też nie widziałem.
Autobusy AKK Katerini są głównie
biało-niebieskie. Układ kolorów jest jednak dość różny, stąd wniosek, że
nie przyjęto ujednoliconego schematu malowania. Ponieważ są to pojazdy
używane, kupowane od różnych przewoźników, pojawiają się także inne
kolory. Część taboru posiada reklamy całopojazdowe, niestety wiele z
nich wygląda tragicznie – treść jest nieczytelna: wypłowiała, zmyta.
Numery taborowe (zakres jedno i dwucyfrowy) znajdują się tylko na
niektórych pojazdach. Oznaczenie danego wozu bez problemu ustalimy
kasując bilet – numer zawsze jest nadrukowywany. Inny sposób
identyfikacji to tablica rejestracyjna. Często numery taborowe pokrywają
się z dwiema ostatnimi cyframi rejestracji. Nie dotyczy to jednak
wszystkich autobusów, ale w wielu przypadkach tak jest. W Polsce też
stosuje się takie rozwiązania, np. w MZK Wejherowo. Przykładowo Neoplan
N4016 nr 402 ma rejestrację: GWE 21402, a Solaris Urbino 12 nr 823 posiada tablicę: GWE 11823.
Neoplan N4016 o numerze taborowym 12. Jego oznaczenie widnieje także na końcu tablicy rejestracyjnej.
Wszystkie autobusy AKK Katerini, które
widziałem (a natrafiłem na ponad 50% taboru) miały klimatyzację.
Urządzenia te były montowane na miejscu – w Grecji. Pomysł cudowny, bo w
trakcie sierpniowych upałów byłoby ciężko. Zdarzało mi się podróżować z
AKK Katerini wcześnie rano i późnym wieczorem i zawsze klimatyzacja
działała. Zakładam więc, że wszystkie autobusy tej spółdzielni mają
klimatyzatory.
Niestety nie widziałem jedynego
przegubowca. Do Paralii nie jeździł. Możliwe, że kursuje tylko w dni
nauki szkolnej. Może tylko na zamkniętych przewozach. Przypuszczam, że
jest to Mercedes, prawdopodobnie typu O405G lub O405GN. Wniosek ten
stąd, że w taborze AKK dominowały Mercedesy. Wszystkie dwudrzwiowe,
reprezentowane przez starsze typu O405 oraz nowsze O405N i O405N2. Co
ciekawe, kilka stron internetowych podaje, że jeden z Mercedesów O405N
pochodzi z Polski. To kupiony w 2005 r. pojazd z 1994 r., eksploatowany
przez MPK Łódź z numerem 1456, apotem jeżdżący przez trzy lata w firmie
Kris-Tour z Łodzi. Niestety żadna z tych stron nie określiła, który to
pojazd w taborze AKK. Mi też nie udało się tego ustalić, zresztą kiedy
byłem w Grecji nie wiedziałem jeszcze o tamtejszym „polskim przypadku”.
Mercedes O405 #14 obsługując linię nr 1
wjeżdża do centrum Paralii. To jeden z wariantów „jedynki” - większość
kursów jest realizowanych równoległą główną drogą prowadzącą z Katerini.
Mercedes O405 #7 na linii 2 do Olimpic
Beach wjeżdża w wąską i jednokierunkową ul. Agiou Nikolaou. Obok pojazdu
zakaz wjazdu, który wieczorem ustawiany jest na środku drogi, stającej
się wówczas deptakiem.
I jeszcze raz Mercedes O405 #14, lecz w nocnej scenerii - główny przystanek w centrum Paralii.
W Paralii kierowcom autobusów nie żyje się
łatwo - skręt 90 stopni, wąsko i oczywiście wszechobecne osobówki. Tu
Mercedes O405 o nieustalonym numerze, który jako linia nr 2 lub 3 (na
wyświetlaczu pusto) wjeżdża w ul. Agiou Nikolaou.
Mercedes O405N #3 na linii nr 3 z dość
sporą prędkością przemierza centrum Paralii. Kierowca robił wrażenie
niezadowolonego z mojego fotografowania.
Mercedes O405 #8 na linii 2 przejeżdża
wąską ul. Agiou Nikolaou. W doniczkach po obu stronach rosną oliwki, co
dodaje uroku temu miejscu. W tle słabo widoczny zarys góry Olimp. Widok
na część przednią pojazdu prezentuje poniższy film. Tytułowy autobus
obsługując linię nr 1 zmierza do głównego przystanku w centrum Paralii:
Wśród Mercedesów jest także mały O402, czyli jeden z trzech autobusów
zakwalifikowanych do taboru midi (pozostałe dwa to MAN-y). Nr taborowy
20, który regularnie jeździł na linii 10.
Następna niemiecka marka w taborze AKK Katerini to Neoplan. Osobiście
widziałem tylko jednego przedstawiciela modelu N4016 o numerze 12, ale
internetowe źródła wspominają także o pojeździe nr 10. Numer 12
pokazałem już powyżej. Teraz jeszcze jedno ujęcie - główny przystanek w
centrum Paralii. W tle molo i morze.
Klasę maxi reprezentuje także Setra S215 SL nr 9. Innych przedstawicieli tej marki nie widziałem.
Najprawdopodobniej
jedyna w taborze AKK Katerini Setra - model S215 SL. Tu w trakcie
obsługi linii nr 2, na końcowym odcinku ul. Agiou Nikolaou.
Najbardziej znanym autobusem AKK
Katerini jest DAF, a w zasadzie Castrosua SB220. Pojazd ten wystąpił w
reklamie AKK Katerini, która była emitowana przez lokalną telewizję z
Katerini. Około minutowy spot zachęcał do podróżowania na plażę
autobusami spółdzielni. Jego cel to chyba tylko zniechęcenie do
korzystania z własnych samochodów, bo w relacji Katerini – Paralia nie
ma żadnej konkurencji. Jedynie taksówki. Reklamę widziałem już
pierwszego dnia pobytu w Paralii, a na żywo Castrosuę zobaczyłem dopiero
pod koniec urlopu. Co ciekawe, nawet mogłem nią jechać, ale nie
zauważyłem słupka przystankowego. To efekt pierwszego spotkania z tym
dwudrzwiowym autobusem. Przystanek przy dworcu kolejowym w Katerini,
przed wiaduktem jaki tworzy linia kolejowa do Thessalonik i Aten.
Drugie spotkanie, owocujące ładniejszymi i dokładniejszymi zdjęciami
tego oznaczonego jako nr 5 pojazdu nastąpiło w dniu powrotu do Polski. W
dodatku w trakcie obiadu w jednej z położonych w rejonie głównego
przystanku restauracji. Była to więc szybka akcja, ale udało się.
„Gwiazda telewizyjna” upolowana.
Jak już wspomniałem, tabor AKK to również dwa małe MAN-y. Nowszy i
starszy, oba typu NM152. Według fotogalerii TWB ten pierwszy to nr 21,
czyli jak na rejestracji, bo oznaczeń na wozie nie widziałem. Idąc tym
kluczem, drugi mały MAN to nr 26, bo jego rejestracja kończy się właśnie
tym numerem.
MAN NM152 nr 21 przeciska się pomiędzy
osobówkami w centrum Katerini. Grecy uwielbiają parkować swoje pojazdy w
różnych dziwnych miejscach, czego dowodem jest czarny samochód obok
autobusu.
Drugi, starszy MAN NM152, prawdopodobnie nr 26. Pojazd odjeżdża z głównego przystanku w Paralii, obsługując linię 10.
Na tym kończę opis urlopowego
przewoźnika, czyli AKK Katerini. W blogu będą jeszcze wpisy o
komunikacji miejskiej w Atenach i Thessalonikach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz