Dodatkowe informacje

niedziela, 17 listopada 2024

Krakowskie tramwaje powróciły w rejon pętli Wzgórza Krzesławickie

 

W styczniu 2020 roku zamieściłem historyczny materiał o krakowskich tramwajach udokumentowanych pomiędzy przystankami „Darwina” i „Wiadukty”, gdzie znajdowały się kultowe sploty szyn na dwóch wiaduktach wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej. Tu link

Piszę w czasie przeszłym, bo tego ciekawego miejsca już nie ma. W związku z budową trasy S7 linia tramwajowa do Wzgórz Krzesławickich została na wiele miesięcy zamknięta (od 15 lipca 2023) i dość mocno przebudowana. Trasy kursujących tam linii 1 i 4 skrócono, a nr 5 zawieszono. Wprowadzono także zastępczą komunikację autobusową.

Korzystając z rozjazdu nakładkowego (tak zwana przejazdówka) tramwaje pozostawiono możliwie najbliżej wyłączonego odcinka. Początkowo była to tylko obsługiwana wyłącznie taborem dwukierunkowym linia 1 kursująca do tymczasowej końcówki Wańkowicza. Po otwarciu przebudowanego torowiska przy ul. Łowińskiego, tramwaje zaczęły dojeżdżać do przystanku Elektromontaż (od 6 maja 2024). Wówczas była już przywrócona linia nr 5.

W końcu, 31 października 2024 tramwaje korzystając z nowego torowiska przekroczyły ul. Łowińskiego i wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej dotarły w rejon pętli Wzgórza Krzesławickie, choć niebezpośrednio do niej. Linie 1 i 5 mają teraz końcówkę jeden przystanek wcześniej – Jarzębiny. Nadal dojeżdżają tam wyłącznie wagony dwukierunkowe.

Data 31 października nie była przypadkowa. Trasa tramwajowa do Wzgórz Krzesławickich obsługuje wielki Cmentarz Grębałów. Czas zatem gonił, a jak podają media było w związku z tym trochę improwizacji (pospiesznie wprowadzana tymczasowa infrastruktura), ale cel najważniejszy osiągnięto. 

Poniżej kilka zdjęć pokazujących rejon tymczasowej końcówki Jarzębiny.



Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
31 października 2024 - powrót tramwajów w rejon pętli Wzgórza Krzesławickie. Tymczasowa końcówka Jarzębiny widziana z ul. Kocmyrzowskiej. Wokoło trwają prace budowlane. Na przystanku początkowym stoi obsługujący linię nr 1 do Cichego Kącika wagon Duewag GT8N nr RF316. To rocznik 1974. Pierwotnie jako model GT8S nr 3049 w Rheinbahn Düsseldorf. Z tym samym numerem w MPK Kraków od 2010 do 2015 roku, później pod oznaczeniem RF312 i pod obecnym RF316 od 2020 roku. Przebudowa na GT8N w 2019 roku.


Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Duewag GT8C nr RF312 jako linia nr 1. Tymczasowa końcówka Jarzębiny. Wagon wysadził pasażerów i zmierzając w stronę wciąż przebudowywanej pętli Wzgórza Krzesławickie wjeżdża na sąsiedni tor, aby zmienić kierunek jazdy. To rocznik 1974, początkowo oznaczony jako 3040. Z tym numerem w Krakowie w latach 2010 - 2015, potem funkcjonujący jako RF303, a od 2021 roku z obecnym numerem RF312. Przenumerowanie było związane z wyznaczeniem danej grupy oznaczeń dla modelu GT8C, którym pojazd ten stał się w 2021 roku. 1.11.2024.


Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Duewag GT8N nr RF318 jako linia nr 5. Tymczasowa końcówka Jarzębiny. Wagon oczekuje na zwolnienie przystanku początkowego. Wokoło dużo tymczasowych rozwiązań (np. wygrodzenia), ale główny cel osiągnięto - obsługa tramwajami Cmentarza Grębałów. To rocznik 1975. W Rheinbahn Düsseldorf pod numerem 3055 i tak samo oznaczony przez MPK Kraków w latach 2011 - 2015, początkowo wypożyczony do MPK Poznań. Od roku 2015 pod obecnym numerem RF318, przebudowa na GT8N w 2019 roku. 1.11.2024.


Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie

Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
W dniu 1 listopada 2024 krótkie wagony dwukierunkowe były mocno napełnione. Przystanek dla wsiadających końcówki Jarzębiny, który jest zlokalizowany przy jednym z dojść do Cmentarza Grębałów. Ruch pieszych był bardzo intensywny, dlatego bezpieczeństwa pilnował pracownik MPK. Postój na zatłoczonym przystanku i odjazd z niego linii nr 1, w której rolę wcielił się Duewag GT8N nr RF302. To rocznik 1974. Pierwotne, niemieckie oznaczenie to 3039, którego używało również MPK Kraków w latach 2010 - 2015. Następnie wagon stał się RF302, a na wersję GT8N przebudowano go w 2021 roku. 


Duewag GT8C, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Z górki na szczycie której znajduje się przebudowywana pętla Wzgórza Krzesławickie zjeżdża Duewag GT8C nr RF312. Wprawdzie zmienił on już kierunek jazdy, ale na wyświetlaczu wciąż widnieje końcówka Jarzębiny. 1.11.2024.


Pętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie

Pętla tramwajowa Wzgórza KrzesławickiePętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie

Pętla tramwajowa Wzgórza KrzesławickiePętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie
Przebudowywana pętla tramwajowa Wzgórza Krzesławickie. Stan na dzień 18.09.2024.


Wiadukt tramwajowy, Wzgórza Krzesławickie
Nowy wiadukt tramwajowy, prowadzący do pętli Wzgórza Krzesławickie, nad budowaną trasą S7. 20.09.2024.


Duewag GT8N, MPK Kraków, Wzgórza Krzesławickie
Przed uruchomieniem torowiska do Jarzębiny, linie 1 i 5 jeździły wzdłuż ul. Łowińskiego do końcówki Elektromontaż. Właśnie z niej wyruszył Duewag GT8N nr RF318, który jako „jedynka” zbliża się do przystanku „Grodzki Urząd Pracy”. 20.09.2024.


Warto także dodać, że w rejon Wzgórz Krzesławickich powróciła także linia nr 4. Wprawdzie nie przekracza ona ul. Łowińskiego, ale jedzie wzdłuż niej, zapewniając obsługę przystanku „Grodzki Urząd Pracy”.



Wpisy dotyczące MPK Kraków


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz