Ponownie zapraszam na nieczynną w ruchu pasażerskim stację Baborów. Pisałem o niej w związku z przejazdem pociągu specjalnego „Żwirek” (tu link). Wówczas zająłem się przedstawieniem stacji i tamtejszej infrastruktury. Teraz pora na głównego bohatera tamtego dnia (1.05.2022).
Planowy przyjazd składu do Baborowa zaplanowano na godzinę 15:41. W rzeczywistości dotarł on na tamtejszą stację około 5 minut później, a jego przyjazd zwiastowało pojawienie się kilku samochodów z fotografującymi osobami.
Prowadzony lokomotywą SM42-742 czterowagonowy pociąg wjechał na peron pierwszy, który był przed laty dedykowany obsłudze połączeń do Raciborza i Głubczyc (i dalej do Racławic Śląskich). Wtedy stacja po raz pierwszy od wielu lat ożyła – z pociągu wysiadło dość sporo osób, które rozeszły się po jej terenie.
Lokomotywa wykonała oblot składu i była gotowa do jazdy powrotnej w stronę Pietrowic Wielkich. Rozkładowo miało to nastąpić o godzinie 15:56. Rzeczywisty odjazd miał miejsce około 10 minut później.
Poniżej kilka zdjęć dokumentujących pierwszą od ponad 20 lat obecność pasażerskiego pociągu złożonego z lokomotywy i wagonów w Baborowie.
W Baborowie powstał także materiał filmowy. Jest on dostępny jako zbiorcze nagranie pokazujące ten skład w Kędzierzynie-Koźlu, Baborowie i Kietrzu.
Treść dotycząca Baborowa zaczyna się w czasie 1:52, a kończy w 6:57.
Temat reaktywacji połączeń z Raciborza do Racławic Śląskich co jakiś czas pojawia się w mediach, w związku z rządowym projektem Kolej Plus. W czerwcu 2023 spory materiał na ten temat, wraz z zapewnieniem realizacji tego zamierzenia, pojawił się na oficjalnej stronie Polskich Linii Kolejowych. Pozwolę sobie zacytować kilka fragmentów.
„Mieszkańcy Głubczyc dojadą pociągiem do Opola i Raciborza. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294. Racibórz-Racławice Śląskie” zrewitalizują i zelektryfikują linię dostosowując ją do prędkości 120 km/h. Zadanie realizowane jest z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”
„Dzięki rewitalizacji linii kolejowych blisko 40 tys. mieszkańców z 4 gmin zyska wygodne połączenie z Opolem. Czas podróży z Głubczyc do Opola wyniesie ok. 130 min., a z Głubczyc do Raciborza ok. 36 min. W ramach projektu o szacowanej wartości 535 mln zł netto zrewitalizowane zostaną linie o długości 54 km między Raciborzem a Racławicami Śląskimi. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Pociągi osiągną prędkość do 120 km/h.”
Cały materiał dostępny pod tym linkiem. Plany piękne, oby tylko nie pozostały „marzeniem ściętej głowy”. Tyle w temacie wizji przyszłości. Wracam do relacji z 1 maja 2022.
Następny postój pociągu „Żwirek” po odjeździe z Baborowa zaplanowano w Pietrowicach Wielkich – na godzinę 16:23. Tam skład zmienił nazwę na „Muchomorek” i wyruszył w dalszą część tej niezwykłej podróży po Opolszczyźnie – do Kietrza. Będzie to temat czwartej części tego materiału.
Link do pierwszego wpisu o pociągach specjalnych do Baborowa i Kietrza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz